Virtual Reality & Gender. Vocaloid versus Hatsune Miku an “android diva”

Authors

Keywords:

Gender, ICT, virtuality, virtual reality, Vocaloid, Hatsune

Abstract

In the present issue of Luciérnaga- Comunicación N19, it is proposed a reflection about virtual reality and gender as it is necessary to raise and revise new topics and approaches to justify the validity and topicality of the works in communication field. The daily, concrete and symbolic facts confirm that need.

About the mosaic of the communicative culture several studies have been developed, but they are not enough. In this paper it is suggested the analysis of the ancestral sexist values opposed to the fiction of the mental and real liberation that sustains the use and appropriation of technological tools; but
the issue does not end there, it is also important to understand phenomena such as the new patterns of social behavior and collective creativity around virtual reality, the hyper-development, uses and applications of technology. We should wonder ourselves about the communication sense in terms of the “Technological Frankenstein”, who might obscure and lose the communication sense [1]; and
also to understand phenomena such as the musical products created and recreated, at the same time, collectively and corporately as the Japanese musical synthesizer Vocaloid, with which the darkness of new technologies can be challenge and denied.

Article Metrics

|Abstract: 678 | PDF (Español (España)): 568 |

Author Biographies

Sandra Flores Guevara

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco.

Josefina Hernández Téllez

Doctora en Ciencias Políticas y Sociales con orientación en comunicación por la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Alberich, Jordi. (2002) “En trànsit 7.0,apunts per a una estética dels entorns digitals”, en http://www.uoc.edu/artnodes/cat/art/jalberich1002/jalberich1002.html

Berinstáin, Helena. (1984). El abismo del lenguaje. UNAM: México.

Butler, Judith. (1990). “Sujetos de sexo/ género/deseo”, en Gender trouble, feminism and the subversion of identity. Routledge. Nueva York, USA.

Castillo, Jaime Francisco Irigoyen. (2015). La materialidad de la realidad virtual. Materialismo y lenguaje idealista. Casa Abierta al Tiempo. UAM: México.

Cazés, Daniel. (1998). La perspectiva de género. CONAPO-PRONAM: México.

Fabri, Paolo. (1999). El giro semiótico. Gedisa: España.

Flores, Sandra. (Coord.). (2014) Redes sociales digitales: nuevas prácticas para la construcción cultural. CONACULTA:México

Hernández Téllez, Josefina. (2001). Adelina Zendejas: precursora de la escritura y el periodismo femenino. Tesis de Maestría. UNAM: México.

Lévy, Pierre. (1999) ¿Qué es lo virtual. Paidós: Barcelona

Melo, José Marques de. (1999). La comunidad académica de las ciencias de la comunicación. AMIC: México.

Quéau, Philippe. (1995) Lo virtual. Virtudes y Vértigos. Paidós. Hipermedia1. Barcelona, España.

Reichholf, Josef (1994) La aparición del hombre. Crítica, D.L.: Barcelona

Scolari, Carlos. (2008) Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa: Barcelona, España

Sfez, Lucien.(1995).Crítica de la comunicación.morrortu Editores. Buenos Aires, Argentina.

Vocaloid Wikia.Hatsune Miku. http:/es.vocaloid.wikia.com/wiki/Hatsune_Miku, junio, 2012.

Wolf, Mauro. (1997). La investigación de la comunicación de masas. Paidós: España.

Published

2018-01-16

How to Cite

Flores Guevara, S., & Hernández Téllez, J. (2018). Virtual Reality & Gender. Vocaloid versus Hatsune Miku an “android diva”. Luciérnaga Comunicación, 10(19). Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1466

Issue

Section

Of interest