The Cultural Practice of the San Antonino Embroidery in Oaxaca - Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n20a2

Keywords:

Embroidery, cultural practice, community, everyday life, memory, identity

Abstract

Since childhood I have been interested in cultural activities in Oaxaca, born of observing the enthusiasm of my mother and grandmother for dancing sones, preparing gastronomic delights or attending midnight masses. I learned from their feet and hands. Seeing through their eyes and their memories, I was creating my conception of Oaxaca and its artistic, cultural and religious activities, getting closer to knowing its traditions and customs. I was born and raised in the capital city, in the Central Valleys region, where the blouse and dress known as "de San Antonino" was created. This is a garment that is made
individually, familiarly and collectively. From a process of craftsmanship and sharing of knowledge, the threads that construct the drawings of fowers in their diversity of colors are woven and refect the lived and transmitted experiences of the community. In this article I unravel the cultural practice of this embroidery, through which the women of this region give an account of their feelings, knowledges, daily life and identity 

Article Metrics

 Abstract: 1253  PDF (Español (España)): 571  HTML (Español (España)): 2874 

PlumX metrics

Author Biography

Esmeralda Castañeda de la Cueva, Universidad de las Américas Puebla: México

Maestranda en Comunicación y Cambio Social de Universidad Iberoamericana Puebla, México.

References

Almeida Acosta, E., y Sánchez Díaz de Rivera, M. Comunidad. Interacción, conficto y utopía. Puebla: Universidad Iberoamericana Puebla, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 2014.

Ameigeiras, A. R. El abordaje etnográco en la investigación social. En I. Vasilachis, Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa. 107-150. 2006.

Bauman, Z. Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A. 2003.

Blanca, R. M. El bordado en lo cotidiano y en el arte contemporáneo: ¿práctica emergente o tradicional? En Revista Feminismos, 2(3). 2014.

Blancarte, R. Las identidades religiosas de los mexicanos. En R. Blancarte, Culturas e Identidades. México: El Colegio de México. Vol. XVI 87-114. 2010.

Canuto Castillo, F., & Martínez de la Rosa, A. Altares y rezos para las ánimas. Literatura y tradición para recibir y despedir a los muertos. En A. Martínez de la Rosa, Identidades y Patrimonios. Encrucijadas entre lo material y lo intangible. Distribuciones Fontamara,121-142. S.A. 2016.

Carvente Flores, E., & Hernández Soriano, J. A. La formación de los tejedores Ikoots, una representación en torno a sus creaciones. Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis Potosí. 2017.

García Canclini, N. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: GRIJALBO. 1989.

Gil Corredor, C. A. La estética textil como intersubjetividad de los pueblos originarios: caso de las tejedoras mayas. Revista San Gregorio, 1(11), 58-59. 2016.

Giménez, G. Cultura, identidad y memoria. Frontera Norte, 21(41), 7-32. 2009.

Giménez, G. Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. Guadalajara: CONACULTA/ITESO.2016.

Gutiérrez , R., & Salazar Lohman, H. Reproducción comunitaria de la vida. Pensando la trans-formación social en el presente. El Apantle. Revista de estudios comunitarios(1), 17-49. 2015.

Martínez Luna, J. Conocimiento y Comunalidad. Bajo el volcán.(23), 99-112. 2015-2016.

Santagada, M. La construcción reactiva de las identitades. Teologías, cotidiandad y riesgo. (U. N. Centro, Ed.) Coloquio Identidades Revis (it) adas: Artes Visuales e Identidades en Iberoamérica, 1-10. 2003.

Published

2018-07-18

How to Cite

Castañeda de la Cueva, E. (2018). The Cultural Practice of the San Antonino Embroidery in Oaxaca - Mexico. Luciérnaga Comunicación, 10(20), 27–44. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n20a2