Readers as protagonist of the book ecosystem
Keywords:
Reading, book, written culture, publishing industry, literacy, mediatorsAbstract
The article states that the texts and media that are circulating on the Internet are open verbal units in which readers who are part of virtual communities such as Goodreads and Librotea, make hyper-interpretations on fan-fic sites, and create content on booktube. It introduces the silent revolution of the book in which readers are the protagonists, who in the traditional ecosystem of the book were regarded as distant, blurred subjects. Now, due essentially to the internet and social networks, they have gained more protagonism and have imposed themselves over the authors, and even over the texts. In this sense, the reading democratization, the emergence of other text types that have emerged with the Internet and social networks, the relations between readers and authors, and the “betrayal of the text” are the signs of the dizzying and noisy change that began with the new digital paradigm at the beginning of the 21st century. This anarchic democratization, without observance of canons or academic rules, manipulated in some cases, provides new challenges for literacy and for those who are teachers, publishers and reading mediators.Article Metrics
Abstract: 501 PDF (Español (España)): 121References
Bahloul, J. (2002). Lecturas precarias. FCE: México
Bloom, H. (2006). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.
Bouza, F. (2012). Dásele licencia y privilegio. Madrid: Akal.
Chartier, R (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona: Gedisa.
Coetzee, J. M. (2007). Contra la censura. Ensayos sobre la pasión por silenciar. México: Debate.
Darnton, R. (2003) Edición y subversión. Literatura clandestina en el Antiguo Régimen. Madrid: FCE, Turner.
Eco U. y Carrière, J. C. (2010). Nadie acabará con los libros. Barcelona: Lumen.
Einsenstein, E. (2010). La imprenta como agente de cambio: México: FCE.
Foucault, M. (1973, 2010). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Gracia, J. (2017). Miguel de Cervantes. La conquista de la ironía. Barcelona: Taurus.
Hamesse, J. (2001). El modelo escolástico de la lectura. En: Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus.
Kalman, J. (2006). Ocho preguntas y una propuesta. En: Encuesta Nacional de Lectura. México: Conaculta.
Descargable en: http://bit.ly/2E4z0s5
Pradera, J. (2017). Itinerario de un editor. Barcelona: Trama. Descargable en: http://bit.ly/2EIvXpi
Petrucci, A. (2001). Leer por leer: un porvenir para la lectura. En: Historia de la lectura. Madrid: Taurus.
Robledo, B. (2017). María Cano. La virgen roja. Bogotá: Debate.
Sánchez Lozano, C. (1998). Siete anotaciones para una crítica de la crítica literaria colombiana de fin de siglo. En: Página 34.
Opiniones de una década. Bogotá: El Astillero. Descargable en http://bit.ly/1Pc7dDw
Silva, R. (2001). Los ilustrados de Nueva Granada: una comunidad de interpretación. En: Anuario de Investigaciones (ISSN 1657-6365) - (1), pp. 179-191.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).