Participatory approach in television production and consumption: model for communities of practice

Authors

  • Eduardo Alejandro Hernández Alfonso Maestrando en Comunicación. Licenciado en Comunicación Social Universidad Nacional Autónoma de México
  • Luis Ernesto Paz Enrique Maestrando en Docencia para la Educación Media Superior. Licenciado en Ciencias de la Información Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

television production, participation, communities of practice

Abstract

Audiovisual texts demand a combination of activities around representation and decoding. The process is conditioned by different roles in the television production and consumption processes. The objective of the research is: to design a production model for communities of local television practice that favors the collective construction of messages. The research that is presented is classified as descriptive research with theoretical contribution. Methods are used at the theoretical and empirical level for the collection of information. The designed model includes participation in the practice of television since it constitutes a key category to democratize access and production of audiovisual documents. By allowing audience participation in the creation of television content, it opens the possibility for the voices and perspectives of a diversity of social groups to be represented and disseminated through the media.

Article Metrics

 Abstract: 144  PDF (Español (España)): 51 

References

Demers, F.; Lavigne, A. (2007). La comunicación pública: una prioridad contemporánea de investigación. Nueva época, 7(2007), 65-87.

Giraldo, M. (2016). La privatización de las telecomunicaciones en Colombia. El rol de las empresas públicas en el nuevo marco institucional. Gestión y Política Pública, 25(1), 81-117.

Hernández Alfonso, E., Caballero Rivacoba, M. T. y Paz Enrique, L. E. (2022). La participación en la producción televisiva del spot de bien público. La experiencia de Centro Norte Televisión (CNTV) en Cuba. Signo y Pensamiento, 41(2022), 1-14.

Hernández, E.A.; Paz, L.E. (2021). El spot de bien público: aproximación teórica y conceptual. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 146(2021), 183-198.

Portales, D. (1991). La contribución democrática de la televisión. Comunicación y Sociedad, 10(1991), 129-165.

Riera Vázquez, C. M., Paz Enrique, L. E., y Hernández Alfonso, E. A. (2018). Consideraciones sobre el desarrollo

comunitario. Investigación y Desarrollo,

(1), 29-43.

Published

2023-05-29

How to Cite

Hernández Alfonso, E. A., & Paz Enrique, L. E. (2023). Participatory approach in television production and consumption: model for communities of practice. Luciérnaga Comunicación, 14(28), 5–12. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2209