Evaluation of the intercultural nursing curriculum in a university in southeastern Mexico: perception of graduates and employers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v14n23a8

Keywords:

evaluation, profile of a graduate, intercultural nursing.

Abstract

The Bachelor’s Degree in Nursing in the intercultural universities of Mexico has the mission of training health professionals to care for people considering cultural diversity. The objective of this work is to present the results of the evaluation of the graduation profile of the nursing curriculum with an intercultural approach, in terms of strengths and weaknesses, from the perception of graduates and employers. Among the perceived strengths are the integration of traditional medicine and the teaching of the mother tongue. However, these are also considered weaknesses as their use is limited in health units, as well as the poor command of the mother tongue upon graduation. In short, the graduation profile, the content of the subject programs, the needs of the context, and the intercultural health policies of the Municipal Health Office should be linked.

Article Metrics

 Abstract: 50  PDF (Español (España)): 33 

PlumX metrics

Author Biographies

María Guadalupe Pérez Pinto, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Maestra en Enfermería y estudiante del Doctorado en Administración Educativa de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Contacto:  

Silvia Patricia Aquino Zúñiga, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Maestra en Educación por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco y Doctora en Ciencias de la Educación por el Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de la Habana, Cuba. Profesora investigadora de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Edith Juliana Cisneros Chacón, Universidad Autónoma de Yucatán

Maestra en Educación Superior, Doctora en Educación por la University of Illinois at Urbana-Champaign. Profesora Investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán.

Gilda María Berttolini Díaz, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Es Maestra en Administración, Maestra en Ciencias de la Educación, Doctora en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo y Profesora Investigadora de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

References

Avendaño, V. y Hernández, M. (2022). Enseñanza de lenguas originarias a estudiantes de enfermería por medio de Web Conferencing en una Universidad del Sur de México. Ra Ximhai, 18(1), 193-208. https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.10.va

Bayón, M., Pérez, F., Zamora, A., de las Heras, J., Becerril, B. y Rodríguez, R. (2020). Control del paciente diabético en Atención Primaria: influencia de la cartera de ser vicios y otros factores. Atención Primaria, 52(9), 617-626. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.015

Benítez-Chavira, L., Zárate-Grajales, R. y Nigenda-López, G. (2021). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en gestión del cuidado de enfermería. Una revisión narrativa. Enfermería Universitaria, 18(3), 382-397. DOI https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2021.3.1004

Cabrera, T. y Kempfer, S. (2020). Simulación clínica en la enseñanza de la enfermería: experiencia de estudiantes en Chile. Texto y Contexto Enfermagem, 20, 1-12. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0295

Casarini, M. (1999). Teoría y diseño curricular. Trillas.

Comisión Económica para América Latina [Cepal]. (2010). Metas Educativas 2021: estudios de costos. https://www.cepal.org/es/publicaciones/3773-metaseducativas-2021-estudio-costos

Consejo Internacional de Enfermería [Cie]. (2002). Definiciones de Enfermería. https://www.icn.ch/es/recursos/definiciones-de-enfermeria

Coller, X. (2005). Estudio de Casos (2ª ed.). Centro de Investigaciones Sociológicas.

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-297. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293

Dietz, G. y Mateos, L. (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un nuevo subsistema de educación superior. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 25(49), 163-186. https://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/culturascontemporaneas/article/view/600

Espejo, D. (2019). Influencia de las ciencias biomédicas en el ejercicio profesional de enfermería [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Archivo digital. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75685

García, M. y Carrero, A. (2008). Aplicación del diagrama de afinidad para plantear problemas ambientales. Ensayo y Error. Revista de Educación y Ciencias Sociales, 17(34), 141-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5777155

García, C. y Treviño, A. (2020). Las competencias universitarias y el perfil de egreso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1), 1-15. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/5631

Glazman, R. y Ibarrola, M. (1980). Diseño de planes de estudios. CISE-UNAM.

Goldstein, E. (1984). Sensación y percepción. Debate.

Huamán, L., Pucuhuaranga, T. y Hilario, N. (2020). Evaluación del logro del perfil de egreso en grados universitarios: tendencias y desafíos. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.691

Krainer, A. y Chaves. A. (2021). Interculturalidad y educación superior, una mirada crítica desde América Latina. Revista de la educación superior, 50(199), 27-49. https://doi.org/10.36857/resu.2021.199.1798

Merleau-Ponty, M. (1980). Perception, structure, language: a collection of essays. Humanity Press.

