Human rights, gender and violence from the perspective of Student Counseling Departments

Authors

  • Darwin Patricio García Ayala Universidad de Cuenca, Cuenca Ecuador.
  • Isabel Gil Gesto Universidad de Cuenca, Cuenca Ecuador.
  • Ana Lucía Íñiguez Ibarra Universidad de Cuenca, Cuenca Ecuador.
  • Walter Fabián León Machuca Universidad de Cuenca, Cuenca Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n26a3

Keywords:

Gender, equity, violence, human rights

Abstract

The project "Human Rights: Social and Gender Equity, a path towards Coeducation",
executed by the Gender and Development Career of the University of Cuenca as a project of
Linking with the Community, aims to visualize and demonstrate, from the perspective of the and
educational actors (teachers, fathers and mothers, students, officials and civil servants of the
student counseling departments - DECE) those aspects related to violence, gender and human
rights approach, how they are synchronized in practice and daily life within of educational
environments and what are their main courses; On the other hand, this study aims to verify the
criteria and imaginary that surround how gender and violence are conceived in these educational
actors for their subsequent orientation and theoretical clarification. On this occasion, the analysis
focuses on those people who are part of the DECEs of the institutions participating in this project,
whose diagnosis will allow taking actions from the academy in order to implement action
strategies that take into account human groups, their contexts and your needs.

Article Metrics

 Abstract: 266  PDF (Español (España)): 182 

PlumX metrics

References

Álvarez, M., Castro, P., González, C., Álvarez, E., & Campo, M. (2016). Conductas disruptivas

desde la óptica del docente: validación de una escala. Anales de Psicología, 855-862.

Bausela, E. (2015). SPSS: Un instrumento de análisis de datos cuantitativos. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 62-69.

Cain Miller, C. (2018). “La desigualdad de género empieza con las tareas de la casa”. Recuperado de: https://www.nytimes.com/es/2018/08/15/desigualdad-genero-quehaceres-domesticos/

Chávez, R. (2012). Masculinidad y Feminidad: ¿De qué estamos hablando? Educare, 5-13

Emakunde. (2015). Instituto Vasco de la Mujer. Obtenido de http://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/pub_folletos/es_emakunde/adjuntos/emakunde.cas.2014.pdf

Euskadi.eus. (2015). Emakunde instituto vasco de la mujer. Obtenido de http://www.emakunde.euskadi.eus/nahiko/-/informacion/nahiko/

MIES. (s.f.). Ministerio de Inclusión Económica y Social. Obtenido de cantones trabajan para erradicar la mendicidad: https://bit.ly/3vciqAW

MINEDUC (s.f.). Ministerio de Educación. Modelo de atención integral de los departamentos de consejería estudiantil. https://bit.ly/3hKXHQX

Observatorio de los Derechos de la Niñez y Adolescencia. (2012). Estado de los derechos de la niñez y la adolescencia en Ecuador 1990 - 2011. Quito: Observatorio Social del Ecuador.

Prado, M., González, P. (2012). Las víctimas invisibles de la Violencia de Género. Revista Clínica de Medicina Familiar, 30-36

Prieto Santana, M. D. (2013). Las religiones se enfrentan a la rebelión de las mujeres. Recuperado de: https://www.tendencias21.net/Las-religiones-se-enfrentan-a-la-rebelion-de-las-mujeres_a25457.html

República del Ecuador Asamblea General. (30 de 07 de 2016). Obtenido de https://www.habitatyvivienda.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/Ley-Organica-de-Ordenamiento-Territorial-Uso-y-Gestion-de-Suelo1.pdf

Sanchez, P., Gonzalez, M. (2016). El psicólogo educativo y su responsabilidad en la sociedad ecuatoriana actual: compromisos, retos y desafíos de la educación del siglo XXI. Revista Universidad y Sociedad, 123-129

Schettini, P., & Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social - Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Buenos Aires: Edulp integra la Red de Editoriales Universitarias Nacionales (REUN).

Subirats, M. (2010). La coeducación hoy: los objetivos pendientes. Programa coeducativo para la igualdad, el respeto y la no-violencia, 2-16. Obtenido de Proyecto Nahiko - Formación: https://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/proyecto_nahiko_formacion/es_def/adjuntos/2010.09.21.marina.subirats.pdf

Tarducci, M. (2001). “Estudios feministas de religión: una mirada muy parcial”. En Cedernos Pagu (16) 2001. Pp.97-114. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n16/n16a06.pdf

UNICEF. (2014). La Violencia de Género contra las mujeres en el Ecuador. Quito: El Telégrafo. Obtenido de https://www.unicef.org/ecuador/Violencia_de_Gnero.pdf

Verdú, A., Briones, E. (2016). Desigualdad simbólica y comunicación: El sexismo como elemento integrado en la cultura. La Ventana, 24-50

Published

2022-12-02

How to Cite

García Ayala, D. P. ., Gil Gesto, I. ., Íñiguez Ibarra, A. L., & León Machuca, W. F. . (2022). Human rights, gender and violence from the perspective of Student Counseling Departments. Luciérnaga Comunicación, 13(26), 23–36. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n26a3