The transversal axes as a pedagogical instrument for training in values
Keywords:
transversality, transverse axis, formation in values, institutional educative plan, professional profile, system of valuesAbstract
The first part of this article intends to describe some theo-retical and conceptual aspects on the transverse axes referred the field of the Didactics. In the second part a methodology is suggested that allows to articulate the transverse axes to curriculo and, as this link becomes an effective instrument for those institutions of superior edu-cation that have in their educative plans the task of reinfor-cing the process of the formation of ethic valuesArticle Metrics
|Abstract: 7158 | PDF (Español (España)): 19660 |References
BARBERÁ, P.; PUJOL, R. M. Organización de los conte-nidos de un área tomando como eje vertebrador un eje transversal. En MEC. Temas transversales y Desarrollo Curricular. Madrid, 1993.
CASTRO, W. Eduardo. Marco legal y el contexto social cultural de la propuesta curricular de formación de valo-res. Seminario de Educación de valores y formación del profesorado. Santiago de Chile, 1999.
GARCÍA LUCINI, Fernando. Temas transversales y edu-cación en valores. Madrid, Editorial Anaya. Col. Alauda, 1993.
GARCÍA LUCINI, Fernando. Temas transversales y áreas curriculares. Madrid, Editorial Anaya. Col. Alauda. 1994.
GONZÁLEZ MAURA, Viviana. Revista Pedagogía universi-taria. Vol 8. N° 4. La educación de valores en el currículo universitario, un enfoque psicopedagógico para su estu-dio. La Habana, Cuba. 2003.
LIPMAN, M. Pensamiento complejo y educación. Madrid. De la Torre, 1997. 145 p.
LLOPIS, C. Hacia una Educación Global. Los temas trans-versales. Aula de Innovación Educativa, Nº 51 (19-24). 1996.
MARTÍNEZ, M. R., JULVE, J. Trade. Creación de un de-partamento de transversales. Aula de Innovación Educati-va. Nº 20 (66-71). 1993.
MAGENDZO, Abraham, Transversalidad y currículum. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2003. 107 p
MEDRANO, C. Cuándo y cómo se trabajan se trabajan los valores morales en la transversalidad. Aula de Innovación Educativa. nº 32 (15-18). 1994.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN VENEZOLANA Justifica-ción de los ejes transversales en el diseño curricular”. 2001.
NIETO, Concepción Y JOSÉ Cabrera, Los padres y ma-dres ante lo temas transversales. Madrid, Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alum-nos C. E. A. P. A., 2.000.
OJALVO MITRAY Victoria y VIÑA GONZÁLEZ Gladis. La educación de valores en el contexto universitario. La Ha-bana, Universidad de La Habana. 2006
RIVERA ROMÁ José Francisco Y María Luisa CÁRDENAS La formación inicial del docente en el trabajo como eje transversal. Universidad de los Andes, Bogotá. Escuela de Educación. 1998. 12 p.
RODRÍGUEZ MORALES, Mayra. La feria de ciencia y tec-nología desde la transversalidad. VII Congreso Nacional de Ciencias. Bioparque de Santo Domingo de Heredia Costa Rica, Agosto de 2005.
UNESCO, Informe de la RODRÍGUEZ ROJO, Martín: La educación para la paz y el interculturalismo como tema transversal. Barcelona, Oikos-Tau. 1995.Comisión internacional sobre educación para el siglo XXI, presidida por J. Delors. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife) año 4º - N° 40, abril, Barce-lona. 200.
YUS RAMOS, Rafael Temas Transversales: Hacia una nue-va escuela, AA.VV. Barcelona, España, Grao,1999.YUS, R. Las transversales: conocimientos y actitudes. Cuadernos de Pedagogía, N° 217 (76-79). 1993.