Guiguibashow”. Child_adult show.Childhood merchandising in Instagram Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a4

Keywords:

child, merchandising, mass media, Instagram, consumption.

Abstract

This is a reflection from a research about the relation between media and childhood in the Internet age, particularly on Instragram social network, in order to understand children merchandising through the capitalization of their image as a sales strategy. “Guiguibashow”, The profile of Guillermo, a sevenyear-old child who lives in Teresina-Piaui, was the matter in question; he is known in Brazil because his impersonator of the well- known singer “Wesley Safadão”.

It is concluded, that social networks allow the child´s incorporation at the same time he is being commercialized, making of him a “puppet”, a marketing instrument, sales support of brands and goods, and lifestyles for boosting consumption in the globalized world. he has been showed in favor of financial capital of large corporations - as an adult in miniature, at once as a child in spontaneity and playfulness. Guiguibashow´s motto, accepted and replicated by his audience, on Instagram is: “There is cheaper life, but it’s not worth it”.

Article Metrics

 Abstract: 328  PDF (Español (España)): 274  PDF español (Español (España)): 72 

PlumX metrics

Author Biographies

Marta Maria Azevedo Queiroz

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Brasil.

Flalrreta Alves dos Santos Moura Fé

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

Buckingham, D. (2010). Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola.

_____. (2012). Repensando a criança- consumidora: Novas Práticas, Novos Paradigmas. In: Comunicação, Midia e Consumo. São Paulo: ESPM, vol. 9.

Castells, Manuel. (2015). O poder da Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

_____. (1999). A sociedade em rede: a era da informação, economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra.

Cetic. (2017). Centro de estudos sobre as tecnologias da informação e da comunicação. Disponível em: http://cetic.br, acessado em 19.12.

Debord. G. (2003). Sociedade do espetáculo. eBooksBrasil, acessado em 15 de janeiro de 2018.

Gaskell, George; BAUER, M. (2002). Pesquisa qualitativa contexto, imagem e som: um manual prático. Petropólis: Vozes.

Giddens, A. (2002). Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Zahar.

Moraes, D. (2016). Crítica da mídia & Hegemonia cultural. Rio de Janeiro: MAUAD x, Faperj.

Klein, Naomi. (2003). Marcas globais e poder corporativo. In: Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record.

Postman, N. (1999). O Desaparecimento da Infância. Rio de Janeiro, RJ: Graphia Editoral.

Queiroz, M. (2013). Eu não quero ser a mulher saliente! Eu prefiro ser a Isabella Swan! Apropriações das identidades femininas por

crianças na recepção midiática. Tese de Doutorado em Comunicação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Rio Grande do Sul, São Leopoldo, RS, Brasil.

Sibilia, P. (2011). O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Sodré, M. (2014). A ciência do comum – Notas para o método comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes.

____(2006). Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis, RJ: Vozes.

____(2013). A mercantilização da internet e das redes sociais. Acessado em https://blogdaboitempo.com.br

Published

2018-01-16

How to Cite

Azevedo Queiroz, M. M., & dos Santos Moura Fé, F. A. (2018). Guiguibashow”. Child_adult show.Childhood merchandising in Instagram Age. Luciérnaga Comunicación, 10(19), 53–61. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a4