Mutual marketing as an emerging strategy

Potato case during the Covid 2019 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v13n20a8

Keywords:

Collaborative marketing, emerging strategy, deliberate strategy, potato, symbiotic marketing

Abstract

This document presents the potato chain's main obstacles in Colombia during the pandemic and analyses one of many solutions applied. The mechanisms of collaboration in marketing are studied from a biological metaphor as an emerging strategy to solve the distribution problems of the potato chain. The virus emergence stands out as a deconstructive event, in which, in addition to deliberate strategies, an emerging one is required to solve the economic problems derived from the pandemic situation. Finally, this work identifies the emerging elements that favored this situation and proposes some factors to strengthen mutualist marketing as an alternative in a deconstruction event.

Article Metrics

 Abstract: 247  PDF (Español (España)): 104 

PlumX metrics

Author Biographies

Luz Alexandra Montoya, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Doctora en Ciencias Económicas, Magister en Administración y Administradora de Empresas, títulos otorgados por la de la Universidad Nacional de Colombia, donde es Profesora titular de la Facultad de Minas y miembro del grupo de investigación Management & Marketing.

Juan Esteban Hernández, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Doctor en Ingeniería, Industria y Organizaciones, Ingeniero Industrial, Especialista en Gestión Empresarial y Magister en Ingeniería Administrativa, títulos otorgados por la Universidad Nacional de Colombia. Docente del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria y miembro del grupo de investigación: Observatorio Público.

Iván Alonso Montoya, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Doctor en Ciencias Económicas, Magister en Administración y Administrador de Empresas por la Universidad Nacional de Colombia, donde es Profesor titular de la Facultad de Minas y miembro del grupo de investigación Management & Marketing.

References

Adler, L. (1966). Symbiotic marketing. Harvard Business Review, 44(6), 59-71.

Althoff, D. & Segraves, K. (2016). Mutualism, the evolutionary ecology of (1st ed.). In R. Kliman. (Ed.), Encyclopedia of evolutionary biology (pp. 87-93). Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800049-6.00187-6

Álvarez, O. (2016). Ecología, dinámica de las poblaciones, e interacciones en el ecosistema. Publicaciones Didácticas, (72), 168-172. https://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/pd_072_jul.pdf

Amagata, T. (2010). Missasigned Structures: Case Examples from the Past Decade. In L. Mander & H. Liu. Comprehensive Natural Products II. Chemistry and Biology (pp.581-621). https://doi.org/10.1016/B978-008045382-8.00053-8

American Marketing Association – AMA. (s.f.). What is Marketing? https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/

Arias, A. (2022). Innovación de los agronegocios con énfasis en e-marketing en tiempos de pandemia de Covid 19 en la ciudad de Ibarra, provincia de Imbabura, Ecuador. [Tesis de Maestría, Universidad Técnica del Norte]. Archivo digital. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/12029/2/PG%201030%20TRABAJO%20GRADO.pdf

Arzaluz, S. (2005). La utilización del estudio de caso en el análisis local. Región y sociedad, XVII(32), 107-144. https://doi.org/10.22198/rys.2005.32.a601

Bocaranda, V., Ibarra, W. y Álvarez, H. (2022). Prácticas adoptadas en Panamá por las cadenas a suministro a causa de la Pandemia (Covid-19). Revista Plus Economía, 10(1), 86-99. https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/528

Boucher, D., James, S. & Keeler, K. (1982). The Ecology of Mutualism. Annual Review of Ecology and Systematics, 13, 315-347. https://doi.org/10.1146/annurev.es.13.110182.001531

Britannica, T. Editors of Encyclopaedia. (2020, april 3). Simbiosis. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/science/symbiosis

Carmona, T. (2013). Interacciones bióticas [presentación]. Universidad Veracruzana, Méjico. https://www.uv.mx/personal/asuarez/files/2011/01/INTERACCIONES-BIOTICAS-INTERESPECIFICAS.pdf

Casi 1.000 millones de pesos han recibido los paperos tras la venta del producto en las carreteras de Cundinamarca. (2020). Semana. https://www.semana.com/nacion/articulo/casi-1000-millones-de-pesos-han-recibido-los-paperos-tras-la-venta-del-producto-en-las-carreteras-de-cundinamarca/202038/

