Small grocery stores: Sales factors that determine support and advice.

Authors

  • Karla Carolina Meneses Bucheli Universidad de Las Américas (Ecuador)
  • Daniela Anda León Universidad de Las Américas (Ecuador)
  • Oswaldo Segura Ruiz Universidad de Las Américas (Ecuador)

Keywords:

grocery stores, inclusive business, business training workshops, sales determinants, workshop attendance

Abstract

This paper uses data from 4740 small grocery stores in five countries in Latin America to identify determinants of sales and attendance to training workshops. Most of the factors associated with higher sales are given conditions of the owners or the business and hence are difficult to modify. Nevertheless, some factors such as customer service practices, financial and management records, and personal motivation, allow business training programs to have some impact on the store sales. On the other hand, the factors that determine full participation on such programs are related to the age, schooling and motivation level of the store owner, as well as difficulties and limitations in customer service and accounting records.

Article Metrics

 Abstract: 919  PDF (Español (España)): 1766 

Author Biographies

Karla Carolina Meneses Bucheli, Universidad de Las Américas (Ecuador)

Karla Meneses es Máster en Economía del Desarrollo de la Universidad Nacional de Costa Rica, Académica de la Universidad de Las Américas (Ecuador) e investigadora del Programa Estado de la Nación (Costa Rica).

Daniela Anda León, Universidad de Las Américas (Ecuador)

Máster en Economía Aplicada de la Universidad de Minnesota, Twin-Cities, experta en Gestión del Conocimiento para la Fundación CRISFE (Ecuador).

Oswaldo Segura Ruiz, Universidad de Las Américas (Ecuador)

Máster en Economía de la Universidad Nacional de Costa Rica, Investigador y coordinador de proyectos en temas sobre desarrollo sostenible en IICA, BID, SICA y diversas empresas privadas.

References

BASCO, Rodrigo (2006). La investigación en la empresa familiar: un debate sobre la existencia de un camino independiente. En: Revista IEDEE (1), 33-54. Madrid: Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM).

CHORDA, Isidre y TABOADA, Lorenzo. (1998). Una perspectiva actual de las formas de distribución comercial en España. Valencia: Departamento de Dirección y Administración de Empresas de la Universitat de Valencia, Pp. 30-35.

DINI, Marco, STUMPO, Giovanni y VERGARA, Sebastián (2005). El aporte de FUNDES a las pymes en América Latina: una evaluación de impacto. Santiago: Comisión Económica para América Latina (CEPAL) y FUNDES, Pp.1-111.

ESPINOSA, Ana. (2011). La especialización del sector minorista de alimentación en Dortmund. En: Investigaciones Geográficas, (56), 97-112 Alicante: Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Geografía.

FERRARO, Carlos (2011). Apoyando a las pymes: Políticas de fomento en América Latina y el Caribe. Santiago: Comisión Económica para América Latina (CEPAL), Pp.429-487.

FOMIN (2009). Guía de aprendizaje sobre la implementación de Responsabilidad Social Empresarial en pequeñas y medianas empresas. Nueva York: Banco Interamericano de Desarrollo, Pp.15-34.

GRADL, Christina y KNOBLOCH, Claudia. (2010). Guía para los negocios inclusivos. Berlín: Endeva, Pp.10-15.

GUARÍN, Alejandro (2010). Análisis socioeconómico de tiendas de alimentos en áreas urbanas de bajos recursos en Latinoamérica. Informe del caso de estudio Manizales. Documento de trabajo. Bogotá: FAO, Pp.2-58.

ILACAD (2015). Mapa del retail alimenticio: América Latina 2015. Disponible en internet: http://www.ilacadworldretail.com/BO/_Data/Archivos_Mapas/Mapa_ Retail_Latam_2015.2.1_UJHY.ppt Consultado 04.01.2016

LOGYKA. Centro Latinoamericano de Innovación en Logística del MIT. (2014). Hábitos y preferencias de los consumidores de las tiendas de barrio. Disponible en internet: http://blog.logyca.com/noticias/habitos-y-preferenciasde-los-consumidores-de-las-tiendas-de-barrio Consultado 18.01.2016.

MÁRQUEZ, Patricia y GÓMEZ, Henry (2002). Microempresas de Barrio: ¿Negocio o Subsistencia? En: Revista Venezolana de Gerencia (20), 608-622. Maracaibo: Universidad del Zulia.

MÁRQUEZ., Patricia, REFICCO., Ezequiel y BERGER., Gabriel. (2009). Negocios inclusivos en América Latina. Boston: Harvard Business Review, 87 (5). Disponible eninternet:http://www.junolatam.com/investigacion/negocios_inclusivos_en_ america_latina. Pdf. Consultado 04.01.2016.

PNUD (2010). Inclusive Market Developments, Brokering Inclusive Business Models. Private Sector Division, Partnership Bureau. New York, Pp.7-21.

PORTER, Michael E. y KRAMER, Mark R. (2011). The Big Idea: Creating Shared Value En: Harvard Business Review, 89 (6), p.2. Boston. Disponible en internet: http:// www.philosophiemanagement.com/docs/2013_2014_Valeur_actionnariale_a_ partagee/Porter__Kramer_-_The_Big_Idea_Creating_Shared_Value_HBR.pdf Consultado 18.01.2016.

PORTER, Michael. (1991). Estrategia competitiva: técnicas para análisis de industrias y de concentración. 8a ed. Rio de Janeiro: Grupo Editorial Patria. Pp. 49-58.

PORTER, Stephen S. y CLAYCOMB, Cindy. (1997). The influence of brand recognition on retail store image” En: Journal of Product & Brand Management, 6 (6), 373-387. Kansas: MCB UP Ltd.

PRAHALAD, Coimbatore K. (2005). La oportunidad de negocio en la base de la pirámide. Bogotá: Grupo Editorial Norma, Pp.1-17.

REFICCO, Ezequiel. (2010). Negocios inclusivos y responsabilidad social: un matrimonio complejo. En: Debates IESA (3), 1-4. Caracas: IESA.

SEN, Amartya. (1999). La Pobreza como Privación de Capacidades. En: A. Sen, Desarrollo y Libertad. Barcelona: Alfred A. Knopf. Inc. Pp.114-141.

STERN, Barbara. ZINKHAN, George M. y JAJU, Anupam. (2001) Marketing images: construct definition, measurement issues, and theory development. En: Marketing Theory Articles, 2. (1), 201-224. London: SAGE.

THANG, Doreen C. y BENJAMIN Lin Boon Tan (2003). Linking Consumer Perception to Preference of Retail Stores: An Empirical Assessment of the Multi-Attributes of Store Image. En: Journal of Retailing and Consumer Services. N° 4, Filadelfia: Elsevier.

TORRES, Elfid. (2014). “4e, Camino al progreso” Shopkeepers with business and social focus. Case study. Shared Value initiative. Disponible en internet: https://sharedvalue.org/sites/default/files/resourcefiles/2014%2008%2011%20 CaseStudy_SABMiller.pdf. Consultado 05.12.2015.

VIGNALI-RYDING, Daniela, GARCÍA, Judit, y VIGNALI, Gianpaolo. (2003). The delicatessen and speciality food market in the North West. En: British Food Journal, 105, (8), 551-558. Manchester: MCB UP Ltd.

Published

2018-04-11

How to Cite

Meneses Bucheli, K. C., Anda León, D., & Segura Ruiz, O. (2018). Small grocery stores: Sales factors that determine support and advice. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 8(10), 51–72. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1201

Issue

Section

Artículos