Micheletti, S., Saravia, F. y Muñoz, J. (2022). Movilidad estudiantil internacional y efectos en el ámbito personal, académico y laboral: el caso de la Universidad del Bío-Bío en Chile. Revista Educación de las Américas, 12(1), 1-17. https://doi.org/10.35811/rea.v12i1.203

Orozco, M. y López-Díaz, A. (2019). Competencia cultural de enfermeras en salud pública con población indígena. Avances en Enfermería, 37(1), 9-18. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v37n1.68513

Organización Internacional del Trabajo [Oit]. (2015, 18 de mayo). Competencias para el empleo, orientaciones de política. Mejorar la empleabilidad de los jóvenes: la importancia de las competencias clave. https://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_371815/lang--es/index.htm

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCde]. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309432-en.

Otero, M., Giraldo, W. y Sánchez, J. (2019). La movilidad académica internacional: experiencias de los estudiantes en Instituciones de Educación Superior de Colombia y México. Revista de la Educación Superior, 48(190), 71-92. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/issue/view/36

Pérez, C., y Carrasquilla, D. (2018). Relación enfermera-paciente frente a la diversidad cultural. Una mirada en situaciones de cuidado a pacientes indígenas. Index Enfermería, 27(4), 216-220. https://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e12052

Rodríguez-Blanco, N., Ibarra-González, L., Vergara-López, I. y Orts-Cortés, M. (2023). Evaluación de una intervención comunitaria para aumentar la cobertura vacunal de la gripe en mujeres embarazadas. Atención Primaria, 55(8), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2023.102652

Roegiers, X. (2016). Marco conceptual para la evaluación de las competencias. Oficina Internacional de Educación de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245195_spa

Sánchez-Ojeda, M., Alemany, I. y Gallardo, M. (2017). La mirada del departamento de enfermería hacia los pacientes marroquíes. Revista da Escola de Enfermagem, 51, 1-7. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2016022703227

Scriven M. (1991). Tesauros de evaluación (4ª ed). Publicaciones SAGE.

Secretaría de Salud. (2022). Política Nacional de Medicina Tradicional Indígena Mexicana. https://www.gob.mx/salud/acciones-y-programas/medicinatradicional?state=published

Tobón, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. ECOE.

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco [UIET]. (2019). Programa institucional 2019-2024 UIET. https://uiet.edu.mx/

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco [UIET]. (2023a, 20 de julio). Licenciatura en enfermería intercultural. https://uiet.edu.mx/paei.php

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. (2023b, 28 de julio). Acuerdo de creación de la universidad. Periódico Oficial suplemento 6634C. https://uiet.edu.mx/gestionNormatividad.php

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. (2023c, 28 de julio). Convenio de creación de la universidad. Periódico Oficial suplemento 6633F. https://uiet.edu.mx/gestionNormatividad.php

United Nations Educational Scientific and Cultural Organization [UnesCO]. (2017). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 Educación 2030. UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246300_spa

United Nations Educational Scientific and Cultural Organization [UnesCO]. (2023, 19 de septiembre). Conferencia Mundial de la UNESCO sobre las políticas culturales y el desarrollo sostenible – MONDIACULT 2022. Cultura y educación. https://www.unesco.org/es/articles/conferencia-mundial-de-la-unesco-sobrelas-politicas-culturales-y-el-desarrollo-sostenible

Vaillant, D. y Rodríguez, E. (2018). Perspectivas de UNESCO y la OEI sobre la calidad de la educación. En H. Monarca (Ed.). Calidad de la educación en Iberoamérica: discursos, políticas y prácticas (pp. 136-154). Editorial Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6519738

Valdez, A. (2020). Sentidos de la formación bioética de enfermeros en un contexto intercultural. Cultura de los cuidados, 24(57), 232-249. https://culturacuidados.ua.es/article/view/16026

Vergara, M. (2021). De la educación indígena a la educación intercultural en México, Colombia y Guatemala. Debates, reflexiones y retos. Utopía y praxis latinoamericana, 26 (95), 11-23. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/36560

Published

2024-09-17

How to Cite

Pérez Pinto, M. G., Aquino Zúñiga, S. P., Cisneros Chacón, E. J., & Berttolini Díaz, G. M. (2024). Evaluation of the intercultural nursing curriculum in a university in southeastern Mexico: perception of graduates and employers. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 14(23), 123–141. https://doi.org/10.33571/teuken.v14n23a8