Analysis of the Discourse of the Governance in the Tourist Sector of Antioquia - Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a7

Keywords:

Governance, tourism, discourse, qualitative research.

Abstract

The article presents the results of the discourse analysis about the governance from the point of view of different actors in the tourism
sector of Antioquia-Colombia. The study was descriptive exploratory, with a qualitative approach, bibliographic tracking, interviewing and
group workshops were used as techniques, focusing the analysis on the actors, their behaviors and interactions.


It is found that for most of the interviewees the concept of governance seems clear, from the interrelation and correlation that must exist between the actors, although they only identify the State and the entrepreneurs in this process of articulation. In this group a few are clear that in this process of relationship must exist rules that allow the construction of links and networks.

Article Metrics

|Abstract: 953 | PDF (Español (España)): 463 |

PlumX metrics

Author Biographies

Claudia María Giraldo, Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia

Doctora en turismo de la Universidad San Martín de Porres.

Ledys López Zapata, Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia.

Doctora (c) en turismo de la Universidad de las Islas Baleares.

Juliet Holguín Moná, Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia

Administradora de Empresas Turísticas de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia.

References

Aguilar, L. (2007). El aporte de la Política Pública y de la Nueva Gestión Pública a la gobernanza. Publicado en la Revista del CLAD Reforma y Democracia. No. 39,14 p

Barbani, B. Biasone, A. Cacciutto, M. Castellucci, D. Corbo, Yanina. & Roldan, Nadia. (2011). Gobernanza y Turismo: Análisis del estado del arte. Simposio internacional Gobernanza y cambios territoriales: experiencias comparadas de migración en las Américas. Pp. 111,125.

Bramwell, B & Lane, B. (2012). Critical Perspectives on Governance and Sustainability. Taylor and Francis Group Routledge. Vol. 19, 269 p.

Beaumont, N & Dredge, D. (2010). Local tourism governance: A comparison of three network approaches. 25 p. Cano, L. (2008). La participación ciudadana en las políticas públicas de lucha contra la corrupción: respondiendo a la lógica de gobernanza. Estudios Políticos, Nº 33, PP. 147,177.

Cerillo, A. (2005). La gobernanza hoy: 10 textos de referencia. Ed, 1. Instituto Nacional de Administración Pública, (Estudios Goberna), 262 p.

Durán, C. (2013). GOVERNANCE FOR THE TOURISM SECTOR AND ITS MEASUREMENT. Launched by the UNWTO Statistics and Tourism Satellite Account Programme. 42p.

Hufty, M. (2010). Gobernanza en salud pública: hacia un marco analítico. Rev. Salud pública. V.12 sup (1): Pp 39,61.

Launay, C. (2 de Octubre 2008). Hacia un concepto de gobernanza diferenciada en Colombia. En M. Wills (Presidencia) Ponencia presentada en el Primer Congreso de Ciencias Políticas en Bogotá, Colombia.

López, L., Sepúlveda, W., & Marquez, J. (2015). Benchmarking funcional de los gremios turísticos en Antioquia. Comparativo de modelos de gestión. Medellín: Fondo Editorial Uniremington.

Londoño G, Andrea ; Gómez H, Luisa; Vásquez L, Sandra & Zapata C, Isabel (2014). Guía para formular una política turística. Revista Intersección: Eventos, turismo, gastronomía y moda. Año 1, N2. Págs 63-70. Disponible en: http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revistainterseccion/interseccion-02/pdf/GUIA.pdf

Hubert, M. (2009). Introducción. Gobernabilidad y Gobernanza: el aporte para los territorios Y América Latina. En Actes & Mémoires de l’Institut Fran~s d’Études Andines (ISSN1816-1278). Tomo 25, 29 pág.

Mayorga, F. & Córdova, E. (2007). “Gobernabilidad y Gobernanza en América Latina”, Working Paper NCCR Norte-Sur IP8, No publicado, 14 p.

Merinero, R. Pulido, J. (2009). Desarrollo turístico y dinámica relacional. Metodología de análisis para la gestión activa de destinos turísticos. Cuadernos de Turismo, nº 23, pp. 173,193.

Michelini, J. (2010). Gobernanza territorial, iniciativas locales y desarrollo urbano: los casos de Getafe y Alcázar de San Juan. Boletín de la asociación de geógrafos españoles, pp 175,201.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo & Departamento Nacional de Planeación. (2014). PLAN SECTORIAL DE TURISMO 2014-218 “Turismo para la construcción de la paz”. DOCUMENTO DE POLITICA SECTORIAL, Colombia, p 58.

Moscoso, F. (2015). El papel de los actores territoriales en la definición y configuración de modelos de desarrollo turístico. Instituto de Investigaciones en Turismo; 18 p.

Muñoz, A & Velasco, M. (2015). Colaboración y gobernanza para el desarrollo turístico. Aranjuez como estudio de caso. Cuadernos de Turismo, nº 35; Universidad de Murcia ISSN: 1139-7861 el SSN: 1989-4635. ); Pp. 311,334.

Natera, A (2005), “Nuevas estructuras y redes de gobernanza”, Revista Mexicana de Sociología, Vol. 67, nº. 4, pp. 781,817.

Organización Mundial del Turismo -OMT-.(1999). Agenda para planificadores locales. Turismo sostenible y gestión municipal. Madrid: OMT.

Pulido, M. & Pulido, J. (2014ª).Metodología para la implantación de la Gobernanza como herramienta de gestión de destinos Turísticos. Universidad de JAÉN facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas departamento de Economía. 501 p.

Pulido, M. & Pulido, J. (2014b) ¿Existe gobernanza en la actual gestión de los destinos turísticos? Estudio de casos. Revista de Turismo y Patrimonio cultural. Vol. 12, Nº 4, pp. 685-705.

Rosales, R & Brenner, L. (2015). Geografía de la Gobernanza. Universidad Autónoma Metropolitana; siglo veintiuno Ed, 373 p.

Vásquez. A. (2013). La configuración de la Gobernanza en los países desarrollados. Diálogos de derecho y política. Número 12, Año 5, PP. 12,16.

Velasco, M. (s .f). ¿GOBERNABILIDAD DEL TURISMO O GOBERNANZA DEL DESTINO? CES Felipe II (Universidad Complutense). 13 p.

Published

2017-07-26

How to Cite

Giraldo, C. M., López Zapata, L., & Holguín Moná, J. (2017). Analysis of the Discourse of the Governance in the Tourist Sector of Antioquia - Colombia. Luciérnaga Comunicación, 9(18). https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a7