ENGINEERING IN SOCIAL COMMUNICATION OF AESTHETIC EXPERIENCE OF ROCK AND JAZZ. Exploring the configuration of contemporary life through music

Authors

  • Luis Jesús Galindo Cáceres Benemérita Universidad Autónoma de Puebla- México.

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a1

Keywords:

Aesthetic experience, Engineering in Social Communication, Rock, Jazz, contemporary life

Abstract

The text is divided into five parts. The first one is devoted to a constructive definition of aesthetics and its relation to social life. Aesthetics understood as the articulation of everyday life with multiple and diverse, in the figure of the sensible-cognitive experience of the particular in the context of complexity. The second one presents in summary form a roadmap of Engineering in Social Communication. Not whole model, only a summary with the emphasis on the configuration of the communication systems, the concrete forms of social life in everyday situations in the present, linking information systems, presets that come from the past. The third part explores the relationship between aesthetics presented at the first point and Engineering in Social Communication presented in the second point. The aesthetic experience is lived in the present, it is a form of communication systems. It depends on the configuration of situations livable and lived the shape and strength of the aesthetic experience. The fourth part proposes a synthetic scheme for the development of rock and jazz in the contemporary world, particularly in Mexico. The rock has been a presence more popular because is more simple and direct, jazz is more complex, more dense in the aesthetic experience. In Mexico the rock has had a presence that was very exhausted in a situation of extreme excitement and rebellious simple. Jazz has not developed in Mexico by requiring a complex formation, and a complex joint with social life. In the fifth part of the article is presented the thesis of the constructive differences of aesthetics of jazz and rock, the first one more complex and articulator, the second one more simple and kilter. Jazz makes more complex social life, rock more simple it. Jazz requires of a complex care and empathy with the musical situation and with the context that articulates it. The rock requires minimal attention, empathy is simple and sometimes it is not needed, it is only individual consumption. They are different forms of music are different forms of experience in live, are ways of making sense and empathy different.into society of learning and intelligence.

Article Metrics

|Abstract: 270 | PDF (Español (España)): 204 |

PlumX metrics

Author Biography

Luis Jesús Galindo Cáceres, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla- México.

Grupo Ingeniería en Comunicación Social. Centro de Estudios en Comunicación Política-Instituto de Ciencias de Gobierno y Desarrollo EstratégicoBenemérita Universidad Autónoma de Puebla. Doctor en Ciencias Sociales (1985), maestro en Lingüística (1983) y licenciado en comunicación (1978). Autor de 25 libros y más de doscientos ochenta artículos publicados en catorce países de América y Europa. Promotor cultural en diversos proyectos desde 1972. Profesor universitario en Argentina, Brasil, Colombia, Perú, España y México desde 1975.

References

AGUSTÍN, José (1972) La Nueva Música Clásica, Ediciones INJUVE, México.

ARANA, Federico Arana (1985) Guaraches de ante azul. Historia del rock mexicano. Tomos 1, 2, 3 y 4, Posada, México.

AYMES, Roberto (2009) Panorama del Jazz en México Durante el siglo XX, LUZAM, Cuernavaca.

BIANCHI, Filippo y Pier Paolo Pitacco (2012) 101 Microlecciones de Jazz, Editorial Océano, Barcelona.

BERENDT, Joachim E. (1994) El Jazz. De Nueva Orleans al Jazz Rock, Fondo de Cultura Económica, Bogotá.

BLACKMORE, Susan (2000) La máquina de los memes, Paidós, Barcelona.

BODEN, Margaret (1994) La mente creativa, Editorial Gedisa, Barcelona.

BREA, José Luis (2008) El tercer umbral. Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural.

Editorial CENDEAC, Murcia.

BYRNE, David (2014) Cómo funciona la Música, Editorial Sexto Piso, Ciudad de México.

CALABIA, Enrique, Santiago Cano, Lorenzo Rodríguez y Julián Ruiz (2008) Historia del Rock and Roll, El País. Madrid.

CALABRESE , Omar (1987) El lenguaje del arte, Paidós, Barcelona.

CASACUBERTA, David (2003) Creación colectiva, Gedisa, Barcelona.

CHO, Adrian (2010) The Jazz Process. Collaboration, Innovation, and Agility, Pearson Education, Boston.

DE LA CALLE, Luis y Luis Rubio (2010) Clasemedieros. Pobre no más, desarrollado aún no, Centro de Investigación para el desarrollo, México.

