Science and Innovation management and doctoral training in Cuba. Experiences in the educational sciences.
DOI:
https://doi.org/10.33571/teuken.v11n17a5Keywords:
educational research, professors training, environmental education, doctoral trainingAbstract
The article presents the experiences in directing a research project for environmental education in educational institutions in the mountains of central Cuba. The tasks are supported by a postgraduate course that is taught at the Municipal University Centers of the Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, located in the municipalities involved. The research results are introduced into pedagogical practice through the course, where they are valued and evaluated. Several of these educational investigations due to their importance and contribution to the pedagogical sciences were presented as doctoral theses with satisfactory results. Contributions to theory and practice enrich the contents of the postgraduate course for the benefit of environmental education for teaching staff, students, their families and the community.Article Metrics
Abstract: 611 PDF (Español (España)): 414PlumX metrics
References
Abreu, H. (2016). La superación profesional en educación ambiental para los docentes de la disciplina formación pedagógica general. Tesis doctoral. Santa Clara: UCLV. Disponible en Internet: http://eduniv.mes.edu.cu/bd/td/Haydee%20Abreu%20Leon%2C%20Haydee/La%20superacion%20profesional%20en%20educac%20%28148%29/La%20superacion%20profesional%20en%20ed%20-20Haydee%20Abreu%20Leon%2C%20Haydee.pdf Consultado: 15.04.2020
Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. Universidad 2016. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Artiles, L. A. (2014). La competencia pedagógica investigativa en la Licenciatura en Educación. Biología – Geografía. Tesis doctoral. Santa Clara: UCP Félix Varela. Disponible en Internet: http://eduniv.mes.edu.cu/bd/td/Lazaro%20Arsenio%20Artiles%20Vargas/La%20competencia%20pedagogica%20investiga%20%28759%29/La%20competencia%20pedagogica%20inves%20-%20Lazaro%20Arsenio%20Artiles%20Vargas.pdf Consultado: 18.04.2020
Capote, T. E.; González, G. (2019) (1). La actualización del diagnóstico en Educación Ambiental y la Tarea Vida de los docentes de la especialidad Forestal de los Institutos Politécnicos Agropecuarios. Revista Estudios del desarrollo social Cuba y América Latina, 7 (3), 163-172. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322019000300002
Capote, T. E.; González, G. (2019) (2). El enfrentamiento al cambio climático en la especialidad forestal de la Educación Técnica Profesional. Revista Científica del Amazonas, 2 (3), 5-16 https://revistadelamazonas.info/index.php/amazonas/article/view/14/13
Casas, R. (2020). Políticas públicas de ciencia y tecnología en América Latina. Ante la encrucijada de los cambios políticos. Teuken Bidikay, 11 (16), 21-28 https://doi.org/10.33571/teuken.v11n16a1
Chávez, J.; Suárez, A. y Permuy, L. D. (2005) Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Cuba. CITMA. (2005). Estrategia Ambiental Nacional 2005/2010. Versión 14 de marzo de 2005. La Habana: CITMA.
Cuba. CITMA. (2012). Resolución N° 44/2012. Reglamento para el proceso de elaboración, aprobación, planificación, ejecución y control de los programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. La Habana: CITMA.
Cuba. CITMA. (2017). Enfrentamiento al cambio climático en la República de Cuba, Tarea Vida. La Habana: CITMATEL.
Cuba. Consejo de Ministros República de Cuba. (2007). Decreto no 329 sobre las Comisiones del Plan Turquino. La Habana: Consejo de Ministros.
Cuba. Constitución de la República. (2019). Gaceta Oficial de la República de Cuba N° 5, 2019.
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2017). Documentos metodológicos para la organización de la CTI en las universidades del MES 2017-2021. La Habana: Dirección de Ciencia y Técnica MES.
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2019). Reglamento de la Educación de postgrado. Resolución Ministerial 140. La Habana: GOC, 05-09-2019.
De Armas, N. y Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fusté, M. A. (2019). La preparación en educación patrimonial al docente de la escuela primaria de las zonas montañosas de Manicaragua. Tesis doctoral. Santa Clara: UCLV. Disponible en Internet: http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456791/8891 Consultado: 20.04.2020
Gómez, T. R. (2014). La Educación Patrimonial de los docentes de Preuniversitario en Remedios. Monumento Nacional. Tesis doctoral. Santa Clara: UCP Félix Varela. Disponible en Internet: http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8841 Consultado: 18.04.2020
González, G. (2013). Ficha técnica del proyecto “El perfeccionamiento de la educación ambiental en las escuelas ubicadas en el Plan Turquino de Villa Clara”. Santa Clara: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.
González, G.; Gómez, T. R. (2013). La universidad y la formación de agentes transformadores para el desarrollo local sostenible. Una experiencia notable en Cuba. Teuken Bidikay, 5 (5), 229-242
González, G.; Gómez, T. R.; Villalón, G.; Fusté, M. A; Rodríguez, L.; Artiles, L. A. y Capote, T. E. (2018) Informe final del proyecto “El perfeccionamiento de la educación ambiental en las escuelas ubicadas en el Plan Turquino de Villa Clara”. Santa Clara: Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.
Rodríguez, L. C. (2018). La superación profesional de los inspectores escolares para la educación ambiental en el Plan Turquino. Tesis doctoral. Santa Clara: UCP Félix Varela. Disponible en Internet: http://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456790/8862 Consultado: 18.04.2020
Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia inaugural Congreso Universidad. La Habana: MES.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Gonzalo González Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.