Researching into professional training for territorial development: Analysis and proposal of a new curricular structure for Unesur.
Keywords:
Cognitive dimension, curriculum by competences, higher education, territorial developmentAbstract
Universities, in addition to training competent professionals, should also guarantee a socially relevant knowledge. Based on this premise, main objectives of this study were: i) to analyze the structure of the current university curriculum of the Farming Business Administration undergraduate program at the Unesur; and, ii) to propose key competences for a new curricular structure, based on research as the fundamental axis for producing scientific knowledge and oriented to the agro-food professional training as the basis to achieve territorial development. Epistemologically, it was hinged on the Variability of Scientific Research model. Main findings underline the importance of the cognitive dimension to articulate social, political, economic, environmental, cultural and physical dimensions in a proposal oriented towards the materialization of territorial development.Article Metrics
Abstract: 443 PDF (Español (España)): 289References
ALBURQUERQUE, Francisco. (2014). Evolución del desarrollo territorial: situación actual, crisis y perspectivas. En: Elementos de Innovación y Estrategia, N°. 6, 6/2014. Barcelona: Diputación de Barcelona. Disponible en Internet: http://www1.diba.cat/ uliep/pdf/54057.pdf. Consultado 14.08.16.
ALBURQUERQUE, Francisco, COSTAMAGNA, Pablo y PÉREZ, Sergio. (2015). Enfoque, estrategias e información para el desarrollo territorial. En: Los aprendizajes desde ConectaDEL. Washington: ConectaDEL-Fondo Multilateral de Inversiones. 65 Pp.
CAMACHO, Hermelinda. (2000). Sistema de relaciones entre enfoques epistemológicos y secuencias operativas de investigación. [Tesis doctoral]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.
CANQUIZ, Liliana e INCIARTE, Alicia. (2006). Desarrollo de perfiles profesionales basados en competencias. En: Comisión Central de Curriculum-Línea de Investigación en Curriculum y Tecnología de la Educación. Maracaibo: Universidad del Zulia. Mimeo.
DÍAZ, Ángel. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. En: Revista Iberoamericana de Educación Superior, II(5), 3-24. Ciudad de Méjico: UNAM, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Universia.
ELLIOT, Jorge. (2008). Desarrollo rural en Cajamarca. Aplicación del enfoque de medios de vida sostenibles. Lima: Soluciones Prácticas-ITDG. 63 pp.
GARCÍA, Carmen (1990). Nuevas exigencias a la educación superior en América Latina. En: Revista Educación Superior y Sociedad, 1 (1), 61-74. Caracas: Instituto para Educación Superior en América Latina y el Caribe.
GARCÍA, Carmen (1995). Globalización y conocimiento en tres tipos de escenarios. En: Revista Educación Superior y Sociedad, 6(1), 81-101. Caracas: Instituto para Educación Superior en América Latina y el Caribe).
GARCÍA, Ligia, ANIDO, José Daniel y LÓPEZ, María Isolina. (2014). Certificación de sistemas de conocimientos agrícolas no certificados mediante el currículum universitario basado en competencias. En: Revista: Economía Nueva Etapa, XXXIX (37), 35-56. Mérida: Fundación Escuela Venezolana de Planificación.
GARCÍA, Rosa y SÁNCHEZ , Álvaro. (2012). El aprendizaje de competencias profesionales en los PCPI. Eliminando barreras hacia la inclusión. Ponencia en el V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje. Santander: Universidad de Cantabria. Disponible en Internet:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4640616. Consultado 14.10.2016
GARDNER, Howard. (1994). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Ciudad de Méjico: Fondo de Cultura Económica. Pp. 297
GUILLÉN, José Padrón. (1998). Preguntas frecuentes (FAQ) en teoría y tecnología de la investigación. Disponible en Internet: http://padron.entretemas.com.ve/. Consultado 14.10.2016.
GUILLÉN, José Padrón. (2001). El problema de organizar la investigación universitaria. Diálogos Universitarios de Postgrado, (11). Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia. Pp. 9-33.