DELLA VOLPE, G. (1963) Crítica del gusto, Seix Barral, Barcelona.

DELANNOY, Luc (2001) ¡Caliente! Una historia del jazz latino, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.

DELANNOY, Luc (2012) Convergencias. Encuentros y desencuentros en el jazz latino, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.

DERBEZ, Alain (2001) El Jazz en México. Datos para esta historia. Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.

DUMAZEDIER, J. (1964) Hacia una civilización del ocio, Estela, Barcelona.

ECO, Umberto (1978) Tratado de Semiótica general, Nueva imagen-Lumen, México.

ELIAS, Norbert y Eric Dunning (1995) Deporte y ocio en el proceso de la civilización, Fondo de Cultura Económica, México.

GALBRAITH, J. K. (1992) La cultura de la satisfacción, Ariel, Madrid.

GALINDO Cáceres Jesús (2006) Cibercultura. Un mundo emergente y una nueva mirada. CNCAInstituto mexiquense de la cultura, Toluca.

GALINDO Cáceres, Luis Jesús (2011) Ingeniería en Comunicación Social y Promoción Cultural. Sobre Cultura, Cibercultura y Redes Sociales, Homo Sapiens, Universidad Nacional del Rosario, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Rosario.

GALINDO Cáceres, Luis Jesús (2014) Ingeniería en Comunicación Social. Hacia un Programa General, Instituto de Ciencias de Gobierno y Desarrollo Estratégico-Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla.

GARDNER , Howard (1993) Arte, mente y cerebro, Paidós, Barcelona.

GREGORY, Hugo (1999) Un Siglo de Pop. Cien años de música que cambiaron al mundo, Blume, Barcelona.

HOUD É, Olivier, et al. (2003) Diccionario de Ciencias Cognitivas, Amorrortu editores, Buenos Aires.

GIOIA, Ted (2002) Historia del Jazz, Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.

LEADBEATER, Charles (2010) Cloud Culture. The future of global cultural relations. Counterpoint, London.

MALACARA Palacios, Antonio. (2005) Catálogo casi razonado del Jazz en México, Angelito, Ciudad de México.

MALACARA Palacio, Antonio (2001) Catálogo Subjetivo y Segregacionista del Rock Mexicano, CONACULTA/FONCA, México.

MALACARA Palacio, Antonio (Coordinador) (2008) Viaje al fondo del Jazz. Coloquio-Memoria, Delegación Coyoacán-Universidad Autónoma de Baja California-Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Ciudad de México.

MARSALIS, Wynton (2012) Jazz. Cómo la música puede cambiar tu vida, Espasa Libros, Barcelona.

MARTEL, Frédéric (2010) Cultura Mainstream. Cómo nacen los fenómenos de masas, Taurus, México.

MASLO W, Abraham (1990) La personalidad creadora, Kairos, Barcelona.

MATURANA R., Humberto (1997) Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen, Santiago.

MAZZOLA, Guerino y Paul B. Cherlin (2009) Flow, Gesture, and Spaces in Free Jazz. Towards a Theory of Collaboration, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.

McDONALD, D. (1969) La industria de la cultura, Alberto Corazón, Madrid.

MERLEAU-PONTY, Maurice (1994) Fenomenología de la Percepción, Ediciones Península, Barcelona.

MIEGE, B., P. Pajon y J. Salaün (1986) L’industrialisation de l’audiovisuel, Res Babel, París.

MOLES, Abraham (1976) Teoría de la información y percepción estética, Júcar, Madrid.

MUGGIATI, Roberto (1974) Rock, el grito y el mito: la música pop como forma de comunicación y contracultura, Siglo XXI editores, México.

PAKMAN, Marcelo (compiador) (1997) Construcciones de la experiencia humana (dos volúmenes), Gedisa, Barcelona.

VARELA, Francisco (1990) Conocer, Gedisa,Barcelona.

WAGENSBER G, Jorge (1994) Ideas sobre la complejidad del mundo, Tusquets, Barcelona.

YÚDICE, G. (2002) El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global, Gedisa, Barcelona.

Published

2016-09-22

How to Cite

Galindo Cáceres, L. J. (2016). ENGINEERING IN SOCIAL COMMUNICATION OF AESTHETIC EXPERIENCE OF ROCK AND JAZZ. Exploring the configuration of contemporary life through music. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 1–12. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a1

Issue

Section

Articles