User profiles: Uses and appropriations of mobile phones by the youth in the city of Buenos Aires

  • Magdalena Felice Universidad de Buenos Aires (UBA)
Palabras clave: Youth studies, sociocultural, sociability, use and cell phone ownership, qualitative research, communication and mobile devices

Resumen

The article presents some results of the research about the uses and appropriations of mobile phones by young people between 20 and 29 years old belonging to middle-high sectors in the city of Buenos Aires. This research was carried out between August 2011 and September 2012. In this paper we propose to acknowledge the codes of significance that actors attach to this device and we make a description of the communication field using mobile phones as topography. This way we try to build classifications and categories that will allow us to synthesize and organize information gathered throughout the investigation. Thus, we have defined four user profiles: the resistant, the pragmatists, the enthusiasts and the heavy users; the first two make up the group of the “unattached” and the last two, the group of the “fans”.

DOI: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v5n9a3

Citas

Aguado, J.M y Martínez I. (2006): “El proceso de mediatización de la telefonía móvil: de la interacción al consumo cultural”, Revista Zer, 20, 319-343.

Bringué Sala, X., Sádaba Chalezquer, C. (2008): La Generación Interactiva en Iberoamérica: Niños y adolescentes ante la Pantalla. Madrid: Ariel Fundación Telefónica.

Castells, M. et al. (2006): Comunicación móvil y

sociedad. Una perspectiva global. Madrid: ArielFundación

Telefónica.

Generación BA (2010): Encuesta Joven. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Geertz, C. (1987): “La descripción densa”, en Geertz, Clifford: La interpretación de las culturas. Barcelona, Gedisa.

Berry, A., (1997) “SME Competitiveness: The power of Networking and Subcontracting” IFM document number 105, 1997.

Bullard,G.,A.(2000) “La asimetría de información en la contratación a propósito del dolo omisivo”. Lima: Palestra Editores

Capó-Vicedo, J., M. Expósito-Langa, E. Masiá-Buades, “La Importancia de los Clusters para la Competitividad de las PYME en una Economía Global” EURE - Revista Latinoamericana de Estudios Urbanos Regionales, 2007.

Casas, R. (2001); Problemas en la Producción y la Transferencia del Conocimiento, Bernal, Maestría

en Ciencia, Tecnología y Sociedad, Universidad Nacional de Quilmes.

Publicado
2016-08-24
Cómo citar
Felice, M. (2016). User profiles: Uses and appropriations of mobile phones by the youth in the city of Buenos Aires. Luciérnaga Comunicación, 5(9), 29-38. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v5n9a3
Sección
Artículos

Métricas de Artículo

Resumen : 158   PDF : 121