Independent Mexican Musicians. Distribution, promotion and marketing of their creations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n15a2

Keywords:

Music, entertainment, industry, digital age, cultural studies, distribution, political economy, digital transition, mexican musicians

Abstract

This article determines the independent Mexican musicians’ trends in order to face the impact of the transition from the analogical to the digital system, as well as the distribution, promotion and marketing of their music. It reveals a widely diverse scenario in terms of creations, contents and business models.

Considering musicians as an essential link in the entertainment industry chain, it is essential to understand this sector and its practices, in pursuance of involving the academic field, the government institutions, entrepreneurs, the music industry and society in general in the debate to generate public policies for the best functioning of this sector.

Article Metrics

|Abstract: 640 | PDF (Español (España)): 435 | HTML (Español (España)): 378 |

PlumX metrics

Author Biography

Cristian Daniel Torres Osuna, Universidad Autónoma de Sinaloa, México

Dr. En comunicación, cambio social y desarrollo por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor e investigador titular “b” de la Universidad Autónoma de Sinaloa, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

References

Albornoz, L., Herschmann, M. (2012) De las majors a los “barrios musicales”, Apuntes sobre la industria de la música en Iberoamérica Revista Telos, recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2012042612010001&idioma=es

Andrade, Berenice (2013). Entre el rock y todo lo demás. Gatopardo, recuperado de http://www.gatopardo.com/EstilosHomeGP.php?Id=645

Bustamante, E. (coord..), (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Gedisa. Barcelona.

Calvi, Juan C. (2006). La industria de la música, las nuevas tecnologías digitales e Internet. Algunas transformaciones y salto en la concentración Revista Zer, 21, 2006 Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer21-08-calvi.pdf

Gimenez, Gilberto. (2010). Cultura, identidad y procesos de individualización. Conceptos y fenómenos fundamentales de nuestro tiempo.p.3

IFPI, 2006-2016. Digital Music Report, London.

Márquez, Kike. Todo lo que necesitas saber de los sellos discográficos. Industria Musical. Abril de 2014. Industria Musical. Recuperado de http://industriamusical.es/todo-lo-quenecesitas-saber-de-los-sellos-discograficos/

Márquez, Israel (2013). La música popular en el siglo XXI. Editorial Milenio. Madrid

Palmeiro, César. Krakowiak, F. (2005) La industria del Disco, Economía de las PyMEs de la industria discográfica en la Ciudad de Buenos Aires. Investigación Observatorio de Industrias Culurales. Buenos Aires. OIC.

Torres, Cristian D. (2014). In Estéreo: la industria de la música actual. El caso México. Editorial Fragua. Madrid.

Vogel, H. L. (2001). Entertainment Industry Economics. A Guide for Financial Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Zallo, R., (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Akal. Madrid. Cristian Daniel Torres Osuna. (2014). In Estéreo: La industria de la música actual. Madrid, España: Fragua.

Entrevistas personales a: Mortum surfers, Agrupación Cariño, Mr. Blaky, Proyecto Maconha, Panteón Rococó, Juana la Rodillona, Fuck the monster, Mutant Beans, Christian Marrujo (Diseñador gráfico).

Published

2016-01-25

How to Cite

Torres Osuna, C. D. (2016). Independent Mexican Musicians. Distribution, promotion and marketing of their creations. Luciérnaga Comunicación, 8(15), 24–33. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n15a2