Castro, C. (2018). El método de casos como estrategia de enseñanza-aprendizaje. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Méjico. Consultoría estratégica en educación. http://sistemas2.dti.uaem.mx/evadocente/programa2/Agrop007_13/documentos/El_metodo_de_casos_como_estrategia_de_ensenanza.pdf

Connor, R. (1995). The benefits of mutualism: a conceptual framework. Biological Reviews, 70(3), 427-457. https://doi.org/10.1111/j.1469-185X.1995.tb01196.x

Díaz, S., Martínez, V. y Porras, C. (2011). Una guía para la elaboración de estudios de caso. Razón y palabra, (75). http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/01_Diaz_V75.pdf

Donato, H., Farina, M., Donaire, D. & Dos Santos, I. (2017). Value Co-Creation and Social Network Analysis on a Network Engagement Platform. Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 63-91. http://dx.doi.org/10.1590/167869712017/administracao.v18n5p63-91

En estos peajes podrá comprarles papa a los campesinos de Cundinamarca. (2020, 15 de noviembre). El Tiempo. https://www.eltiempo.com/bogota/venta-de-papa-peajes-para-comprar-papa-en-cundinamarca-donde-comprar-papa-a-campesinos-548819

Fedepapa. (2020). Con éxito culminó el XX congreso nacional de productores de papa. Revista papa. https://fedepapa.com/wp-content/uploads/2020/08/Revista-Papa-051-Agosto-BAJA.pdf

Finagro. (2020). Sector papero se prepara para aumentar el consumo de papa en Colombia. https://www.finagro.com.co/noticias/sector-papero-se-prepara-aumentar-consumo-papa-colombia

Franco, E., Morales, H. y Mier, M.(2022). Sistemas alimentarios frente a la Covid-19: desafíos y esperanzas en México y Colombia. Ecofronteras, 26(74), 2-5.

Gamboa, M. C. (2017). Estudio de caso como estrategia didáctica para el proceso enseñanza-aprendizaje: retos y oportunidades. Bio-grafía, 10(19), 1.533-1.540. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7334

Hedayat, K. & Lapraz, J. (2019). The Theory of Endobiogeny: Volume 1: Global Systems Thinking and Biological Modeling for Clinical Medicine. Academic Press.

Hernández, J. (2020). Momento de la decisión estratégica: una mirada desde una aproximación organizacional a partir de las estrategias deliberadas y emergentes con el uso de simulación basada en agentes. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Colombia, Medellín. En: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78582

Hernández-Betancur, J., Montoya-Restrepo, I., & Montoya-Restrepo, L. (2020). Estrategias deliberadas y emergentes y su relación con el proceso de duelo psicológico: Resultados de un taller en gestión estratégica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (61), 267-282. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n61a16

International Potato Center – CIP (s.f.). Datos y cifras de la papa. https://cipotato.org/es/potato/potato-facts-and-figures/

Jiménez, V. y Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO, Revista de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/54

Kliman, R. (Ed.). (2016). Encyclopedia of evolutionary biology. Academic Press.

López, E., Sánchez, Y. y Martínez, M. (2021). Importancia de la cultura organizacional para la gestión de las unidades económicas rurales. Teuken Bidikay. 12(18), 119-136. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a6

Maloy, S. & Hughes, K. (Eds.). (2013). Brenner's Encyclopedia of Genetics. Academic Press.

Medina, M. A. (2020, 30 de octubre) El SOS del sector papero por bajos precios para el productor. El Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/economia/sector-papero-en-crisis-por-bajos-precios-al-productor/

Ministerio de Agricultura y desarrollo rural – Minagricultura. (2015). Alianzas productivas. Sistematización de una experiencia exitosa. http://alianzasproductivas.minagricultura.gov.co:81/tutorial/archivos/sistematizacionpaap-versionimprimir-25_11_2015.pdf

Ministerio de Agricultura y desarrollo rural – Minagricultura. (2019a, febrero). Un Campo para la Equidad. Política Agropecuaria y de Desarrollo Rural 2018–2022. https://sioc.minagricultura.gov.co/Documentos/20190326_politica_agro_2018-2022.pdf

Ministerio de Agricultura y desarrollo rural – Minagricultura. (2019b, marzo). Cadena de la papa. Indicadores e instrumentos. https://sioc.minagricultura.gov.co/Papa/Documentos/2019-03-31%20Cifras%20Sectoriales.pdf