GÓMEZ, José Antonio y VICTORINO, Liberio. (2008). Propuesta para llevar al espacio académico institucional, saberes agrícolas tradicionales. Ponencia en el II Congreso Internacional de Etnografía y Educación: Migraciones y Ciudadanías. Memoria digital. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
LAKATOS, Imre. (1978). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza Editorial. Pp. 321
MONASTERIOS, Maximina y ROMERO, Liccia. (1995). El ecosistema selvático del Sur del Lago de Maracaibo y sus sistemas de reemplazo. Balance de una transformación (pp. 207-218). En: Rivera, Bernardo y Aubad, Rafael. El enfoque de sistemas de producción y la incorporación de criterios de Política. Santa Fe de Bogotá: CorpoicaMinisterio del Ambiente.
MOYA, José. (2008). Las competencias básicas y el desarrollo del currículo. En: Revista Qurrículum, (21), 57-78. Santa Cruz de Tenerife: Universidad de La laguna.
GUILLÉN, José Padrón. (2005). Investigación, universidad y sociedad. Ponencia en el II Seminario Internacional EDUCA. Disponible en Internet:
http://padron.entretemas.com/InvUnivSoc/InvestigacionUniversidadSociedad.pdf.
Consultado 14.10.2016.
GUILLÉN, José Padrón. (2008). Obstáculos para una investigación orientada al desarrollo social. Ponencia en las IV Jornadas de Investigación e Innovación Educativa. Memoria digital. Barquisimeto: UCLA.
GUILLÉN, José Padrón. (2013). Epistemología y desarrollo. Conferencia en el Foro Arte, Ciencia y Sociedad. Memoria digital. Maracaibo: Universidad Rafael Urdaneta.
PAREDES, Italia. e INCIARTE, Alicia. (2013). Enfoque por competencias. Hacia la integralidad y el desempeño profesional con sentido social y crítico. En: Educación Superior y Sociedad, 19(2), 125-138. Maracaibo: Caracas: Educación Superior en América Latina y el Caribe.
PLASTINO, Ángel. (2008). La universidad: lugar de investigación científica y transferencia tecnológica. En: Omnia, 13(1), 63-72. Maracaibo: Universidad de Zulia.
SCHEJTMAN, Alexander y BERDEGUÉ, Julio. (2004). Desarrollo territorial rural. Disponible en Internet: http://www.rimisp.org/wp-content/files_ mf/1363093392schejtman_y_berdegue2004_desarrollo_
territorial_rural_5_rimisp_CArdumen.pdf . Consultado: 22.07.2016.
TÜNNERMAN, Carlos y CHAUI, Marilena. (2003). Desafíos de la universidad en la sociedad del conocimiento, cinco años después de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior. Paris: UNESCO. Disponible en Internet: http://www.unachi.ac.pa/ assets/descargas/planificacion/doc-8- desafios_la_ universidad.pdf. Consultado: 09.02.2017
UNESUR. (s/f). Programa de Formación de Grado en Administración de Empresas Agropecuarias. Santa Bárbara (Zulia): UNESUR.
UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro. Paris: UNESCO, Informe a la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI.
UNESCO. (2000). Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE). Desafíos de la educación. Ministerio de Educación de la Nación. Buenos Aires.
URDANETA, Fátima, PEÑA, María Elena, GONZÁLEZ, Brenda, CASANOVA, Ángel, CAÑAS, Juan Antonio y DIOS-PALOMARES, Rafaela. (2010). Eficiencia técnica en fincas ganaderas de doble propósito en la cuenca del Lago de Maracaibo, Venezuela. En: Revista Científica, FCV-LUZ, XX(6), 649-658. Maracaibo: Universidad del Zulia.
VÁSQUEZ, Antonio. (1988). Desarrollo local. Una estrategia de creación de empleo. Madrid: Pirámide.
VELÁSQUEZ, Mario. (2012) ¿Cómo entender el territorio? Guatemala: Editorial Cara Parens-Universidad Rafael Landívar. Pp.1-131
WALDMAN, Gilda y GUROVICH, Luis. (2005). Tendencias, desafíos y oportunidades de la educación superior al inicio del siglo XXI. En: Universidades (29), 13-22. Ciudad de Méjico: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.