Strategic planning effect on competitiveness in women-led SMEs.

Hidalgo case.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v15n24a8

Keywords:

Competitiveness, Restaurant industry, women, strategic planning

Abstract

This research analyzes the effect of strategic planning on the competitiveness of the Restaurant Industry, specifically of women-led SMEs in Hidalgo State, Mexico. Using the Competitiveness Map of the Inter-American Development Bank, a descriptive and correlational analysis is carried out to identify the indicators with the most significant incidence of competitiveness. The results reveal that strategy implementation is the most important influencing competitiveness. Consequently, we were able to conclude that women-led economic units of the sector have a very high global competitiveness. That is why it is crucial to train the owners in the process, application, and evaluation of strategic planning to make the companies more efficient and keep them in the market niche.

Article Metrics

 Abstract: 2  PDF (Español (España)): 0 

PlumX metrics

Author Biographies

Aura Paulina Flores Barrera, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Ph.D in Administrative Sciences, Research Professor of Gastronomy at the Instituto de Ciencias Económico Administrativas of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

Teresa de Jesús Vargas Vega, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

PhD in Economics, Research Professor of the Bachelor's Degree in Accounting of the Instituto de Ciencias Económico Administrativas of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

María Luisa Saavedra García, Universidad Nacional Autónoma de México

PhD in Administration from the Universidad Nacional Autónoma de México. Full-time Professor at the National Autonomous University of Mexico, School of Accounting and Administration. Member of the National System of Researchers Level II. Vice President of Chapters of the Academy of Administrative Sciences ACACIA, A.C. President of the Research Commission of the Mexican Institute of Finance Executives.

Orquídea Galdina Arellano Pérez, Instituto de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

PhD in Food Science and Human Health, Professor of the Instituto de Ciencias Económico Administrativas of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

References

Acevedo, Á., González, R., Vargas, E., Paz, A.; Muller, S., Salazar, G., Caruso, G. & D’Adamo, I. (2021). Resilience, Leadership and Female Entrepreneurship within the Context of SMEs: Evidence from Latin America. Sustainability, 13, 8129. https:/doi.org/10.3390/su13158129

Arceo, G., Ramos, R. y Flores, C. (2021). Competitividad, planeación estratégica y tecnologías de información en pequeños restaurantes y hoteles de Villahermosa. Revista VinculaTégica EFAN, 7 (2), 500-511, DOI https://doi.org/10.29105/vtga7.1-119

Ayala, J., Cabezas, A. y Filippis, G. (2011). La integración de la mujer en el ámbito laboral. Poiésis, 11(22). https://doi.org/10.21501/16920945.212

Bogotá, C. y Castillo, C. (2020). Nivel de aplicación de la planeación estratégica en los restaurantes del grupo PYMES con atención al turismo en Bogotá [Tesis de grado, Universidad Santo Tomás]. Archivo digital https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/30122/2020carlosbogota.pdf

Bolio, A. y Aparicio, R. (2022). Nivel de progreso de las empresas familiares para lograr su continuidad y armonía. Reporte 2022. Centro de Investigación para familias de empresarios BBVA e IPADE. https://www.cifem.ipade.mx/wp-content/uploads/2023/05/VF-Reporte_CIFEM-BBVA_2022_final.pdf

Calderón, A. (2021). Estilos de liderazgo de las empresas restauranteras en la Zona Turística de la Ciudad de Ensenada, Baja California, México [Tesis Maestría, Universidad Autónoma de Baja California]. Archivo digital. https://repositorioinstitucional.uabc.mx/bitstream/20.500.12930/8840/1/ENS093095.pdf

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. McGraw Hill.

Chiavenato, I. (2016). Planeación Estratégica. McGraw Hill.

Dalimunthe, R. (2019). The Effect of Entrepreneurial Mindset, Digital Training and Supervision on the Competitiveness of Small and Medium Enterprises (SME) for Women. Journal of International Women´s Studies, 20(9), 121-131. https://vc.bridgew.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2203&context=jiws

David, R. (2013). Conceptos de administración estratégica. Pearson.

de Jesús, D., Delgado, I. y Hernández, M. (2021). El papel de la mujer en las empresas familiares de la localidad de Escárcega. Ciencias Administrativas. Teoría y Praxis, 16(2), 102-122. https://doi.otg/10.46443/catyp.vl6i2.264

Fang, S., Goh, C., Roberts, M., Xu, L. & Zeufack, A. (2020). Female Business Leaders, Business and Cultural Environment, and Productivity around de World. Policy Research Working Paper. 9275, 1-44, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3625289

Flores, A., Vargas, T. y Jiménez, M. (2019). Los sistemas de información como factor determinante de la competitividad de la pyme de la industria restaurantera en el estado de Hidalgo. En M. L. Sanchez, M. Zerón y P. Hernández (Eds.), Tecnología e innovación empresarial. Compendio de Aportaciones a las Ciencias Administrativas (pp. 259-278). ACACIA.

