Corporate social responsibility in micro, small and medium companies from Ecuador

Authors

  • María Genoveva Espinoza Santeli Universidad Andina Simón Bolívar

Keywords:

corporate social responsibility, global compact

Abstract

CSR is a moral imperative that requires companies to contribute to the welfare of all stakeholders. One way to manage CSR is with the Global Compact (GC), which, with its management model allows MSMEs to adopt principles on human rights, labor standards, environment and anti-corruption. The aim of this article is to determine how many MSMEs have adopted he GC and what kind of activities are taking place. The results indicate that no microenterprise has committed to the GC. Among the SMEs that report activities, the most common actions are training workshops and socialization of: respect for human rights, elimination of forced and child labor, environmental protection, efficient use of resources and energy and implementation of codes of ethics.

Author Biography

María Genoveva Espinoza Santeli, Universidad Andina Simón Bolívar

María Genoveva Espinoza es docente investigadora de posgrado en la Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador; Doctora en Economía de Población, Recursos y Ambiente, por la Zhongnan University of Economics and Law, (China); Magíster en Administración de Empresas con énfasis en Dirección Estratégica, de la Universidad Internacional de Ecuador; Licenciada en Ciencias Jurídicas, de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador

References

ALVARADO, Alejandro., BIGNÉ, Enrique y CURRÁS, Rafael. (Enero-marzo 2011). Perspectivas teóricas usadas para el estudio de la responsabilidad social empresarial: una clasificación con base en su racionalidad. En: Estudios Gerenciales, 227(118), 115- 137. Cali: Universidad ICESI.

ASIAN DEVELOPMENT BANK. (2014). Asia SME. Finance Monitor. Manila: ADB. Pp. 160.

BARCENA, Alicia. (2010). Apoyando a las pymes:políticas de fomento en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naviones Unidas. 509 pp.

BRUNDTLAND, Gro Harlen. (1987). Informe Brundtland. Comisión Mundial para el Medio Ambiente y el Desarrollo de la ONU.

CARROLL, Archie. (1979). A Three Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. En: Academy of Management Review, 4(4), 497-505. New York: University of Georgia.

COMISIÓN EUROPEA. (2001). Libro Verde – Fomenta un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. /* COM/2001/0366 final */ Bruselas: Comisión Europea.

CRUZ, Jesús Gerardo., RODRÍGUEZ, Martha del Pilar., y ABREU, José Luis. (2010). Gestión de Responsabilidad Social: Análisis Comparativo de Enfoques, Tendencias e Indicadores.En: International Journal of Good Conscience, 5(2), 100-118. Méjico D.F.: Instituto de Estudios Superiores Spenta México.

DAHLSRUD, Alexander. (2008). HowCorporate Social Responsabilityis Defines: an Analysis of 37 Definitions. En: WileyInterScience, 15(1), 1-13. Trondheim: University of Science and Techology.

DE LA CUESTA, Marta y VALOR, Carmen. (2003). Responsabilidad Social de la Empresa: Concepto, medición y desarrollo en España. En: Boletín Económico de Información Comercial Española, 2.755. Logroño (Esp.): Universidad de la Rioja. Pp. 8-19.

DINI, Marco. Políticas para las pymes en América Latina: Balance y CEPAL. División de Desarrollo Productivo y Empresarial. (2014). Disponible en Internet: http://www10. iadb.org/intal/intalcdi/PE/2014/13985a09.pdf Consultado 03.02.15.

DUQUE, Yenni., CARDONA, Marleny., y RENDÓN, Jaime. (2013, julio-Dic.). Responsabilidad Social Empresarial: Teorías, índices, estándares y certificaciones. En: Cuadernos de Administración, 29(50), 196-206. Cali: Universidad del Valle.

ESPAÑA. Ministerio de Industria, Turismo y Comercio. (2011). Guía de Buenas Prácticas, La responsabilidad social empresarial en la pequeña y mediana empresa. Proyecto IMPULSA RSE-PYME. Madrid: MITC

EUROPEAN COMMISSION, ENTERPRISE AND INDUSTRY. Fact and figures about the EU´s Small and Medium Enterprise (SME). Disponible en Internet: http://ec.europa.eu/ enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/index_en.htm. Consultado 01.19.15.

FERRARO, Carlo y STUMPO, Giovanni. (2010). Políticas de apoyo a las pymes en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. Santiago: CEPAL. pp. 386.

GRAAFLAND, Johann., VAN DE VEN, Bert., y STOFFELE, Nelleke. (2003). Strategies and instruments for organizing CSR by small and large business in the Netherlands. En: Journal of Business Ethics, 47(1), 45-60. Tilburg: Tilburg University.

INEC. Estadísticas del Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Quito: INEC

ISO. Norma ISO 26000. (2010). Guía de Implementación. Basilea: Organización Internacional para la Estandarización.

ROSANAS, Josep María. (2006). Indicadores de Gestión, incentivos, motivación y ética en el control de gestión. En: IESE Business School, Occasional Paper, OP, 6(11), 120-150. Pamplona: Universidad de Navarra.

MARÍN, Longinos y RUBIO, Alicia. (2008, Mayo – junio) ¿Moda o factor competitivo? Un estudio empírico de responsabilidad social corporativa en pyme. En: Tribuna de Economía ICE, (842), 177-193. Murcia: Universidad de Murcia.

LAHDESMAKI, Merja. (2005). WhenEthicsMatters – InterpretingtheEthicalDiscourse of Small Nature-BasedEntrepreneurs. En: Journal of Business Ethics, 6(1), 55-68. Helsinki: Universidad de Helsinki.

LEPOUTRE, Jany HEENE, Aimé. (2006). investigating the impact of firm size on small business social responsibility: a critical review. En: Journal of Business Ethics, 67(3), 257-273. Gante: Universidad de Gante.

LIGTERINGEN, Ernst y ZADEK, Simon. Future of corporate responsibility codes, standards and frameworks. (2005). Disponible en Internet: http://www.greenbiz.com/sites/ default/files/document/CustomO16C45F63376.pdfConsultado 16.04.15.

PORTER, Michael y KRAMER, Mark. (2006). Estrategia y Sociedad. En: Harvard Business Review: América Latina, 84(12), 42-56. Cambridge: Harvard UniversityPress.

SACHS, Jeffrey. (2008). Economía para un planeta abarrotado. Barcelona: Random House Mondadori. Pp. 526.

SACHS, Jeffrey. (2015).Theage of Sustainable Development. New York: Columbia University Press. Pp. 544

SEN, Sankar y BHATTACHARYA, CB. (2001). «Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility». En: Journal of Marketing Research, 38, 225-245. Chicago: The American Marketing Association.

STRANDBERG, Lena. (2010). La medición y la comunicación de la RSE: indicadores y normas. Cuadernos de la Cátedra “La Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo. Business School, Universidad de Navarra. Disponible en Internet URL: http://www.iese.edu/en/files/Cuaderno%20No%209_tcm4-57352.pdf. Consultado 05.03.15.

TEWARIE, Bhoendradatt. (1999). Las pequeñas y medianas empresas en el Caribe “Pymes Escenario de Oportunidades en el siglo XXI”. Caracas: Sistema Económico Latinoamericano. pp. 59-101.

UNITED NATIONS. Global Compact. (1999). Disponible en Internet: http://www. pactomundial.org/2015/02/10-principios-del-pacto-mundial/ Consultado 05.03.15.

Published

2016-06-20

How to Cite

Espinoza Santeli, M. G. (2016). Corporate social responsibility in micro, small and medium companies from Ecuador. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 7(8), 39–58. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1035

Issue

Section

Artículos