Thinking and renewing accounting education models: A pending discussion

Authors

  • Yuliana Gómez Zapata Universidad de Antioquia

Keywords:

accounting models, social reality, accounting education

Abstract

Accounting education has been one of the main topics of debate in academia, has even raised the need to reconsider some of the theoretical concepts of accounting as cognitive and epistemological base, because with the passage of time theories that govern accounting, education and training of students, have failed to intervene effectively to social phenomena that affect the discipline, and therefore require professionals to solve them. The main focus of this work is the need to build models of education and training in accounting, in order to understand reality in different contexts, beyond the company as the sole focus of the accounting practice. The implementation of new educational models for teaching accounting, or at least with a new vision, is fundamental to the social responsibility that has the discipline and profession. This means building new paradigms, new methods, new ways of thinking and, of course, new counters.

Article Metrics

 Abstract: 1124  PDF (Español (España)): 933 

Author Biography

Yuliana Gómez Zapata, Universidad de Antioquia

Contadora Pública, Magister en Ciencias Contables y Estudiante de Sociología de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia), Miembro de los Grupos de Investigación en Administración, Gobierno Público y Ambiente AGPA y Gestión y Administración Deportiva GESTAS del Politécnico Colombiano, y docente del área de investigación contable de la misma institución. Su trabajo académico está centrado en la dimensión sociológica de la Contabilidad y la Educación Contable, y este artículo es producto de su trabajo de tesis de maestría en Ciencias Contables, modalidad de investigación, línea de investigación en desarrollo contable, sub-línea de investigación: educación en contabilidad.

References

Beltrán, M. (2000). Perspectivas sociales y conocimiento. (1ª. ed.) Barcelona: Anthropos.

Bourdieu, P. y Dilon, A. (2007). El sentido práctico. 1ª ed. Buenos Aires: Siglo XXI.

Cardona, J. y Zapata, M. (2006). Educación contable: Antecedentes, actualidad y prospectiva. 1ª ed. Medellín: Universidad de Antioquia.

Casal, R. (2010). De la disciplinariedad a la transdisciplinariedad. Una visión desde la perspectiva de la formación del contador público. NEGOTIUM Revista Científica Electrónica Ciencias Gerenciales, 16, 5,34-48.

Cruz, I. (2009). Breve evolución de los sistemas educativos latinoamericanos: necesidad de la educación para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 7-25.

Donoso, R. (2007). Los problemas contables derivados de un caso de venta de esclavos tierra adentro en la factoría de Buenos Aires en el contexto del asiento de esclavos con Inglaterra: el caso salinas (1731- 1737). Revista Española de Historia de la Contabilidad, 7, 38-79.

Freire, P. (1979). Pedagogía del oprimido. 1ª ed. México: Siglo XXI.

García, C. (2002). El problema del uso de modelos en la contabilidad. Revista Internacional Legis de Contabilidad y Auditoría, 12, 199-235.

Gómez, M. (2004). Breve introducción al estado del arte de la orientación crítica en la disciplina contable. Contaduría Universidad de Antioquia, 45, 115-132.

Gómez, M. y Ospina, C. (2009). Avances interdisciplinarios para una comprensión crítica de la contabilidad: textos paradigmáticos de las corrientes heterodoxas. 1ª ed. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Universidad de Antioquia.

Horkheimer, M. (2002). Crítica de la razón instrumental. 1ª ed. Madrid, España: Trotta.

Machado, M. (2003). Contabilidad y realidad social. Revista ASFACOP, 6, 7, 107-123.

Machado, M. (2006). Una aproximación histórica a las representaciones contables en Colombia. Revista Española de Historia de la Contabilidad, 5, 166-192.

Machado, M. (2009). Representación contable de la realidad organizacional: problemática y abordaje. http://www.econ.uba.ar/ www/institutos/epistemologia/marco_archivos/trabajos_XV_archivos/ Machado-%20REPRESENTACI%D3N%20CONTABLE%20DE%20LA%20 REALIDAD%20ORGANIZACION.pdf. Sin más datos.

Machado, M. (2009). Contabilidad y realidad: Una relación crítica bajo el enfoque de la representación. Actualidad contable FACES, 12, 19, 38-55.

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. 1ª ed. México: Trillas.

Ospina, C. (2010). Educación Contable en Colombia. Sentires de algunos actores y perspectivas para la construcción de sentido. 1ª ed. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Proyecto de Ley 237 de abril de 2010. http://www.mineducacion.gov. co/1621/articles-227020_archivo_pdf_ley_30.pdf. Sin más datos.

Rodríguez, M. (1999). La necesidad de precisar el dominio de la disciplina contable. Revista “Contabilidad y Auditoría”, 5, 9, 131-145.

Rojas, W. (2008). Congoja por una educación contable fútil. Revista Contaduría Universidad de Antioquia, 52, 259-273.

Vélez, R. (2001), Universidad y pedagogía sin sociedad. Círculo de Humanidades Universidad Autónoma Latinoamericana, 20, 23-28.

Zaá, J. (2009). Texto de apoyo para el módulo “Epistemología y teoría contable”. Maestría en Ciencias Contables – Universidad de Antioquia. Sin más datos.

Published

2012-12-20

How to Cite

Zapata, Y. G. (2012). Thinking and renewing accounting education models: A pending discussion. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 3(3), 59–74. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1062

Issue

Section

Artículos