García, P. (2021). La importancia de la cultura organizacional en una PYME familiar del sector restaurantero [Tesis Maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. Archivo digital https://repositorioinstitucional.buap.mx/items/71fb5905-eea8-4c81-a9e6-09b57c486e36

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Huang, J. & Kisgen, D. (2013). Gender and corporate finance: Are male executives over confident relative to female executives? Journal of Financial Economics, 108(3), 822-839. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2012.12.005

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2019, 1 de diciembre). Censos económicos 2019. https://gaia.inegi.org.mx/scince2020/

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática [INEGI] (2022a, 19 de enero). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. htts://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/defailt.aspx

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2022b, 14 de marzo). Encuesta Nacional sobre Productividad y Competitividad de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (ENAPROCE) 2018. https://www.inegi.org.mx/programas/enaproce/2018/

Jama, V. (2019). Importancia de la planeación estratégica en empresas en el siglo XXI. Revista Científica FIPCAEC, 4(10), 35-57. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v4i10.37

Larrañaga-Moreno, M. & Ortega-Flores, M. (2018). La planeación estratégica de las micro y pequeñas empresas de alojamiento temporal en Cuernavaca, Morelos, México. Revista VinculaTégica EFAN, 3(2), 323-331. http://www.web.facpya.uanl.mx/Vinculategica/vinculat%C3%A9gica_2/42%20LARRA+%C3%A6AGA_ORTEGA.pdf

López, M., Zalthen, L. y Peraza, L. (2019). La planeación estratégica y la competitividad del sector restaurantero en ciudad del Carmen, Campeche, México. Revista de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional, 1(4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7864500

Nicolson, P. (1997). Poder, género y organizaciones ¿Se valora a la mujer en la empresa? Narcea, S. A. de Ediciones.

Ochoa, S., Jacobo, C. y Limón, L. (2019). Tipología de liderazgo con perspectiva de género: Un estudio de la PYME familiar en Ciudad de Obregón. Realidades Organizacionales en América Latina. Proyectos de Investigación, vol. 5. Grupo Editorial Hess.

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2021). Activistas, personalidades célebres y líderes de todo el mundo conmemoran el Día Internacional de la Mujer. ONU Mujeres. https://www.unwomen.org/es/news/stories/2021/3/press-release-data-reveals-womens-leadership-is-far-from-equal-and-under-threat-by-pandemic

Peñafiel, J., Pibaque M. y Pin, J. (2019). La importancia de la planificación estratégica para las pequeñas y medianas empresas (PYMES). Revista Científica FIPCAEC, 4(4), 107-133. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v4i1%20ESPECIAL.105

Poletti, J. & Briano, G. (2019). Gender diversity on the board of directors and corporate risk: A behavioural agency theory perspective. International Review of Financial Analysis, 62, 80-90. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2019.02.004

Saavedra, M. L. (2014). Hacia la determinación de la competitividad de la PYME Latinoamericana. Publicaciones Empresariales UNAM.

Saavedra, M. y Camarena, M. (2020). SMEs led by women and training: an exploratory study. Small Business International Review, 4(2), 1-17. https://doi.org/10.26784/sbir.v4i2.270

Saavedra, M.L. y Camarena, M.E. (2021). La gestión en las empresas dirigidas por mujeres. Revistas científicas. Equidad y Desarrollo, (37), 75-97. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss37.4

Saavedra, M., Demuner, M. y Choy, E. (2020). Uso de las prácticas de comercialización de las PYME de la Ciudad de México y su relación con la competitividad. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(20), pp. 283-305. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.06

San Martín, J., Garza, M. y Soto, A. (2018). La Dirección en empresas familiares mexicanas: la participación de la mujer en la toma de decisiones. En Molina, R. et. al. Emprendimiento y Mipymes: nuevo balance y perspectiva hacia la competitividad sustentable y la innovación social (pp. 11-20). Pearson Educación de México. http://humanadesarrolloempresarial.mx/descargas/emprendimientoymipymes.pdf#page=27

Vargas, T., Flores, A., Moreno, H., Saavedra, M. y Villegas, E. (2021). Impacto de la planeación estratégica en la competitividad en la industria restaurantera hidalguense (ponencia). III International Meeting of AEDEM: Digitalization, Education and Tourism: New Paradigms and Trends (133-151). Faro, Portugal.

Zottele, A., Santiago, M., Méndez, C. y Sánchez, M. (2019). Pymes, e-commerce y equidad de género. Tópicos en el marco de APEC. PORTES, revista mexicana de estudios sobre la Cuenca del Pacífico. Tercera época, 13(26). https://www.uv.mx/chinaveracruz/noticias/otras-publicaciones-en-colaboracion-de-cechiver/

Published

2024-12-19

How to Cite

Flores Barrera, A. P., Vargas Vega, T. de J., Saavedra García, M. L., & Arellano Pérez, O. G. (2024). Strategic planning effect on competitiveness in women-led SMEs. : Hidalgo case. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 15(24). https://doi.org/10.33571/teuken.v15n24a8

Issue

Section

Artículo de Investigación

Most read articles by the same author(s)