Knowledge and perceptions of students in the Virtual Classroom at the National University of Pilar
DOI:
https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a11Keywords:
information and communication technology (TIC), e-learning, student, higher educationAbstract
The use of Information and Communication Technologies (ICTs) in the educational context requires a change in the capacities related to the management of Virtual Learning Environments (EVA). The purpose of this work seeks to know the level of knowledge and perceptions of students regarding the use of EVA applied to the Virtual Classroom on the Moodle platform. The type of study was descriptive, quantitative, and cross-sectional. An online questionnaire was applied to 347 students. The study found that only 40% have a high command using the academic applications evaluated, the internet signal is very scarce, and there are problems for the purchase of data plans, among others. Both teachers and students must be trained in the use of Virtual learning environments.
Article Metrics
Abstract: 508 PDF (Español (España)): 160PlumX metrics
References
Benítez, G. (2007). NTICs, Interacción y Aprendizaje en la Universidad. [Tesis de doctorado, Universitat Rovira I Virgili]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/portadaindice.pdf?sequence=36&isAllowed=y
Cabrol, M. (2019). Nuevas formas de enseñar y de aprender. En Mateo, M. y Rucci, G. El Futuro ya está aquí. Habilidades transversales en América Latina y el Caribe, en el siglo XXI (107-220). Banco Internamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/el-futuro-ya-est%C3%A1-aqui-habilidades-transversales-de-america-latina-y-el-caribe-en-el-siglo-xxi
Decoud, C. (2020). Uso de las Tic en el aula con enfoque CTS. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. https://cts.conacyt.gov.py/course/index.php?categoryid=26
Ministerio de Ciencia y Tecnología de España. (s/f). Sociedad de la Información en el siglo XXI: un requisito para el desarrollo. Buenas prácticas y lecciones aprendidas. Gobierno de España. https://www.itu.int/net/wsis/stocktaking/docs/activities/1103547250/sociedad-informacion-sigloxxi-es.pdf
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A.
Lanuza, F., Rizo, M. & Saavedra, L. (2018). Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, (25). 16-30. https://doi.org/10.5377/farem.v0i25.5667
Navarro, E. & Barrios, S. (2016). Las competencias digitales en la educación superior. EduDoc - Centro de Documentación sobre Educación. http://quijote.biblio.iteso.mx/catia/edudocdc/cat.aspx?cmn=download&ID=328&N=1
Consejo Nacional de Educación Superior. (2020). CONES. Gobierno Nacional de Paraguay. http://www.cones.gov.py/educacion-superior-del-paraguay-en-tiempos-de-covid-19/
UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos de las TICs sobre Educación en América Latina y el Caribe. OREAL/UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dominga Elsa Velázquez, Néstor Samuel Torres Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.