Notes for a historical-epistemological approach to information and communication technologies

Authors

  • Romulo Andres Gallego Torres Docente Ocasional medio tiempo Programa de Diseño Digital y Multimedia UNIVERSIDAD COLEGIO MAYOR DE CUNDINAMARCA

Keywords:

Information and communication technologies, digital generation, network connection, E-learning

Abstract

In this article, the author presents an analysis of the most recent information and communication technologies (ICT) and their influence on society. These ICT are constantly evolving, as they are designed, manufactured, and marketed continuously, creating pressure among consumers for the latest innovations and advances available in the market. Of note is the growing role these tools are playing in the educational arena, particularly at the primary level, where students learn about internet search, email, laptops, tablets, and other digital devices. This generation of students is commonly referred to as the “digital generation.” It is claimed that while children are taught to use these devices, they lack the technical knowledge to fully understand them. The intention of this study is to conduct a comprehensive analysis of this phenomenon from various perspectives, including the impact of ICT on society and its implications for academic education. To achieve this goal, the topic will be divided into several sub-themes that will be integrated in a cohesive way.

 

Article Metrics

|Abstract: 63 | PDF (Español (España)): 320 |

References

Ayala Carabajo, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 2(26), 409-430.

Bedini, S. A., & De Solla, D. J. (1981). Los instrumentos. En Historia de la tecnología. La técnica de Occidente. De la Prehistoria a 1900 (Vol. 1). Barcelona: Gustavo Gili.

Bowler, P. J. (2007). Panorama general de la ciencia moderna. Barcelona: Crítica.

Comte, A. (1984). Curso de filosofía positiva (Lecciones 1 y 2). Barcelona: Orbis.

Downes, S. (2010). Learning networks and Connective Knowledge. Philpapers. https://philpapers.org/archive/DOWLNA.pdf

Gallego Torres, R. A. (2020). Reflexiones epistemológicas para una nueva era. Revista Luciérnaga Comunicación, 12(23), 1-9.

Gallego-Torres, R. A. (2017). Antecedentes para el diseño de una nueva estrategia didáctica y de comunicación para el e-learning. Razón Y Palabra, 21(3_98), 51–65. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1042

Gallego Torres, R. A. (2017). Study telling. Base teórica de una nueva comunicación para el e-learning. En C. Sánchez, Caleidoscopio educativo (págs. 135-144). Madrid: Global Knowledge Academics.

García Montejo, S. (2015). Aspectos metodológicos de la investigación. In Investigación Educativa, Abriendo puertas al conocimiento (pp. 101-118). Montevideo: Camus ediciones.

Humphreys, P. (2007). Epistemología del siglo XXI. Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, 214, 65-70.

Jenkins, H. (2007, 03 21). Transmedia Storytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

Kemp, T. (1986). La revolución industrial en la Europa del siglo XIX. Barcelona: Orbis.

Kuhn, T. (1972). La estructura de alas revoluciones

científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lakatos, I. (1983). La metodología de los programas

de investigación científica. Madrid: Alianza.

Mulkay, M. (2005). La visión sociológica habitual de la ciencia. In Sociología de la ciencia y la tecnología

(pp. 11-32). Madrid: Alianza.

Siemens, G. (2006). Conociendo el conocimiento. Ediciones Nodos Ele

Published

2023-05-05

How to Cite

Gallego Torres, R. A. (2023). Notes for a historical-epistemological approach to information and communication technologies. Luciérnaga Comunicación, 14(27), 26–34. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2208