CITIZEN COMMUNICATION IN MOUNTS OF MARIA - COLOMBIA
Keywords:
Alternative media, citizen media, Collective of Communication of Mounts of Maria, citizen activismAbstract
Both in the world of activism around media and in academic circles there is a multiplicity of terms used to refer to non-profit media handled from instances close to the local community. These terms are: in Spanish medios alternativos, medios participativos, medios comunitarios, medios populares, medios radicales, in French médias libres is used, in English grassroots media, alterative media and citizen media. This article refers to “citizen media” coined by the author in his book Fissures in the Mediascape (2001).
The Collective of Mounts of Maria came in 1994, when a small group of young intellectuals of El Carmen de Bolivar, Colombia adopted the habit of meeting in the central square. The Collective provides training in radio and television production, has a mobile cinema project, and a cable television channel. Through its “school without walls”, The Collective has created a communication space where the younger generation can reinvent as citizens ***.
The article reconstructs the experience of The Collective of Mounts of Maria in which communication is used as a pretext to facilitate dreams and erode fear. So media production is not its ultimate goal, but the transformation of the imaginary, to repair damage caused by violence to the local social fabricsocial violence and also the one caused by the armed conflicto.
Article Metrics
Abstract: 1022 PDF (Español (España)): 355References
Appadurai, Arjun. (1996) Modernity at Large. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Bauman, Zygmunt. (2002) En busca de la política.México: Fondo de Cultura Económica.
Beck, Ulrich. (1998) La invención de lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cadavid, Amparo. (2005) “Cómo Entregarle las Llaves al Ladrón. Colectivo de Comunicación de Montes de María, Línea 21. Estudio de Caso”. Bogotá: Banco Interamericano de Desarrollo. Reporte.
Castells, Manuel, Fernandez-Ardevol et al. (2005) “Electronic Communication and Socio- Political Mobilization: A New Form of Civil Society”.
En Glasius, Marlies; Kaldor, Mary y Anheier, Helmut (eds.) Global Civil Society 2005/6, pp. 266- 285. Thousand Oaks, CA: Sage.
Colectivo de Comunicaciones de Montes de María Línea 21. (2003) . Premio Nacional de Paz. El Carmen de Bolívar: Colectivo de Comunicación de Montes de María Línea 21. Documento inédito.
Fals Borda, Orlando. (1986) Historia doble de la
Costa. Retorno a la Tierra. Tomo 4. Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Fals Borda, Orlando. (1986) Historia doble de la Costa. Retorno a la Tierra. Tomo 4. Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Freire, Paulo. (1980) Educación como Práctica de la Libertad. México: Siglo XXI. Freire, Paulo. (2005) Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI.
García Montes, Carlos Elías y Santanilla, Eulice.
(1994) Recuperación Histórica y Análisis.
Gomez, Gabriel y Quintero, Juan Carlos. (2002) Diagnóstico del Servicio Comunitario de Radiodifusion Sonora en Colombia. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones.
Gumucio-Dagrón, Alfonso. (2003) “Arte de Equilibristas: la Sostenibilidad de los Medios de Comunicación Comunitarios.” Ponencia presentada en la Conferencia OURMedia III.
Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte.
Hall, Stuart. (1973) Encoding and decoding in the television discourse. Birmingham: Centre for Cultural Studies, University of Birmingham.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).