Storytelling hunts with heart, a creator's perspective

Authors

  • Raúl Alberto Henao Vélez Magister en Comunicación Educativa Especialista en Guion y dirección de Televisión Maestro en artes Plásticas Politecnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Keywords:

Storytelling, Hunting, Toxic, Perspective, Creator

Abstract

The persuasive power of storytelling in the current media universe presents the receiver as the most important objective of all kinds of stories, which seek the positioning of a brand. This article, related as a storytelling, exposes the experiences of a storyteller and researcher, Emerson, who, as the author's alter ego, recounts the self-reflection experiences that have been necessary for the creation of stories that seek to awaken emotions, thoughts and actions of receptors. However, Emerson first requires persuading himself. Seek in him his deepest convictions and values ​​about what he narrates. He seeks to hunt the receiver from the sincerity of his heart. The subtext contains above all an ethical message about the responsibility involved in telling stories that will influence the behavior of others, in the midst of a toxic media

universe contaminated by the vanity of hunting at all costs the attention of an unsuspecting receiver. , with bland and irresponsible content with the improvement of the quality of life of people and society. 

Article Metrics

|Abstract: 100 | PDF (Español (España)): 53 |

References

Bedoya, O. (1999). Imaginario femenino y ciudad. Bogotá: Tercer Mundo editores.

Bedoya, O. (2010). Pereira Imaginada. Pereira: Publiprint.

Bedoya, O. Puentes, M. (2018). Croquis digitales: urbanismos ciudadanos en Pereira. Pereira: Editorial, Universidad Tecnológica de Pereira.

Bedoya, O. Henao, R. y Puentes, M. (2022). Storytelling: Más allá de la literalidad de la información. Una forma de comunicar las investigaciones. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia (Colección Trabajos de Investigación) https://repositorio.utp.edu.co/bitstreams/a5c540b9-6e6b-4868-9407-b6552e1fb235/download

Galar Gimeno, J. L., y Cortés Pascual, A. (2018). “Storytelling: Una herramienta capaz de aumentar las competencias comunicativas”, Tesis, Universidad de Zaragoza.

Silva, A. (1992) Imaginarios Urbanos. Editorial Tercer Mundo. 1992

Silva, A. (2003). Bogotá Imaginada. Bogotá: Convenio Andrés Bello, Universidad Nacional de Colombia, Taurus.

Silva, A. (2004). Imaginarios Urbanos: hacia el desarrollo de un urbanismo desde los ciudadanos. Metodología de Trabajo. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Silva, A. (2007). Imaginarios urbanos en América Latina: urbanismos ciudadanos. Barcelona: Fundación Tapies.

Stanislavski, K. S. (2002). La construcción del personaje. Madrid: Alianza Editorial.

Videografia:

Afecto prohibido (2020). https://www.youtube.com/watch?v=QP2bk9dklmI

Aquí y ahora como filosofía de vida (2022). https://www.youtube.com/watch?v=Pn_sCA-BFsQ

Desprendimiento (2020). https://www.youtube.com/watch?v=LVKbO_5NFp8

Incomunicacion (2020). https://www.youtube.com/watch?v=fSQw_dzkqvk

Uno más uno tres (2022): https://www.youtube.com/watch?v=quPhUXcJHNQ

Luis y la gafas de la ciencia cap. 1 (2022). https://youtu.be/_AzBOpH1adE

Luis y la gafas de la ciencia cap. 2 (2022). https://youtu.be/Wl7gDn00AgY

Luis y la gafas de la ciencia cap. 3 (2022). https://youtu.be/rZqbFpnf2b0

Luis y la gafas de la ciencia cap. 4 (2022). https://youtu.be/VV3ZdYZtvg4

Luis y la gafas de la ciencia cap. 5 (2022). https://youtu.be/93ezMYn0Fvs

Luis y la gafas de la ciencia cap. 6 (2022). https://youtu.be/N4RVAV7e-CM

Luis y la gafas de la ciencia cap. 7 (2022). https://youtu.be/jEWaRsgfQNw

Published

2023-05-29

How to Cite

Henao Vélez, R. A. (2023). Storytelling hunts with heart, a creator’s perspective. Luciérnaga Comunicación, 14(28), 46–52. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2202