The role of women in scientific research: challenges and advances in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.33571/teuken.v14n23a2Keywords:
scientific investigation, woman, discrimination, challenge, MexicoAbstract
The inequality of opportunities for women in academic work, scientific research, and technological development is a persistent problem. The present article aims to analyze the challenges and progress of women researchers in Mexico. The aforementioned was carried out through a mixed and cross-sectional study, employing chi-squared and bivariate analysis. The results showed that 79.40% of the respondents have experienced some form of discrimination as researchers, with "disregardful comments" as the highest percentage (14%). The chi-squared result demonstrated a relationship between access to an equitable compensation system and membership in the National System of Women and Men Researchers. The attainment of a stable job position emerged as the challenge with the highest percentage (25%).
Article Metrics
Abstract: 177 PDF (Español (España)): 62PlumX metrics
References
Acker, S. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations. Gender & Society, 4(2), 139-158. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/089124390004002002
Aranda, D. A. (11 de febrero de 2023). El 11F: Méjico y sus mujeres en la Ciencia. La Jornada Maya. https://www.lajornadamaya.mx/opinion/210516/el-11f-mexicoy-sus-mujeres-en-la-ciencia.
Avendaño, F., Gamiño, M., García, F., Masse, F., Ortuño, C. (2021). Mujeres en educación, ciencia y tecnología. Más allá de la foto. Instituto Mejicano para la competitividad A.C. https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2021/10/20211013-Mujeres-en-la-APF-educacion-y-ciencia-2.pdf
Blickenstaff, J. C. (2005). Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09540250500145072
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020). Brecha salarial de género en Méjico. https://www.inegi.org.mx/tablerosestadisticos/genero/
Canadian Institutes of Health Research. (2009). Methods and measures for gender, sex, and health research. https://cgshe.ca/practice/research-toolkits/gender-and-sex-toolkit/tools/.
Cárdenas, M. (2015). La participación de las mujeres investigadoras en Méjico. Investigación Administrativa, 44(116). https://www.scielo.org.mx/pdf/ia/v44n116/2448-7678-ia-44-116-00004.pdf.
Chillet, R.E. (2011). Un marco teórico para analizar el sesgo de género en la investigación epidemiológica: haciendo visible lo invisible, Feminismo/s, (18),353-363. https://doi.org/10.14198/fem.2011.18.22
Cruz, L.(2021). Diferencias y sesgos de género en la financiación de la investigación: un enfoque dinámico. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (26) 6-19. https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10909.
Comisión Nacional para prevenir y Erradicar la Violencia contra las Mujeres. (2019). ¿Qué es el techo de cristal y que pueden hacer las empresas para impulsar la igualdad de género? Gobierno de Méjico. https://www.gob.mx/conavim/articulos/que-es-el-techo-de-cristal-y-que-pueden-hacer-las-empresas-paraimpulsar-la-igualdad-de-genero?idiom=es.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2022). El Conacyt celebra el Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia, Comunicado 279. Gobierno de Méjico. https://conahcyt.mx/el-conacyt-celebra-el-dia-internacional-de-lamujer-y-la-nina-en-la-ciencia/
Dalbagni, C. (2022). Role models are key in gender diversity, Athenaworks. https://athenaworks.com/role-models-are-key-in-gender-diversity/
Doberganes P.C., Torres-Tirado F. (2022). ¿Dónde están las científicas? Brechas de género en carreras STEM. Instituto Mejicano para la Competitividad. https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2022/02/%C2%BFDo%CC%81ndeesta%CC%81nlascienti%CC%81ficas__Documento_20220201.pdf
Eagly, A.H., Wood, W. (2016). Social role theory of sex differences and similarities: Implications for the partner preferences of women and men. In J. Becker & M. Eagly (Eds.), The psychology of gender (2a ed.). Guilford Press. pp. 269-295.
Fernández Salinas, A. (2018). Brecha salarial de género en Méjico: causas y consecuencias. Revista de Economía y Sociología del Trabajo, 27(2), 45-62.
García, B. (2002). Empoderamiento y autonomía de las mujeres en la investigación sociodemográfica actual. Estudios Demográficos y Urbanos, 221-253. https://doi.org/10.24201/edu.v18i2.1162
Gobierno de Méjico. (2022). Programa Nacional para la igualdad entre Mujeres y Hombres 2020-2024. Instituto Nacional de las mujeres. https://www.gob.mx/inmujeres/acciones-y-programas/programa-nacional-para-la-igualdad-entremujeres-y-hombres.
Government of Canada. (1997). Inclusion of women in clinical trials during drug development. Minister of Health. https://publications.gc.ca/collections/collection_2013/sc-hc/H42-2-4-1997-1-eng.pdf.
