Epistemología de la gestión del conocimiento orientada a la determinación de costos en estudiantes universitarios.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v14n23a10

Keywords:

Knowledge management, professional training, labor competency, human development, production costs

Abstract

The article argues the categorical apparatus that allows basing, from accredited sources, the gnoseological articulations of the cost determination competence, from an integral approach to the activities of the food and beverage production process, which should have a positive impact on the management of the company and the training of the future graduate with a high level for the labor activity. This result takes into account the analysis of contents as a fundamental method, which, together with the analysis, synthesis, generalization, comparison among other methods and techniques of the theoretical-hermeneutic level, allow obtaining a theoretical model of knowledge management oriented to the determination of costs in university students, which is defined for the Bachelor's Degree in Gastronomy, but with the necessary adaptations it can be applied to other degrees.

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Author Biographies

María Teresa Machado Durán, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Posdoctora en Políticas Educacionales y Trabajo Docente y Profesora Investigadora de la Facultad de Administración de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

Elba C. Villarreal González, Universidad Anáhuac

Licenciada en Contabilidad y Finanzas, Master en Contribuciones y Profesora de la Universidad Anáhuac, México.

José Víctor Manuel Vallejo Córdoba, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Maestro en Administración y Gestión de Instituciones Educativas y Coordinador del Centro de Sistematización de Información de la Secretaría de Investigación y Estudios de Posgrado de la Facultad de Administración de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

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Published

2024-09-17

How to Cite

Machado Durán, M. T., Villarreal González, E. C., & Vallejo Córdoba, J. V. M. (2024). Epistemología de la gestión del conocimiento orientada a la determinación de costos en estudiantes universitarios. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 14(23), 161–177. https://doi.org/10.33571/teuken.v14n23a10