Ministerio de Agricultura y desarrollo rural – Minagricultura. (s.f.). Fenómeno de El Niño en Colombia. https://www.minagricultura.gov.co/atentos-clima/Paginas/default.aspx

Mintzberg, H. (1978). Patterns in strategy formation. Management Science, 24(9), 934–948. https://- doi.org/10.1080/00208825.1979.11656272

Mintzberg, H. (2006). Las cinco P de la Estrategia. En H. Mintzberg, J. Lampel, J. Quinn & S. Ghoshal. O processo da estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados (4ª ed.) (pp. 24-29). Bookman. http://libroweb.alfaomega.com.mx/book/385/free/data/Materiales/Capitulo07/Las5Ps.pdf

Mintzberg, H. & Jorgensen, J. (1987). Emergent strategy for public policy. Canadian Public Administration, 30(2), 214–229. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Mintzberg, H. & McHugh, A. (1985). Strategy formation in an adhocracy. Administrative Science Quarterly, 30(2), 160–197. https://doi.org/10.2307/2393104

Montoya, I. (2010). Una contribución a la comprensión de las estrategias deliberadas y emergentes de las organizaciones, desde una perspectiva evolutiva [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Colombia]. Archivo digital. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/70008

Montoya, I., y Montoya, A. (2009). Algunas concepciones del tiempo en ciencias sociales e implicaciones para la investigación en dirección estratégica. Revista Facultad de Ciencias Económicas de La Universidad Militar de Nueva Granada, 17, 57–76. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/4453

Montoya, A. y Montoya, I. (2012). Aplicación de la metáfora biológica para el desarrollo de formas organizativas en la integración empresarial. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XX(2), 43-54. https://doi.org/10.18359/ rfce.2163

Montoya, I. y Montoya, A. (2013). La formación de estrategias deliberadas y emergentes: una propuesta a partir de definiciones básicas de una metodología de sistemas suaves. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXI(2), 67-95. https://doi.org/10.18359/rfce.657

Montoya-Restrepo, L. A., Sánchez-Torres, J., & Montoya-Restrepo, I. (2019). Marketing simbiótico. Una aproximación al concepto desde una revisión teórica. Semestre Económico, 22(53), 103-126. https://doi.org/10.22395/seec.v22n53a5

Muzaffarovna, U. A. (2022). Methodological Aspects of The Agroindustrial Complex Management in Covid-19 Conditions in The World. Asian Journal of Technology & Management Research, 11(2), 105-108. http://www.ajtmr.com/papers/Vol11Issue2/Vol11Iss2_P19.pdf

Naha, A. & Nandy, D. (2022). Sustainability of Supply Chain: Analysis of Post-COVID Economic Recovery Possibilities in Selected Sectors in the ASEAN Region. Khazanah Sosial, 4(1), 47-64. https://doi.org/10.15575/ks.v4i1.16787

Nair, S. R. (2022). Impact of COVID-19 on Food Consumption and Marketing: A Behavioral Model Perspective. In Handbook of Research on Emerging Business Models and the New World Economic Order (pp. 60-79). IGI Global. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-7689-2.ch004

Noë, R. (2006). Cooperation experiments: coordination through communication versus acting apart together. Animal Behaviour, 71(1), 1-18. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2005.03.037

Oliver, K. & Russell, J. (2016). Symbiosis. In R. Kliman (Ed.). Encyclopedia of evolutionary biology (pp. 282-290). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800049-6.00186-4

Paperos en la carretera vendiendo bultos a precio de huevo anuncian jornada de protesta. (2020). Semana. https://www.semana.com/economia/articulo/paperos-en-la-carretera-vendiendo-bultos-a-precio-de-huevo-anuncian-jornada-de-protesta-para-el-13-de-noviembre/202012/

Perru, O. (2011). Le mutualisme biologique, concepts et modèles. History and philosophy of the life sciences, 33, 223-248.

