Management of interdisciplinary programs in sports organizations: a review.
Keywords:
lifelong learning, sports science, pedagogical strategies, sports managementAbstract
This review starts by revealing theories used in the qualification of educational processes and programs, to be later implemented in the improvement of roles as actors in sport. The methodology was done exclusively in books on education, teacher training and sports management. Initial data was obtained for the configuration of a training model and for advisers in sports organizations, highlighting the need for their training in factors such as pedagogy, use of information and communication technologies, bilingualism, participatory methodologies, innovation, creativity, cooperation, interdisciplinarity, networking, among other topics, which can be implemented from the managerial role in a program for actors from organizations in the field of sports science. The emerging routes are oriented towards considerations to keep in mind in the creation of a line of research in permanent training in sports sciences, self-training programs and institutionalization in sports organizations, which begin with the real identification of the demand and the characteristics of the context. in needs, expectations, themes, modalities, strategies and periodicity of training, and networks of scientific knowledge in the structuring and development of programs for sports sciences.
Article Metrics
Abstract: 466 PDF (Español (España)): 337References
Abdo Ferez, C. (2008). Georg Simmel: Ensayos de Pedagogía Escolar. España: Ed. Gedisa S.A.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores. España: Ed. Universidad de Valencia.
Balaguer, A. (2014). Por una corporeidad postmoderna. España: Ed. UOC.
Bárcena, F. (1997). El oficio de la ciudadanía: Introducción a la educación política. España: Ed. Paidos.
Bárcena, F. (2004). El delirio de las palabras: Ensayo para una poética del comienzo. España: Ed. Herder.
Bárcena, F. (2006). Hannah Arendt: Una filosofía de la natalidad. España: Ed. Herder.
Bárcena, F. (2012). El aprendiz eterno: Filosofía, Educación y el arte de vivir. España: Ed. Miño y Dávila.
Bárcena, F. y Melich, J. C. (2000). La educación como acontecimiento ético: Natalidad, narración y hospitalidad. España: Ed. Paidós.
Bárcena, F., Larrosa, J. y Melich, J.C. (2006). La Educación como acontecimiento ético. España: Ed. Paidos.
Benito, A. y Cruz, A. (2007). Nuevas claves para la docencia universitaria en el espacio europeo de la educación superior. España: Ed. Narcea.
Benjamin, W. (1989). Escritos: La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Argentina: Ed. Nueva Visión.
Benjamin, W. (1991). El narrador (1936). España: Ed. Taurus.
Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ed. Itaca.
Benjamin, W. (2008). Experiencia y pobreza. Chile: Ed. Centro de estudios Miguel Enríquez.
Benjumea Pérez, M. (2011). La formación ciudadana: una lectura a sus dinámicas en escenarios y prácticas de la Educación Física, la Recreación y el Deporte. En B. Chaverra Fernández, y D. Gaviria Cortés, Educación Física: reflexiones conceptuales hacia la integración curricular. Colombia: Ed. Funámbulos.
Benjumea Pérez, M. (2013). La motricidad como dimensión humana: un enfoque transdisciplinar. España: Editorial Española.
Bernal Agudo, J.L. y Teixidó Saballs, J. (2012). Las competencias docentes en la formación del profesorado. España: Ed. Síntesis.
Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. España: Ed. Narcea.
Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía; algo más que una asignatura. España: Ed. Graó.
Bordieu, P. (2010). Capital cutural, escuela y espacio social. Argentina: Ed. Siglo Veintiuno S.A.
Botero Carrillo, P., Moran Matiz, A. Y., y Solano Salinas, R. (2010). Fundamentos conceptuales del CED. Colombia: Ed. Uniminuto.
Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. España: Ed. Anagrama.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Argentina: Ed. Siglo veintiuno editores.
Bourdieu, P. (2008). Capital Cultural, escuela y espacio social. Argentina: Ed. Siglo Veintiuno Editores.
Cardona Mejía, L.M. y Padierna Cardona, J.C. (2017). Administración y gestión de organizaciones deportivas. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Cardona, L., Padierna, J., Córdoba, M., & González, E. (2013). Fundamentos conceptuales en torno al área de la administración deportiva. Revista Educación Física y Deporte, 32(2).
Critchley, S. (2005). Introducción a Levinas. En E. Levinas, Difícil Libertad. Argentina: Ed. LILMOD.
Díaz Monsalve, A.E. y Quiroz Posada, R. E. (2005). Educación, instrucción y desarrollo. Colombia: Ed. Universidad de Antioquia.
Foppiano-Vilo, G., Matus-Castillo, C. & Cornejo-Améstica, M. (2022). Barreras, facilitadores y estrategias que influyen en la participación femenina en juntas directivas de federaciones deportivas chilenas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 34-44.
Gadamer, G. (2000). La educación es educarse. España: Ed. Paidos.
Galeano Londoño, J.R. (2008). Ser professor universitário hoy. Colombia: Ed. Universidad de Antioquia.
