Digital gap and Covid-19: perceptions and constraints. A study in three educational institutions in Antioquia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n24a7

Keywords:

ICT, digital gap, alternative learning environments, education, connectivity, educational community, Covid-19

Abstract

This study presents how three educational institutions have experienced the digital gap in the scenario of the quarantine experimented in Colombia due to Covid-19, which affected the face-to-face modality in the educational processes, a digital ethnography was approached, which allowed the perception that education in alternative learning environments aroused in students, teachers, and parents. After an exploration of digital gap concept, the results showed the multiple levels this gap operates, based on the perceptions of the social groups addressed in the study. Throughout the text, evidence, it is argued that the digital gap is nothing more than the manifestation in other environments (learning, in this case) of the deep social gap experienced by a number of citizens of the contemporary world.

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|Abstract: 964 | PDF (Español (España)): 466 |

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Author Biographies

Carlos Andrés Arango Lopera, Universidad Católica de Oriente

Comunicador, Magíster y Doctorando en Filosofía. Líder grupo de investigación Communis, programa de Comunicación Social, Universidad Católica de Oriente. Áreas de trabajo: imaginarios, música, consumo. Autor principal. Orientó la metodología, supervisó los instrumentos de investigación, redacción y edición de la versión final.

Diana Castaño

Especialista en Pedagogía y Didáctica. Licenciada en Educación Básica Primaria. Experiencia en docencia en educación primaria. Participó en la discusión de la pregunta, la metodología, el trabajo de campo y el análisis de resultados. Aplicación de instrumentos y estado del arte.

Katerine Cuervo Botero

Especialista en Pedagogía y Didáctica. Licenciada en Educación Básica con énfasis en humanidades y lengua castellana. Experiencia en Docencia en educación primaria. Participó en la discusión de la pregunta, la metodología, el trabajo de campo y el análisis de resultados. Aplicación de instrumentos y estado del arte.

Yus Deisy Baena

Especialista en Pedagogía y Didáctica. Licenciada en educación básica con énfasis en matemáticas. Experiencia en Docencia en educación primaria y secundaria. Participó en la discusión de la pregunta, la metodología, el trabajo de campo y el análisis de resultados. Aplicación de instrumentos y estado del arte.

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Published

2020-07-31

How to Cite

Arango Lopera, C. A., Castaño, D. ., Cuervo Botero, K. ., & Baena, Y. D. . (2020). Digital gap and Covid-19: perceptions and constraints. A study in three educational institutions in Antioquia. Luciérnaga Comunicación, 12(24), 111–134. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n24a7