Knowledge and perceptions of students in the Virtual Classroom at the National University of Pilar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a11

Keywords:

information and communication technology (TIC), e-learning, student, higher education

Abstract

The use of Information and Communication Technologies (ICTs) in the educational context requires a change in the capacities related to the management of Virtual Learning Environments (EVA). The purpose of this work seeks to know the level of knowledge and perceptions of students regarding the use of EVA applied to the Virtual Classroom on the Moodle platform. The type of study was descriptive, quantitative, and cross-sectional. An online questionnaire was applied to 347 students. The study found that only 40% have a high command using the academic applications evaluated, the internet signal is very scarce, and there are problems for the purchase of data plans, among others. Both teachers and students must be trained in the use of Virtual learning environments.

Author Biographies

Dominga Elsa Velázquez, Universidad Nacional de Pilar

Licenciada en Ciencias de la Educación, Magíster en Ciencias de la Educación con énfasis en Ciencias de la Educación y Doctora en Educación. Docente de la Facultad de Ciencias Contables Administrativas y Económicas y de la Facultad de Ciencias Agropecuarias y Desarrollo Rural de la Universidad Nacional de Pilar. Par evaluadora y Docente investigadora, integrante del Grupo de Investigación de la UNP.

Néstor Samuel Torres Velázquez, Universidad Nacional de Pilar

Licenciado en Análisis de Sistemas de Producción. Docente en la Facultad de Ciencias Contables Administrativas y Económicas, Facultad Politécnica y Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Pilar. Investigador Integrante de Comité de Autoevaluación y del Grupo de Investigación CONACYT de la República del Paraguay, en desarrollo de aplicaciones COVIDTracker y AlertCOVID-19.

References

Benítez, G. (2007). NTICs, Interacción y Aprendizaje en la Universidad. [Tesis de doctorado, Universitat Rovira I Virgili]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/portadaindice.pdf?sequence=36&isAllowed=y

Cabrol, M. (2019). Nuevas formas de enseñar y de aprender. En Mateo, M. y Rucci, G. El Futuro ya está aquí. Habilidades transversales en América Latina y el Caribe, en el siglo XXI (107-220). Banco Internamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/el-futuro-ya-est%C3%A1-aqui-habilidades-transversales-de-america-latina-y-el-caribe-en-el-siglo-xxi

Decoud, C. (2020). Uso de las Tic en el aula con enfoque CTS. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. https://cts.conacyt.gov.py/course/index.php?categoryid=26

Ministerio de Ciencia y Tecnología de España. (s/f). Sociedad de la Información en el siglo XXI: un requisito para el desarrollo. Buenas prácticas y lecciones aprendidas. Gobierno de España. https://www.itu.int/net/wsis/stocktaking/docs/activities/1103547250/sociedad-informacion-sigloxxi-es.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.

Lanuza, F., Rizo, M. & Saavedra, L. (2018). Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, (25). 16-30. https://doi.org/10.5377/farem.v0i25.5667

Navarro, E. & Barrios, S. (2016). Las competencias digitales en la educación superior. EduDoc - Centro de Documentación sobre Educación. http://quijote.biblio.iteso.mx/catia/edudocdc/cat.aspx?cmn=download&ID=328&N=1

Consejo Nacional de Educación Superior. (2020). CONES. Gobierno Nacional de Paraguay. http://www.cones.gov.py/educacion-superior-del-paraguay-en-tiempos-de-covid-19/

UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos de las TICs sobre Educación en América Latina y el Caribe. OREAL/UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

Published

2021-06-01

How to Cite

Elsa Velázquez, D., & Torres Velázquez, N. S. (2021). Knowledge and perceptions of students in the Virtual Classroom at the National University of Pilar. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 12(18), 219–234. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a11

Issue

Section

Artículos