Pinzón, E. (2020). Colombia: Impacto económico, social y político de la COVID-19. Análisis Carolina, (24), 1-13. https://doi.org/10.33960/AC_24.2020

Por crisis, esta es la segunda recesión del país en 44 años. (2020, 24 de noviembre). Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/por-crisis-esta-es-la-segunda-recesion-del-pais-en-44-anos-546940

Presidencia de la República. (2020, 3 de junio). Colombia cuenta con más de 510.000 hectáreas aptas para la siembra de papa para uso industrial. Gobierno de Colombia. https://id.presidencia.gov.co/Paginas/prensa/2020/Colombia-cuenta-con-mas-de-510000-hectareas-aptas-para-la-siembra-de-papa-para-uso-industrial-200603.aspx

Rahman, T., Akter, S., Rana, R., Sabuz, A. & Jubayer, F. (2022). How COVID-19 pandemic is affecting achieved food security in Bangladesh: A perspective with required policy interventions. Journal of Agriculture and Consume Food Research, 7. 10.1016/j.jafr.2021.100258

Raufflet, E. (2017). Responsabilidad social corporativa y desarrollo sustentable. En G. Ramírez y D. Gonzales-Miranda (Ed. español). Tratado de estudios organizacionales. Volumen 1. Teorización sobre el campo (pp. ). Editorial EAFIT, Universidad Autónoma Metropolitana, Red Mexicana de Investigadores en Estudios Organizacionales, SAGE.

Red Agrícola. (2020, 19 de junio). Colombia proyecta importar 65.000 toneladas de papa en 2020. https://www.redagricola.com/co/colombia-proyecta-importar-65000-toneladas-papa-2020/

Ruiz-Pérez, J., & Aparicio, J. (2020). Análisis espaciotemporal del incumplimiento de normas legales sobre el confinamiento en Colombia por COVID-19. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(3), 20-32. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i3.1251

Schwartz, W. (1982). [Review of the book Symbiosis in cell evolution: Life and its environment on the early earth, L. Margulis]. Journal of Basic Microbiology, 22(6). https://doi.org/10.1002/jobm.19820220615

Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid, Morata.

Suárez, A. y Forero, J. S. (2022). Marketing Social como herramienta fundamental para la creación de ecosistemas de reintegración social laboral. Revista Avenir, 6(1), 32-42. https://fundacionavenir.net/revista/index.php/avenir/article/view/124

Superintendencia de Industria y Comercio – SIC. (2009). Cadena productiva de la papa: diagnóstico de libre competencia. Gobierno de Colombia. https://www.sic.gov.co/recursos_user/documentos/promocion_competencia/Estudios_Economicos/PAPA.pdf

The Millennium Project. (2020). Three futures of the Covid-19 pandemic in the United States January 1, 2022. Implications for all of us. www.millennium-project.org/wp-content/uploads/2020/10/Covid-Scenarios-Full-Report.pdf

Todo un éxito. Así reportaron los campesinos la venta de bultos de papa en las carreteras. (2020a, 14 de noviembre). Semana. https://www.semana.com/nacion/articulo/todo-un-exito-asi-reportaron-los-campesinos-la-venta-de-bultos-de-papa-en-las-carreteras/202045/.

Todo un éxito: campesinos han vendido 820 toneladas de papa en los peajes de Cundinamarca. (2020b, 15 de noviembre). Infobae. https://www.infobae.com/america/colombia/2020/11/15/todo-un-exito-campesinos-han-vendido-650-toneladas-de-papa-en-los-peajes-de-cundinamarca/

Varadarajan, P. & Rajaratnam, D. (1986). Symbiotic marketing revisited. Journal of Marketing, 50(1), 7-17. https://doi.org/10.1177/002224298605000101

Vivas A. M. y Prieto M. F. (2009) , Manual de mercadeo social. Kidsave International. https://isbn.cloud/9789589812426/manual-de-mercadeo-social/

Zamberlan, L., Sparemberger, A. & Daronco, E. (2009). Marketing cooperativo. Disponible en: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/bitstream/handle/123456789/173/Marketing%20cooperativo.pdf?sequence=1

Zapata A. (2022, 16 de febrero). Se agrava crisis de la papa colombiana: 15.000 campesinos dejarían de cultivarla. El Colombiano. https://www.elcolombiano.com/negocios/se-agrava-crisis-de-la-papa-colombiana-15000-campesinos-dejarian-de-cultivarla-KK16589267

Zeigler, D. (2014). Evolution: Components and mechanisms. Academic Press.

Published

2023-06-02

How to Cite

Montoya, L. A., Hernández, J. E., & Montoya, I. A. (2023). Mutual marketing as an emerging strategy: Potato case during the Covid 2019 pandemic. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 13(20), 149–170. https://doi.org/10.33571/teuken.v13n20a8

Issue

Section

Artículos