Post-colonial narrative and language as aesthetic matter in ciro guerra’s Embrace of the Serpent

Autores/as

  • David Hoyos García

DOI:

https://doi.org/10.33571//revistaluciernaga.v11n21a3

Palabras clave:

Cine, Ciro Guerra, audiovisual, narrative, postcolonialism

Resumen

The text analyzes the characteristics of colonial structures: race, ethnicity and loss of innocence, in the film by the Colombian director Ciro Guerra, Embrace of the Serpent (2015). For this, a dialogue is created with theoretical ideas from Fanon, Quijano, Shohat and Stam. This film is considered a critical postcolonial film.

DOI: https://doi.org/10.33571//revistaluciernaga.v11n21a3

Métricas de Artículo

|Resumen: 387 | PDF (English): 102 | PDF: 205 | HTML (English): 339 |

Citado por



Biografía del autor/a

David Hoyos García

Candidato a doctor en Estudios Hispánicos por la Universidad McGill en Montreal, Canadá. Se especializa en el área de estudios culturales y de  performance, cultura digital, y la relación entre música, literatura y cine latinoamericanos centrados en la narratología subalterna, la producción cultural de mujeres y minorías. Actualmente realiza una investigación sobre cumbia, literatura y fronteras con una beca del Consejo de Investigación de Ciencias Sociales y Humanidades del Gobierno Federal de Canadá.

Citas

Dyer, Richard. “Stereotype, Realism, and the Struggle over Representation.” Critical Visions in Film Theory. Boston: Bedford/St. Martin’s. 2011. 822–839.

Fanon, Frantz. Black Skin, White Masks. London: Pluto Press. 2008.

García Gil, Mónica Eliana, Ceballos Hurtado Gloria Inés, and Arturo

Uscátegui Maldonado. "Realidad, representación y dimensión axiológica en el cine. Una mirada a la cinematografía colombiana de la primera década del siglo XXI." Razón y palabra. 78. 2011. 13-31.

Guerra, Ciro. Embrace of the Serpent. Ciudad Lunar. 2015. Film.

Kipling, Rudyard. White Man's Burden. National Phonograph Company. 1997.

Osorio, Oswaldo. Realidad y Cine Colombiano (1990-2009). Medellín: Universidad de Antioquia. 2010.

Pierre, Michel. 1900/1910 Une Presque Belle Époque. Paris: Gallimard. 1999.

Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. In: Edgardo Lander (ed.) La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso. 2000. 201- 245.

Sarmiento, Domingo Faustino. Civilization and Barbarism. New York, Hafner. 1960.

Shohat, Ella, and Robert Stam. “Stereotype, Realism, and the Struggle over Representation.” Critical Visions in Film Theory. Boston: Bedford/St. Martin’s. 2011. 800–822. Print.

Tarkovsky, Andrey, and Kitty Hunter-Blair. Sculpting in Time: Reflections on the Cinema. University of Texas Press. 1987.

Publicado

2019-01-25

Cómo citar

Hoyos García, D. (2019). Post-colonial narrative and language as aesthetic matter in ciro guerra’s Embrace of the Serpent. Luciérnaga Comunicación, 11(21), 60–73. https://doi.org/10.33571//revistaluciernaga.v11n21a3

Número

Sección

Artículos