Projective business canvas
A tool to develop science and technology-based spin-off business models
DOI:
https://doi.org/10.33571/teuken.v13n20a5Keywords:
spin-off, business development strategy, project process, entrepreneurshipAbstract
The article's objective is to characterize the Project Business Model under the Canvas philosophy and determine its importance in designing business plans for new science and technology-based enterprise projects by defining a strategic management system. The research problem stems from the high mortality rate of this type of companies. Therefore, a descriptive methodology is used based on relevant bibliographic reviews to identify the existing models' elements. Among the most outstanding results, this proposal outlines a new business model with a three-dimensional vision, which responds to the needs a newly created company faces in different periods of its development.
Article Metrics
Abstract: 1228 PDF (Español (España)): 111PlumX metrics
References
Baca U., G. (2013). Evaluación de Proyectos (7ª ed.). McGraw-Hill.
Caballero, M. (2015). El desafío: La competencia ya no se da en productos, sino en modelos de negocio. La innovación en modelos de Negocio en empresas rurales. (1ª ed.). Editorial Independiente.
Carnap, M. (2017). El método FODA Dinámico. Metaacción. Magazine especial, (7). https://www.metaaccion.com/images/pdf/58335698f0ff7-swap_esp.pdf?fbclid=IwAR262ABShcRY7mj4fvX_oOSNGSXJD63DjFTrcrSe0F-0gVRtk05lRzqlsFU
Cooper, B. & Vlaskovits, P. (2010). The Entrepeneur’s Guide to Customer Development: A cheat to The Four Steps to the Epiphany (1ª ed.). Cooper-Vlaskovits.
Escobar, E., Ramírez, V., González, A. y Donoso, D. (2018). Desarrollo del modelo de negocio canvas en microempresas de las parroquias rurales del Distrito Metropolitano de Quito. INNOVA Research Journal, 3(2.1), 46-51. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/666/637
Flores-Aguilar, E. (2019). Diseño de un Centro para Emprendedores en una Escuela Profesional de Ingeniería aplicando el Modelo Lean Canvas. Formación universitaria, 12(6), 151-166. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v12n6/0718-5006-formuniv-12-06-00151.pdf
García, F. (2012). Conceptos sobre innovación. Contribución al análisis PEST (Política, Economía, Sociedad y Tecnología). Plan estratégico 2013-2020. Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería. https://www.acofi.edu.co/wpcontent/uploads/2013/08/DOC_PE_Conceptos_Innovacion.pdf
Gino, F. & Staats, B. (2015, November). Why Organizations Don’t Learn. Harvard Business Review. https://hbr.org/2015/11/why-organizations-dont-learn
Kantis, H. y Angelelli, P. (2020). Emprendimientos de Base Científico-Tecnológica en América Latina: Importancia, desafíos y recomendaciones para el futuro. (1ª ed.). Banco Interamericano de Desarrollo. Llamas, F. y Fernández, J. (2018). La metodología Lean Startup: desarrollo y aplicación para el emprendimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, (84), 79-95. https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1918
López, G. (2005). Creatividad e innovación en la práctica empresarial (1ª ed). Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
Marina, J. (2005). El Misterio de la Voluntad Pérdida (2ª ed.). Anagrama.
Martínez, E. (2014). El Modelo de Negocio como base del éxito empresarial: una revisión teórica. [Tesis Doctoral, Universidad de Almería]. Archivo digital. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3662/3537_EL%20MODELO%20DE%20NEGOCIO%20COMO%20BASE%20DEL%20EXITO%20EMPRESARIAL-UNA%20REVISION%20TEORICA%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mckerchar, M. & Evans, C. (2009). Sustaining Growth in Developing Economies through Improved Taxpayer Compliance: Challenges for Policy Makers and Revenue Authorities. eJournal of Tax Research 7(2). 171-201. https://www.business.unsw.edu.au/research-site/publications-site/ejournaloftaxresearch-site/Documents/full_edition_v7n2.pdf
Organization for Economic Cooperation and Development – OECD. (2018, October 10). Entrepreneurship at a Glance Highlights 2018. https://www.oecd.org/sdd/business-stats/EAG-2018-Highlights.pdf
Organization for Economic Cooperation and Development – OECD. (2021). Corporate Tax Statistics (3rd. ed.). https://www.oecd.org/tax/tax-policy/corporate-tax-statistics-third-edition.pdf
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. y Smith, A. (2015). Diseñando la propuesta de valor. Cómo crear los productos y servicios que tus clientes están esperando (1ª ed.). Deusto.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. y Smith, A. (2011). Generación de Modelos de Negocio. Un manual para visionarios, revolucionarios y retadores (1ª ed.). Deusto.
Prim, A. (s.f.). Lienzo Lean Canvas explicado paso a paso y con ejemplos. https://innokabi.com/lienzo-lean-canvas-el-lienzo-de-los-emprendedores/
Ruppel, E. (2019). La dura realidad del emprendimiento en una economía global. El trabajo en la era de los datos. Colección BBVA Openmind, (12), 74-82. https://www.bbvaopenmind.com/wp-content/uploads/2020/02/BBVA-OpenMind-libro-2020-Trabajo-en-la-Era-de-los-Datos.pdf Stagars, M. (2015). University startups and spin-offs. Guide for Entrepreneurs in Academia. Apress.
Steiner, R. (2020). Cultivating “Omani Ambitions”: Entrepeneurship, distributive labor, and the temporalities of diversification in the Arab Gulf. Economic Anthropologic 7(1), 80-92. https://doi.org/10.1002/sea2.12163
Sutherland, J. (2015). SCRUM: el nuevo y revolucionario modelo organizativo que cambiará tu vida (1ª ed.). Editorial Planeta.
The World Bank. (2020). Doing Business 2020. Comparing Business Regulation in 190 Economies. https://documents1.worldbank.org/curated/en/688761571934946384/pdf/Doing-Business-2020-Comparing-Business-Regulation-in-190-Economies.pdf
Travaglini, M. (2017, 15 de marzo). Métricas Clave para Startups. Descubre lo mejor de nuestro aprendizaje sobre HubSpot, Marketing y Ventas. https://www.digifianz.com/academy/metricas-clave-para-startups
Tunčikienė, Ž. & Drejeris, R. (2015). Assessment of Business Conditions Benevolence: Case of Occupational Safety and Health Services. Journal of Business Economics and Management 18(6). 505-520. https://doi.org/10.3846/16111699.2017.1333524
Universidad Nacional Autónoma de México – UNAM. (2014). Startups, modelo para una economía emergente y creativa. Revista Digital Universitaria, 15(1), 2-4. http://www.revista.unam.mx/vol.15/num1/art07/index.html
Valdés, L. (2009). El dado de 7 caras. Guía e inspiración para encontrar oportunidades innovadoras de negocio. Plataforma Editorial. Valencia, R. (2016). El fracaso en startups tecnológicas en México. Failure Institute – Fuchup Nights. https://thefailureinstitute.com/wp-content/uploads/2016/09/Tech-Startup-Failure-Research-final.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adolfo Elliud Aguilar Rodríguez, Teresa de J. Vargas Vega, Zeus Salvador Hernández Veleros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.