The socioemotional development of children in times of confinement: a story that should be told

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/rpolitec.v21n41a7

Keywords:

Social Development, Emotional Development, Childhood, Confinement, Pandemic

Abstract

This research article addresses the socio-emotional development of preschool children at the Fray Bartolomé de Igualada Educational Institution, in Sibundoy, Putumayo, during the COVID-19 confinement. The pandemic caused significant changes, especially due to the lack of physical interaction, affecting children's mental health. Qualitative techniques were used to study how this situation generated anxiety, stress, fear and social isolation. The disruption of routines and learning caused an educational gap with long-term consequences. In addition, sedentary lifestyle, excessive use of technology and domestic violence increased. The study highlights the importance of addressing these problems through education, highlighting art as an effective tool to express emotions and understand children's emotional states. Research highlights the need for urgent intervention to mitigate the negative effects of confinement.

Article Metrics

 Abstract: 28  PDF (Español (España)): 27 

PlumX metrics

Author Biographies

Viviana Marcela Rodriguez -Caicedo, Universidad Cesmag

Magister Docencia Universitaria, Fisioterapeuta, Docente titular Universidad Cesmag, Mentora Semilleros de Investigación Universidad  Cesmag, Coordinadora Rehabilitación Clínica Nuestra Señora de Fátima

Mayerly Alexandra Guancha-Tapia , Universidad Cesmag

Licenciada en Educación infantil, Gestora Primera Infancia Universidad Cesmag. Maestrante en Educación

References

[1] Mora, R. M., Cerdas, H. T. A., Morales, T. C., Fernández, M. S. M., & Pacheco, S. M. S. (2023). Afectación del desarrollo psicosocial y el impacto en la incidencia de enfermedades infecciosas en niños y adolescentes a causa del confinamiento por COVID-19. Revista Ciencia y Salud Integrando Conocimientos, 7(3), 35-44.

[2] Retamal, C. (2020, October). Salud mental de los niños, niñas y adolescentes en situación de confinamiento. In Anales de la Universidad de Chile (Vol. 17, pp. 303-18).

[3] Jiménez, V., I. M. (2023). Ausencia de estimulación temprana y su repercusión en el desarrollo socioemocional de un niño de 5 años del Centro de Educación Inicial Marieta González de Mantilla del Recinto Pueblo Nuevo (Bachelor's thesis, BABAHOYO: UTB, 2023).

[4] Delgado, R. R., & Graus, M. E. G. (2024). Incorporación del desarrollo socioemocional en la enseñanza de matemáticas para la Educación Media Superior. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 15(1), 449-477.

[5] Ferreira, M., Reis-Jorge, J., Olcina Sempere, G., & Fernandes, R. (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Revista Colombiana de Educación, (87), 37-60.

[6] Cando, L. A., & Gómez, D. G. (2023). Inteligencia emocional y asertividad en estudiantes universitarios: Emotional Intelligence and Assertiveness in University Students. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 1051-1060.

[7] Bautista Quintana, J. M. (2023). Inteligencia intrapersonal en la expresión oral en estudiantes de inglés en una institución educativa de una Ugel de Lima, 2023.

[8] Alvarado, I. (2024). Autoconciencia, automotivación y empatía: elementos de la inteligencia emocional en el éxito de la Gerencia Educativa. Red de Investigación Educativa, 16(1), 50-58.

[9] Álvarez, J., Gayou, J., Camacho, M., López, Maldonado, G., Trejo, C., Olguín, A., & Pérez, M. (2023). La investigación cualitativa. Revistas y boletines científicos XIKUA.

[10] Padilla Ariza, N. (2023). Estrategias didácticas fundamentadas en el modelo crítico social para fortalecer la competencia crítica en los estudiantes de undécimo grado.

[11] Moreno, F. (2024). Investigación Educativa con Enfoque en la Investigación acción en las Competencias Pedagógicas. Revista NTQR. New Trends in Qualitative Research. Vol 20.N° 4. https://doi.org/10.36367/ntqr.20.4.2024.e1107

[12] Sánchez, S. (2023). Grupos de Estudio Dirigido y sus Beneficios. Centro TAP (Tratamiento Avanzado Psicológico). Registro Nº CS20576.

[13] Narváez Quintero, E. D., & Cabezas Angulo, K. D. (2023). Etapas de Desarrollo del Niño e influencia del núcleo familiar en el aprendizaje y crecimiento.

[14] Cortés Picazo, L., & Grinspun Siguelnitzky, N. (2023). Percepción de la corporeización de las emociones, según profesores/as que imparten la asignatura de Artes Visuales en Santiago de Chile. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(48), 65-83.

[15] Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

[16] Denham, S. A., Brown, C., & Domitrovich, C. (2012). Self-regulation and emotional competence in early childhood. In J. L. McCabe & M. J. McCowan (Eds.), Social-emotional development in early childhood education (pp. 39-53). Springer.

[17] Chawla, L. (2006). Learning to love the natural world: Children’s positive experiences with nature. In C. Spencer & M. Blades (Eds.), Children and their environments: Learning, using and designing spaces (pp. 59-80). Cambridge University Press.

[18] Brown, S. M., Doom, J. A., Lechuga-Peña, S., & Kuppens, S. (2020). Stress and parenting during the global COVID-19 pandemic. Child Abuse & Neglect, 104, 104473. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104473

[19] Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227

[20] Schore, A. N. (2001). The effects of a secure attachment relationship on the development of the right brain: Implications for intervention and clinical treatment. Infant Mental Health Journal, 22(1-2), 7-66. https://doi.org/10.1002/1097-0355(200101/04)22:1/2<7::AID-IMHJ4>3.0.CO;2-U

[21] Thompson, R. A. (2014). Emotion regulation: A theme in search of definition. In K. H. Lagattuta (Ed.), Emotion regulation in children and adolescents: A practical guide (pp. 3-25). Springer.

[22] Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781

[23] Cohen, J. (2013). Social, emotional, and academic development: A framework for building a foundation for success. American Educational Research Association.

[24] Denham, S. A., Brown, C., & Domitrovich, C. (2012). Self-regulation and emotional competence in early childhood. In J. L. McCabe & M. J. McCowan (Eds.), Social-emotional development in early childhood education (pp. 39-53). Springer.

[25] Winner, E., & Hetland, L. (2007). The arts and academic achievement: What the evidence shows. Arts Education Partnership.

[26] Catterall, J. S. (2009). Doing well and doing good by doing art: The effects of arts engagement on academic and social outcomes. In The arts and academic achievement: What the evidence shows (pp. 87-105). Arts Education Partnership.

Published

2025-06-05

How to Cite

Rodriguez -Caicedo, V. M., & Guancha-Tapia , M. A. (2025). The socioemotional development of children in times of confinement: a story that should be told. Revista Politécnica, 21(41), 115–127. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v21n41a7