Local Film Representations. Political practice that recovers and resists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a1

Keywords:

Self-representation, film, memory, audiovisual.

Abstract

For ten years Víctor González, a resident of the village of Villa Paz, has encouraged a practice of memory and visibility. With the collaboration of his fellow community members, he has produced several films that have provided a new meaning to local activities, and therefore have proposed a path to reactivating their own symbolic systems and long-term practices that, for several reasons, have fallen out of use or are being modified. This article presents the analysis of these films, taking the ways of self-representation that are shaped through the use of video in order to consider how their view is built regarding the context in which it arises.

Article Metrics

|Abstract: 520 | PDF (Español (España)): 279 |

PlumX metrics

Author Biography

Natalia López Cerquera, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Ecuador

Antropóloga de la Universidad ICESI. Estudiante de Maestría en Antropología Visual en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Ecuador.

References

Aguilera, C. (2015). Luchas de representación: notas sobre imagen y política, Cuadernos de Cine Colombiano.

Aguilera, C. y Polanco, G. (2011). Video comunitario, alternativo, popular. Apuntes para el desarrollo de polítcas públicas audiovisuales. Cali, Colombia: Programa Editorial de la Universidad del Valle.

Aguilera, C. y Polanco, G. (2011). Luchas de representación: prácticas, procesos y sentidos audiovisuales colectivos en el sur-occidente colombiano. Cali, Colombia: Programa Editorial de la Universidad del Valle.

Arias, J.C. (2010). La vida que resiste en la imagen. Bogotá, Colombia: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Ardèvol, E, y Muntañola, N. (2004). Visualidad y Mirada. El análisis cultural de la imagen, En: Representación y Cultura Audiovisual en la Sociedad Contemporánea. Editorial UOC.

Castillo, L., Guzmán A., Hernández, J., Luna M., y Urrea, F. (2010). Etnicidad, Acción y Resistencia: El Norte del Cauca y el Sur del Valle a comienzos del SXXI. Cali, Colombia: Programa Editorial de la Universidad del Valle.

Chartier, R. (2002). El mundo como representación. Barcelona, España: Gedisa.

Duarte, C., y Cárdenas, C. (2012). Etnografía audiovisual: Instrumento para la divulgación de un conocimiento y técnica de investigación social. Revista Nexus, 10, 150-171.

Ferreira de Almeida, A. (2013). Documentales “Grito de los Excluidos” como práctica de comunicación popular en Brasil: Una reflexión sobre la obra fílmica popular comprometida. Revista Luciérnaga, Año 5, N9. Págs. 39-46. Disponible en http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revista-luciernaga/luciernaga-09/pdf/videos_documentarios_grito_espanol(si).pdf

Gruzinski, S. (1994). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a ‘Blade runner’. México: Fondo de Cultura Económica.

Petroni, M. (2008). La representación del indio en las fotografías del antropólogo e indigenista Julio De la fuente. Cultura y representaciones sociales, 3 (5), 156-176.

Quijano, A. (1999). Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina, En: Pensar (en) los intersticios: teoría y práctica de la crítica poscolonial, Centro Editorial Javeriano, Instituto Pensar.

Román, M. J. (2009). Mirar la mirada: para disfrutar el audiovisual alternativo y comunitario. Folios, 21 y 22, 141-64.

Ruby, J. (1996). Visual Anthropology. En: Encyclopedia of Cultural Anthropology, Henry Holt and Company.

Sevilla, M. (2009). Las músicas tradicionales como instancias de producción cultural: el caso de Villa Rica (Cauca). Signo y Pensamiento, 28(55), 218-232.

Thompson, J. (1998). Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós Comunicación.

Zapata, C. (2012). Memorias del Proceso de creación para el cortometraje “Ensayo de una visita”: Adaptación del texto dramático “La Visita” de José Manuel Freidel. Revista Virtual Luciérnaga, Año 4, N7. Págs. 47-64. Disponible en: http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revista-luciernaga/luciernaga-07/pdf/5_la_visita.pdf

Published

2017-07-26

How to Cite

López Cerquera, N. (2017). Local Film Representations. Political practice that recovers and resists. Luciérnaga Comunicación, 9(18). https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a1