Hewlett, S.A., Luce, C. B., Servon, L. J., Sherbin, L., Shiller, P., Sosnovich, E., Sumberg, K. (2008). The Athena Factor: Reversing the Brain Drain in Science, Engineering, and Technology. Harvard Business Review Research Report. https://www.researchgate.net/profile/Lisa-Servon/publication/268325574_By_RESEARCH_REPORT_The_Athena_Factor_Reversing_the_Brain_Drain_in_Science_Engineering_and_Technology/links/556da5d808aeab7772244061/By-RESEARCH-REPORT-The-Athena-Factor-Reversing-the-Brain-Drain-inScience-Engineering-andTechnology.pdf
Instituto Mejicano para la Competitividad. (2022). Brecha salarial de género. Centro de Investigación en Política Pública. Recuperado el 19 de junio de 2023 de https://imco.org.mx/brecha-salarial-de-genero/
Instituto Nacional de las Mujeres. (2018). Desigualdad en Cifras. 4(2). http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/BoletinN4_2018.pdf
Moss-Racusin, C. A., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., & Handelsman, J. (2012). Science faculty’s subtle gender biases favor male students. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(41), 16474-16479. https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1211286109
Moss-Racusin, C. A., Van der Toorn, J., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., & Handelsman, J. (2016). A “scientific diversity” intervention to reduce genderbias in a sample of life scientists. CBE-Life Sciences Education, 15(3), https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.15-09-0187
Jasso, A.K.S., Gómez, E.R., Orozco, J.J.V. 2016. Desigualdades de género en la Ciencia, el caso de las científicas UAEMex. Cuadernos Inter.ca.mbio sobre Centroamérica y el Caribe. 13(2), 83-110. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/article/view/26691/26872
Kanter, R. M., & Wallace, J. (2018). Gender and Science: Why the Leaky Pipeline Matters. Harvard Business Review. Disponible en: https://hbr.org/2018/06/gender-and-science-why-the-leaky-pipeline-matters
Knobloch-Westerwick, S., Glynn, C. J., & Huge, M. (2013). The Matilda Effect in science communication: An experiment on gender bias in publication quality perceptions and collaboration interest. Science Communication, 35(5), 603-625. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1075547012472684
Madera, J. M., Hebl, M. R., & Martin, R. C. (2019). Gender and Letters of Recommendation for Academia: Agentic and Communal Differences. Journal of Applied Psychology, 104(9), 1243-1264. https://doi.org/10.1037/a0016539
Master, A. & Meltzoff, A. (2017). Building bridges between psychological science and education: Cultural stereotypes, STEM, and equity. Prospects, 46(2), 215-234. https://doi.org/10.1007/s11125-017-9391-z
Mendieta-Ramírez, A. 2015. Desarrollo de mujeres en la ciencia y la investigación en Méjico. Un Campo por cultivar. Agricultura, Sociedad y Desarrollo. 12(1): 107- 115. https://doi.org/10.22231/asyd.v12i1.112
Morales, M. y Morales, E. (2022). Mujeres investigadoras en los trabajos más citados con adscripción a Méjico. CienciaUAT, 17(2), 95-111. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1699
Moss-Racusin, C. A., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., & Handelsman, J. (2012). Science faculty’s subtle gender biases favor male students. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(41), 16474-16479. https://doi.org/10.1073/pnas.1211286109
National Institutes of Health (2001). NIH policy and guidelines on the inclusion of women and minorities as subjects in clinical research. Bethesda.
Organización Internacional del Trabajo. (2019, 27 de agosto). Persistentes brechas de género en el trabajo hacen necesario adoptar medidas transformadoras en América Latina y el Caribe. https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_716768/lang--es/index.htm
ONU Mujeres. (2020). Las mujeres en Ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas en América Latina y el Caribe. Entidad de Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres. Montevideo. https://lac.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2020/09/mujeres-en-ciencia-tecnologiaingenieria-y-matematicas-en-america-latina-y-el-caribe
Pérez Sánchez, L. (2020). “Políticas públicas para reducir la brecha salarial de género en Méjico”. Revista de Políticas Públicas y Sociales, 15(1), 102-120.
Rodríguez López, M. (2019). “La brecha salarial de género en Méjico: efectos macroeconómicos y políticas de igualdad salarial”. Revista de Estudios Económicos, 36(3), 78-94.
Rodríguez-Pérez, R.E. (2016). Brecha salarial por Género en Méjico: Desde un enfoque regional, según su exposición a la apertura comercial. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. 27(54). https://doi.org/10.20983/noesis.2018.2.2
Settles, I., O’Connor, R. & Yap., S. (2016). Climate Perceptions and Identity Interference Among Undergraduate Women in STEM: The Protective Role of Gender Identity. Psychology of Women Quarterly, 40(4), 488–503. https://doi.org/10.1177/036168431665580
Sue, D. W., Capodilupo, C. M., Torino, G. C., Bucceri, J. M., Holder, A. M. B., Nadal, K. L., & Esquilin, M. (2007). Racial microaggressions in everyday life: Implications for clinical practice. American Psychologist, 62(4), 271-286. https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.4.271
Sugimoto, CR, Ahn, YY, Smith, E, Macaluso, B, & Larivière, V. (2019). Factors affecting sex-related reporting in medical research: a cross-disciplinary bibliometric analysis. Lancet, 393(10171):550-559. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32995-7
United Nations Development Programme. (2020). Gender Equality Strategy 2018- 2021. https://www.undp.org/publications/gender-equality-strategy-2018-2021
Vacheron, F. c. (13 de septiembre de 2022). Forbes Mexico. Falta de reconocimiento y visibilidad aleja a mujeres de carreras STEM: https://www.forbes.com.mx/faltade-reconocimiento-y-visibilidad-aleja-a-mujeres-de-carreras-stem/)
Vargas, C., Lutz, M., Papuzinski, C., & Arancibia, M. (2020). Género, mujeres e investigación científica. Medwave, 11. https://doi.org/http://doi.org/10.5867/medwave.2020.02.7857
Xie, Y., & Shauman, K. A. (2003). Women in Science: Career Processes and Outcomes. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yesbek Rocío Morales Paredes, Teresa Gladys Cerón Carrillo, Norma Angélica Santiesteban López, María Elena Pérez Terrón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.