Interdiscipline as a strategy to interpret the effects of the Mexican economic stimulus programs to the University Professor
Keywords:
economic stimulus to the university professor, interdisciplinarity, institutionalization, interpretative frameworkAbstract
A pending issue in Latin America is the one related to giving order to the conceptual and methodological dispersion that would help formulate a theory regarding the value of university-academic work. The complexity of such an objective, as well as the implementation at a national level of a program based on cash transfers given to academic work, named Merit Pay or Programas de Estímulo Económico (PEE, acronym in Spanish), enhance the formulation of an interpretative diagnostic framework, linked to the New Sociological Institutionalism. That would allow progress for organizational interrelations and institutional edges of interest.
The framework designed to systematize the collection of empirical organizational evidence is synthesized in order to familiarize what PEEs help institute. It is then the intention to emphasize the importance of applying interdisciplinary work for a more integral lecture of the social constructs researched, followed by an example of interpretative results from a pilot program for the institution labeled “capitalist market”. It concludes with the predetermination of possible scenarios emerging from the disaggregated postures that have been observed.
Article Metrics
Abstract: 267 PDF (Español (España)): 145References
COMAS, Oscar (2003). Movilidad académica y efectos no previstos de los estímulos económicos. El caso de la UAM. México. Libros en línea ANUIES <http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/libros/ lib72/0.html>
COMAS O. y Rosalía S. Lastra (2012). La literatura sobre los estímulos económicos al profesorado universitario mexicano y la institucionalidad que introyectan en la universidad pública. En Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. No. 71, UAM, México, p.p. 52-66.
CORONILLA, Raúl (2004). Propuesta metodológica para el análisis del cambio organizacional. En Los Estudios Organizacionales en México. Cambio, Poder, Conocimiento e Identidad, pp. 93-116. México: UAM
DEL CASTILLO, Arturo (2001). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional: conceptos y enunciados explicativos. Documento de trabajo, No. 44, CIDE, pp. 1-34.
DI MAGGIO, Paul (1988). Interest and agency in Institutional Theory. En Research on institutional patterns: Environment and culture, pp. 3-21. Cambridge: Ballinger.
FRIEDLAND, R. y Alford (1991). Introduciendo de nuevo a la sociedad: Símbolos, prácticas y contradicciones institucionales. En El Nuevo Institucionalismo en el análisis organizacional. México: FCE
LASTRA B., Rosalía S. (2011). Informe del proyecto de investigación PROMEP Exb-138. SEP México.
LÓPEZ, Rodrigo (2003). Ética de la profesión académica en la época global. En Ética Profesional e Identidad Institucional, pp. 245-266, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.
MARCH, J. y Olsen J. (1989). El redescubrimiento de las instituciones. La base organizativa de la política. México: Universidad Autónoma de Sinaloa - FCE.
MEYER, J. y B. Rowan (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, No. 83, pp. 340-363.
MEYER, J. y B. Rowan (1992). Institutional and technical sources of organizational structure: Explaining the structure of educational organizations. Organizational environments, ritual and rationality. London: Sage Publications.
POWELL, W. y P. Di Maggio (1991). El Nuevo Institucionalismo en el análisis organizacional. México: FCE.
ROMERO, Jorge (1991). Un estudio introductorio. En El Nuevo Institucionalismo en el Análisis Organizacional, pp. 7-29. México: FCE.
ZUCKER, Lynne (1991). El papel de la institucionalización en la persistencia cultural. En El Nuevo Institucionalismo en el Análisis Organizacional, pp. 126-153. México: FCE.