Gallo Cadavid, L. E. (2010). Los discursos de la Educación Física. Colombia: Ed. Kínesis.
García Ruso, H. M. (1997). La formación del profesorado de Educación Física: Problemas y expectativas. España: Ed. INDE Publicaciones.
Gonzalo San Nicolás, V., Pumares Puertas, L. & Sánchez Delgado, P. (2012). Desarrollo profesional de docentes y educadores. España: Ed. Catarata.
Guzmán Osorio, G. y Quimbayo Valderrama, C. A. (2012). Docencia universitaria: Reflexión pedagógica. Colombia: Ed. Universidad del Tolima.
Hargreaves, A. (1998). Profesorado, cultura y posmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado. España: Ed. Morata.
Imbernón, F. (2007). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: Reflexión y experiencias de investigación educativa. España: Ed. Gráo.
Iranzo García, P. (2012). Asesoramiento pedagógico al profesorado. España: Ed. Síntesis.
Knight, P.T. (2008). El profesorado de Educación Superior: Formación para la excelencia. España: Ed. Narcea.
Le Breton, D. (2011). Elogio del caminar. España: Ed. Siruela.
Levinas, E. (2005). Más allá de lo patético. En E. Levinas, Difícil libertad (págs. 85-119). Argentina: Ed. LILMOD.
López Hernández, A. (2007). 14 ideas clave para el trabajo en equipo del profesorado. España: Ed. Grao.
Mayor Ruíz, C. (2003). Dinámicas formativas para la docencia universitaria. En C. Mayor Ruíz, C. M., García, A., Estebaranz García, M., Sanchéz Moreno, J., López Yanez, P., Murillo Estepa, J. y Rodríguez López, M. Enseñanza y aprendizaje en la educación superior. España: Ed. Octaedro - EUB.
Mélich, J.C. (2010). Ética de la compasión. España: Ed. Herder.
Mestre, J.A., Orts, F. y Martínez, G. (2010). Gestión en el deporte. España: Editorial WANCEULEN Editorial deportiva.
Misas Arango, G. (1994). La educación superior en Colombia: Análisis y estrategias para su desarrollo. Colombia: Ed. Universidad Nacional.
Molano Camargo, M., Cifuentes, R.M., Escobar, C.A., Rendón, M.R., Jiménez, J.R. y Jiménez, M.T. (2014). Docencia universitaria: Sentidos, didácticas, sujetos y saberes. Colombia: Ed. Universidad de la Salle.
Morris, D. (1980). El hombre al desnudo: Un estudio objtetivo del comportamiento humano. España: Ed. Círculo de lectores.
Negret Fuentes, J. (2016). Formación ciudadana, cultura física y deporte: estrategia para una formación de calidad. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1), 4-17.
Padierna Cardona, J. C. (2014). El desarrollo profesional del profesor universitario como acontecimiento ético: Problemas y expectativas, preocupaciones y dinámicas de formación a tener presente en el campo de conocimiento de la Educación Física. In CUBAMOTRICIDAD 2014 “Por una cultura física de Paz” (1a., pp. 354–358). La Habana: Expocuba 2014.
Padierna Cardona, J.C. (2017a). La formación disciplinar y permanente del gestor de instalaciones deportivas en la región de Antioquia-Colombia. Repositorio Universidad de Jaén – España.
Padierna Cardona, J.C. (2017b). La formación permanente del profesor universitario de Educación Física. Tesis doctoral: repositorio facultad de educación. Universidad de Antioquia.
Padierna Cardona, J.C. (2015a). Los quizás en programas de formación permanente para profesores universitarios. Serie: Expomotricidad http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/expomotricidad/article/download/24905/20838 ISSN: 2463-1957
Padierna Cardona, J.C. (2015b). Profesores universitarios en educación física: Repensando su formación pedagógica. Serie: Expomotricidad http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/expomotricidad/article/download/24894/20827 ISSN: 2463-1957
Padierna Cardona, J.C. (2015c). Redes de investigación para la formación permanente de profesores universitarios. Serie: Expomotricidad http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/expomotricidad/article/download/24779/20407 ISSN: 2463-1957
Padierna Cardona, J.C. y Agudelo Velásquez, C.A. (2019) Procesos de iniciación y formación deportiva. Posibilidades de acción, fomento y desarrollo del deporte educativo, recreativo y competitivo desde agentes educativos. Armenia-Colombia: Ed. Kinesis.
Padierna Cardona, J.C. y Cardona Mejìa, L.M. (2020). Administración, dirección y gestión en el deporte. Armenia-Colombia: Ed. Kinesis
Padierna Cardona, J.C., Benjumea Pérez, M. y Urrego, L. (2018). La formación permanente del profesor universitario en Iberoamérica: Una revisión crítica. Revista Lúdica Pedagógica, 1 (27), pp. 59-72. http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/9446/7079
Padierna Cardona, J.C., Benjumea Pérez, M.M. y Urrego Duque, L.J. (2020). La formación permanente del profesor universitario del campo de la Educación Física. Ed. Kínesis. Armenia-Colombia. ISBN: 978-958-5592-46-9.
