Precariousness and Pandemic: Double crisis for musicians in Puebla, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a11

Keywords:

labour, pandemics, musicians, precariousness

Abstract

The precariousness that conditions the musician’s work has multiple articulations; one of them is the structural precariousness that neoliberal policies and the music industry accentuate in the world of musicians’ work. A theoretical reflection is presented to approach the understanding of musical work in the current contemporary economy from the category of non-classical work. Categories are proposed to analyze musicians’ work and how, with the current health crisis of SARS-Cov2, musicians have had to face a double crisis: precariousness and pandemic.

Author Biography

Axel Alfredo Morales Cabrera, Universidad Autónoma de Puebla

Licenciado en Música, con Maestría en estética y arte y es Candidato a Doctor en Economía Política del Desarrollo, en el Centro de Estudios del Desarrollo Económico y Social de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Méjico.

References

Antunes, R. (2009). Diez tesis sobre el trabajo del presente (y el futuro del trabajo). En Neffa, J. C., de la Garza, E. & Muñiz, L. (comps.) Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales (1ª ed.) (pp. 29-44). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO – CAICyT.

Banco Intermericano de Desarrollo – BID. (s.f.). Economía Naranja, una oportunidad infinita. Conexión Intal. https://conexionintal.iadb.org/2015/10/29/economianaranja-una-oportunidad-infinita/

Bellamy, J. (2013). Marx y la fractura en el metabolismo universal de la naturaleza. Revista Montly Review Foundation, 65(7), 1-18.

Buitrago, F. y Duque, I. (2013). La economía naranja. Una oportunidad infinita. Banco Interamericano de Desarrollo.

de la Garza, E. (2011). Trabajo no clásico, organización y acción colectiva. Plaza y Valdés.

Dissanayake, E. (2003). Homo Aestheticus. Where Art Comes From and Why. University of Washintong Press.

Durán, J. M. (2008). El valor del arte desde una perspectiva marxista. Critical Aesthetics.

Gandler, S. (2009). Fragmentos de Frankfurt. Ensayos sobre la Teoría Crítica. Siglo XXI.

Guadarrama, R. (2019). Vivir del arte. La condición social de los músicos profesionales en México. UAM

Guadarrama, R., Hualde, A. y López, S. (2012). Precariedad laboral y heterogeneidad ocupacional: una propuesta teórico-metodológica. Revista Mexicana de Sociología, 74(2), 213-243.

Guadarrama, R., Hualde, A. y López, S. (2015). La Precariedad laboral en México. Dimensiones dinámicas y significados. Coef y Uam Cuajimalpa.

Hualde, A. (2016). Precariedad laboral y trayectorias flexibles en México. Un estudio comparativo de tres ocupaciones. Revista Papers, 101(2), 195-221.

Ingham, T. (2020, 22 de septiembre). Italy’s recorded music industry grew 2.1% in h1 2020, with streaming up 26.4%. Music Business Worldwide. https://www.musicbusinessworldwide.com/italys-recorded-music-industry-grew-2-1-in-h1-2020-with-streaming-up-26-4/

International Labour Organization – ILO. (2016). What is non-standard employment. En International Labour Organization. Non-standard employment around the world: Understand-ing challenges, shaping prospects (pp. 7-45).

Marx, K. (1990). Manuscritos económico filosóficos de 1844. Alianza Editorial.

Marx, K. (2017). El capital. Siglo XXI Editores.

Mato, D. (2007). Todas las industrias son culturales: crítica de la idea de industrias culturales y nuevas posibilidades de investigación. Revista Comunicación y Sociedad, 8, 131-153.

Neffa, J. C. (1999). Actividad, trabajo y empleo: algunas reflexiones sobre un tema en debate. En Orientación y Sociedad, 1, 127-162.

Paugam, S. (2007). Formas elementales de la pobreza. Alianza Editorial

Rodríguez, D. (2021, 9 de abril). El plagio de artesanías a indígenas, un lucro millonario que las leyes no logran frenar en México. El país. https://elpais.com/mexico/2021-04-10/el-plagio-de-artesanias-a-indigenas-un-lucro-millonarioque-la-ley-no-logra-frenar-en-mexico.html

Ruiz, J. C. (2019, 17 de febrero). Cuando tu arte no te pertenece: el fenómeno de la apropiación cultural en la música. Música Zero. https://musicazero.com/2019/02/17/cuando-tu-arte-no-te-pertenece-el-fenomeno-de-laapropiacion-cultural-en-la-musica/

Quiña, G. (2013). Parte de la religión. Un abordaje crítico sobre la producción musical independiente en Argentina. Revista Papeles de Trabajo, 26, 121-142.

Sánchez, G.; Romero, J.; Reyes, J. (2019). Los artistas y sus condiciones de trabajo. Una aproximación a su situación en México. Revista Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 7(21), 69-89.

Sánchez, G. (2020). Empleo y trabajo frente a la crisis de la pandemia. Cuadernos SEPLA, 9, Crisis y Coronavirus III, 34-38. https://cuadernos.sepla21.org/sepla/issue/view/8/7

Serralde, G. (2021, 24 de mayo). Sin arreglo aún, denuncia contra candidato que plagió música purépecha. El sol de Morelia. https://www.elsoldemorelia.com.mx/local/sin-arreglo-aun-denuncia-contra-candidato-que-plagio-musicapurepecha-6755562.html

Shiner, L. (2004). La invención del arte. Una historia cultural. Paidós Ibérica.

Sotomayor, H. (2015). Introducción. El todo y las partes: configuración, reconfiguración y acumulación de capital.

Published

2022-12-20

How to Cite

Morales Cabrera, A. A. (2022). Precariousness and Pandemic: Double crisis for musicians in Puebla, México. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 12(19), 103–121. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a11