Internationalization of postgraduate courses. An experience of organizational learning in the Universidad de Los Andes – Venezuela.

Authors

  • Rosa Aura Casal de Altuve
  • Norka Viloria Ortega
  • Mario Bonucci Rossini

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v9n12a10

Keywords:

internationalization, postgraduate courses, guidelines

Abstract

The process of internationalization of education is a reality that must be assumed by the institutes of higher education. Research action research mode, the diachronic process which began in 2014 and concluded its  rst phase in 265, aims to introduce institutional guidelines to undertake the process of  internationalization of the postgraduate courses at the University of the Andes- Venezuela. It will be an emphasis on institutional guidelines, since them, relate  directly to the increase in con dence in the programmes in other countries. Concluding that you one of the challenges most important higher education is its contribution to the construction of a promising future for our countries.

References

BONUCCI, Mario, MOUSALLI- KAYAT, Gloria, RIVAS, N., RIVAS F., ROMERO, R. y VILORIA, Norka (2015). Estrategias para la internacionalización de la Universidad de Los Andes con base en sus potencialidades. Mérida (Ven.): Universidad de Los Andes: Consejo Universitario.

BONUCCI, Mario, CASAL, Rosa Aura y VILORIA, Norka. (2013). Estrategias para la internacionalización de la educación de postgrados. Memorias XVII Congreso Internacional de Investigación en Ciencias Administrativas. Guadalajara: Acacia.

CASAS, Miguel (2005). Nueva universidad ante la sociedad del conocimiento. En: Revista Digital Universidad y Sociedad del Conocimiento Vol. 2 N.º 2 Disponible en internet: www.uoc.edu/rusc ISSN 1698-580 Consultado 15.07.2016.

DE WIT, Hans (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. En: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Vol. 8 N° 2. Disponible en internet: http://rusc.uoc.edu Consultado. 15.07.2016

FAZIO, Marisa (2014). Retos y prospectiva de la internacionalización de la educación superior en América Latina. Disponible en internet: http://www.iesalc.unesco.org.ve. Consultado 15.07.2016

GARCÍA, Carmen (2011). Dinámica de internacionalización universitaria y algunas reflexiones para el caso de Venezuela. Caracas: UCAB. Disponible en internet: http://www.ucab.edu.ve/tl_files/Home-images/noticias/CarmenGarcíaGuadilla. Consultado 10.07.2016

HAMEL, Gary y PRAHALAD, Coimbatore Krishnarao. (1998). Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.

KNIGHT, Jane. (2010). Internacionalización de la educación superior: Nuevos desarrollos y consecuencias no intencionadas. En: Boletín

IESALC informe de Educación Superior. N° 211. Disponible en internet: www.iesalc.unesco.org. Consultado 20.08.2016

MOCTEZUMA, Patricia y NAVARRO, Alma (2011). Internacionalización de la educación superior: aprendizaje institucional en Baja California. En: Revista de la Educación Superior, Vol. 40 (3), N°159. Méjico D.F.: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. pp. 47-66.

PINTO, C. y CARSOSO, X. (2007). Informe final estudio estado del arte de la internacionalización de la educación superior en Colombia. Colombia: Asociación Colombiana de Universidades – Ascun, Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior – Rci. Disponible en http://ceri.udistrital.edu.co/archivos/estadoArteInternal/

TEICHLER, Ulrich (2004). The Changing debate on internationalization of Higher Education. Higher Education. Vol. 48, Nº 1, págs. 5-26. Disponible en internet: http://diversity.cofc.edu/journal-articles/internationalisation-of-higher-education Consultado 20.08.2016.

UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción y Marco de Acción Prioritaria para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior. Disponible en internet: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm Consultado 15.07.2016

UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Disponible en internet: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf Consultado 20.07.2016.

UNIVERSIDAD DE LOS ANDES (2012). Reglamento de estudios de postgrados de la Universidad de Los Andes. Mérida: Universidad de Los Andes. Disponible en internet: www2.ula.ve/cep/reglamentos. Consultado 18.10.2016

UNIVERSIDAD DE LOS ANDES (2015). Estadísticas de convenios y movilidad estudiantil. Mérida: Universidad de Los Andes. (Documentos mimeografiados)

UNIVERSIDAD DE LOS ANDES (2015). Lineamientos para la internacionalización de los postgrados de la Universidad de Los Andes. Mérida: Universidad de Los Andes. Disponible en internet: www.ula.ve/secretaria/CU Consultado 18.10.2016.

UNIVERSIDAD DE LOS ANDES (2015). Objetivos de la DIORI. Mérida: Universidad de Los Andes. Disponible en internet: www.ula.ve/diori. Consultado 18.10.2016

UNIVERSIDAD DE LOS ANDES (2015). Política de internacionalización Universidad de Los Andes. Mérida: Universidad de Los Andes. Disponible en internet: www.ula.ve/secretaria/CU Consultado 18.10.2016

VENEZUELA. (1970). Ley de Universidades. Gaceta Oficial N°1429. Caracas, 8 de septiembre 1970.

VENEZUELA. (1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela.

VENEZUELA. (2009). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial N° 5929. Caracas, 15 de agosto 2009

VENEZUELA. Consejo Nacional de Universidades (2001). Normativa general de los estudios de postgrado para las universidades e instituciones debidamente autorizadas por el Consejo Nacional de Universidades. Caracas: Gaceta Oficial N° 37.328 del 20 de noviembre de 2001.

Published

2018-09-06

How to Cite

Casal de Altuve, R. A., Viloria Ortega, N., & Bonucci Rossini, M. (2018). Internationalization of postgraduate courses. An experience of organizational learning in the Universidad de Los Andes – Venezuela. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 9(12), 219–242. https://doi.org/10.33571/teuken.v9n12a10

Issue

Section

Artículos