Padierna Cardona, J.C., Cachón Zagalaz, J. y Díaz Suárez, A. (2018). Estrategias de formación permanente para gestores de instalaciones y equipamientos deportivos en las municipalidades de la región de Antioquia en Colombia. Revista Española de Educación Física y Deportes, (422), pp. 115-133. http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/684
Padierna Cardona, J.C.; González Palacio, E.V. y Cardona Mejía, L.M. (2015). La metodología experiencial: Una ruta para la enseñanza-aprendizaje de la educación física en la educación superior. Colombia: Ed. Universidad de San Buenaventura Colombia.
Padierna Cardona, J.C. (2020a). Centros de exploración, iniciación, orientación, formación y especialización deportiva. Colombia: Editorial Kinesis.
Padierna Cardona, JC. (2020b). Estrategias para mejoramiento de estructuras administrativas, procesos de fomento y desarrollo deportivo del baloncesto profesional colombiano. Colombia: Ed. Kinesis.
Padierna Cardona, JC. (2021a). Formación, Motivación y Acompañamiento en el Deporte: Planificación estratégica. Ed. Kínesis. Armenía-Colombia. ISBN:978-958-5592-93-3
Padierna Cardona, JC. (2021b). Formación, Motivación y Acompañamiento en el Deporte: Saberes interdisciplinares. Ed. Kínesis. Armenía-Colombia. ISBN:978-958-5592-94-0
Padierna Cardona, JC., Cardona Mejía, L.M., López Gullón, J.M., Ibañez Pérez,R.J., Colorado Arango, A.M. y Córdoba Arboleda, M. (2020). Administración, dirección y gestión en el deporte. Colombia: Ed. Kinesis.
Pereda Marín, S. y Berrocal Berrocal, F. (2012). Gestión de la formación en las organizaciones. España: Ed. Síntesis.
Pérez Rave, J. I. (2012). Revisión sistemática de literatura en ingeniería. Colombia: Ed. Universidad de Antioquia.
Planella, J. (2002). Cuerpo, cultura y educación. España: Ed. Desclée de Brouwer.
Planella, J. (2014a). El oficio de educar. España: Ed. UOC.
Planella, J. (2014b). Solidaridades orgánicas. España: Ed. UOC.
Planella, J. (2014c). Belleza imperfecta. España: Ed. UOC.
Putman, H. (2005). Levinas y el judaísmo. En E. Levinas, Difícil libertad. Argentina: Ed. LILMOD. Pp. 44-84.
Quesada Rettschlag, S. y Diez García, M.D. (2002). Dirección de centros deportivos. Principales funciones y habilidades del director deportivo. España: Editorial Paidotribo.
Quiroz Posada, R.E. y Padierna Cardona, J.C. (2015). Pensar una educación superior por competencias para ser, sentir y crear colectivamente el desarrollo humano. Serie: Expomotricidad http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/expomotricidad/article/viewFile/24872/20818 ISSN: 2463-1957
Requejo Osorio, A. (2003). Educación permanente y educación de adultos. España: Ed. Ariel Educación.
Rúa Delgado, C.F. (2013). Política regulativa en la educación superior. Colombia: Ed. Ecoe ediciones.
Rubio Gil, A. y Álvarez Irarreta, A. (2010). Formación de formadores después de Bolonia. España: Ed. Díaz de Santos.
Sevillano García, M. L. (2005). Didáctica en el siglo XXI. España: Ed. McGraw-Hill.
Sicilia Camacho, A., y Fernández-Balboa, J. M. (2005). La otra cara de la enseñanza. La Educación Física desde una perspectiva crítica. España: Ed. INDE Publicaciones.
Skliar, C. y Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Argentina: Ed. Homo sapiens.
Soucie, D. (2002). Administración, organización y gestión deportiva. España: Editorial INDE.
Standal, O. y Moe, V. (2013): Reflective practices in physical education and physical education teacher education: E a review of the literature since 1995. Routledge: National Association for kinesiology in higher education Vol. 65 Pág. 220 – 240.
Téllez Iregui, G. (2002). Pierre Bourdieu: Conceptos básicos y construcción socioeducativa. Colombia: Ed. Panamericana Formas e Impresos S.A.
Tenti Fantani, E. (2006). El oficio de docente: Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Argentina: Ed. Siglo Veintiuno Editores.
Vaquero Barba, Á. (2000). Claves para la formación del profesorado de Educación Física desde una perspectiva crítica: Análisis de un proceso formativo y alternativas. País Vasco: Ed. Universidad del País Vasco.
Zabalza Beraza, M. A. (2014). Competencias docentes del profesor universitario: Calidad y desarrollo profesional. España: Ed. Narcea.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Carlos Padierna Cardona, Andrés Orozco González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.