Alpízar-Mora Effect: Three-dimensional analysis of political communication applied in the Costa Rican elections.

Authors

  • Esteban O. Mora Martínez Universidad de Costa Rica
  • Claudio Alpízar Otoya Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a9

Keywords:

public administration, political communication, Costa Rica, elections

Abstract

This paper proposes an analysis of political communication in the relations between candidates, citizens, and the Public Administration, to determine the factors that foresee management changes and to establish a frame of reference in the examination of public communications through three dimensions: depth, incidence, and limits, which are studied in a given time and their interaction is called the Alpízar-Mora Effect. This effect arises from the analysis of the technical gaps in the political discourse  —identified during the electoral process in Costa Rica for the presidential period 2018-2022 through qualitative research— and it contributes to the discussion and evaluation of political communication. As a result, the authors propose factors, variables, and questions to analyze in three dimensions the coherence between the political discourse and the strategic planning of the Government.

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Author Biographies

Esteban O. Mora Martínez , Universidad de Costa Rica

Doctor en Ciencias de la Administración por la Universidad Estatal a Distancia; Máster en Administración Pública con énfasis en Administración Aduanera y Comercio Internacional, de la Universidad de Costa Rica (UCR) y Licenciado en Administración Pública (UCR). Es profesor del Posgrado en Administración Pública de la Escuela de Administración Pública, Investigador y Coordinador del Programa de Investigación e Innovación del Centro de Investigación y Capacitación en Administración Pública -CICAP- de la Universidad de Costa Rica.

Claudio Alpízar Otoya, Universidad de Costa Rica

Claudio Alpízar es Máster en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Cultura y Desarrollo por la Universidad Nacional, Licenciado en Ciencias Políticas por la Universidad de Costa Rica y Doctorando en Gobierno y Políticas Públicas en la Universidad de Costa Rica. Conferencista, analista político, asesor en estrategia política, y consultor en temas de gobernabilidad, gobernanza, comunicación y marketing políticos. Grupo de Investigación: Centro de Investigación y Capacitación en Administración Pública (CICAP) de la Universidad de Costa Rica.

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Published

2021-12-20

How to Cite

Mora Martínez , E. O., & Alpízar Otoya, C. (2021). Alpízar-Mora Effect: Three-dimensional analysis of political communication applied in the Costa Rican elections. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 12(19), 209–230. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a9