Research-action for the dissemination of an art center through facebook

Authors

  • Jacinta Hernández Pérez Doctora en educación, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México
  • Siomaris Canabal Peraza Maestra en gestión e intervención educativa Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México
  • Elia Margarita Cornelio Marí Doctora en comunicación, tecnologías y sociedad Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México

Keywords:

cultural diffusion, investigation action, Facebook, digital social networks, artistic education

Abstract

The objective was to promote the dissemination of workshops of a university Arts Center located in the southeast of Mexico. The research-action methodology was used, comprising: a participatory diagnosis with two phases, two cycles of intervention and their respective evaluations. The diagnosis evidenced ignorance of Facebook as a dissemination tool. In the intervention, a dissemination program was developed through this social network, as well as training for teachers and administrators in its use. The results showed: a) positive correlation between dissemination of workshops on Facebook and enrollment; b) the most effective tools were the album of profiles of teachers, testimonial videos, videos with emotional meaning and publication of stories; c) there is a need for personnel specialized in digital social networks, as well as training for workshop leaders. The intervention generated a 100% increase in followers and 53% interaction on the Arts Center's Facebook page.

Article Metrics

|Abstract: 150 | PDF (Español (España)): 53 |

References

Aguilar, M., & Ander-Egg, E. (2001). Diagnóstico social conceptos y metodología. Grupo Editorial Lumen.

Asociación de Internet MX. (2019). 15° Estudio sobre los Hábitos de los Usuarios de Internet en México 2018. https://bit.ly/3J9IXW3

Bartolomé, M. (1986). La investigación Cooperativa. Educar, 1(10), 51-58. https://bit.ly/3LnNh6i

Botella A., & Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos: Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661

Cabrerizo J., & Castillo, S. (2011). Evaluación de la intervención socioeducativa agentes, ámbitos y proyectos. Pearson educación.

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca.

Celaya, J. (2008). La empresa en la web 2.0. Gestión 2000.

Cornejo, M., & Tapia, M. (2011). Redes sociales y relaciones interpersonales en internet. Fundamentos en Humanidades, 12(24), 219-229. https://n9.cl/6t890

De la Mota, I. (1988). Diccionario de la Comunicación visual. Trillas.

Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Morata.

Excelsior. (2019, 30 de enero). Cantidad de usuarios de Facebook en el mundo. Excelsior. https://bit. ly/3Ldm0mJ

Facebook. (2020). Protección de tu seguridad. https:// bit.ly/3B0FgiF

Fernández Marín, M. Á., Ferreira Lorenzo, G. L., & González Tolmo, D. (2021). Propuesta educativa para la asignatura estadística inferencial desde la metodología de investigación-acción. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(1), 122-128 https://miar.ub.edu/issn/2631-2662

Fernández, N. (2013). Trastornos de conducta y redes sociales en Internet. Salud Mental, 36(6), 521-527. https://n9.cl/4f9w

Giraldez-Hayes, A. (2019). Estado del arte de las investigaciones en Educación Artística a nivel nacional e internacional. Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://bit.ly/3J37JY4

Hütt, H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. https://cutt.ly/GWois6Q

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Lara, G., & Muñoz, P. (2019). Cuestionar la práctica investigativa: experiencias colaborativas en dos regiones en México.

EMPIRIA: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 1(44),179-211. https://doi.org/10.5944/empiria.44.2019.25356

Latorre, A. (2003). La investigación acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Manterola, C., & Otzen T. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población de estudio. International Journal of Morphology 35(1), 227-232. http://dx.doi. org/10.4067/S0717-95022017000100037

Martorell, S. (2016). Las redes sociales como medio de promoción de la práctica artística. Opción: Revista de ciencias humanas y sociales, 32(8), 225-243. https://bit.ly/3HvZjbn

Maass, M. (2006). Gestión cultural, comunicación y desarrollo. CONACULTA.

Mex Álvarez, R. M. de J., Garma Quen, P. M., Yanez

Nava, D., Guillen-Morales, M. M., & Novelo Pérez, M. I. (2021). Validación de un cuestionario para determinar valores asociados al consumo de Maíz. Journal of Negative and No Positive Results, 6(9), 1171-1180. https://doi.org/10.19230/ jonnpr.4021

Navarro, B. (2004). Retos de la difusión cultural en el actual contexto universitario. Reencuentro. 39, 79-84. https://bit.ly/3gxtOBD

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2006). Hoja de Ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI. https://bit.ly/3J3pKp6

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2021). Mensaje de la Directora General de la UNESCO, con motivo del Día Mundial del Arte. https://bit. ly/3GwvYMG

Real Academia Española. (s.f.). Cultura. En Diccionario de la lengua española (22ª. ed.). www. rae.es

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2017, 28 de junio). Modelo educativo. Cultura en tu escuela. https://bit.ly/3gqOP0Z

Tejero González, J. M.(2021). Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y socio sanitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. http://doi.org/10.18239/estudios_2021.171.00

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (2019, 6 de junio). Centro de Desarrollo de las Artes. https:// www.ujat.mx/ceda/22965

Winner, E., Goldstein, T., & Vincent-Lancrin, S. (2014). ¿El arte por el arte? Resumen. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). https://bit.ly/3gxtOBD

Published

2023-05-05

How to Cite

Hernández Pérez, J., Canabal Peraza, S., & Cornelio Marí, E. M. (2023). Research-action for the dissemination of an art center through facebook. Luciérnaga Comunicación, 14(27), 5–25. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2181