Comprehensive approach of 21stcentury engineer: a literature review abstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/rpolitec.v14n26a1

Keywords:

Perfil del ingeniero, enfoque general del ingeniero, competencias, competencias profesionales, competencias genéricas, competencias específicas, ingeniería, ingeniero siglo XXI

Abstract

Due  to  the  growth  and  development  of  the 21stcentury  engineer  it  is  essential  to  know  and  identify  the different approaches currently. The objective of this work is to present theresults of the research found in the systematic review of the literature, to identify the main approaches of engineering professionals. It concludes in six different approaches that together materialize the set of characteristics characteristic of the engineering activity,  more  specifically,  of  those  who  develop  as  a  XXI  Century  Engineer.  It  is  important  to  show  in  the results  with  greater  degree  of  detail  each  of  these  changes  found  as  it  is:  by  competition,  social,  research, innovation, integral, professional that is part of the profile and professional characteristics.

Article Metrics

|Abstract: 3887 | HTML (Español (España)): 4336 | PDF (Español (España)): 2407 | XML (Español (España)): 34 |

PlumX metrics

References

G. Aquiles, Introducción a la ingeniería : la tecnología, el ingeniero y la cultura, Editorial. Buenos Aires , Argentina, 2014.

C. Hardy, Ingenieros y las Torres de Marfil. 1998.

B. Kitchenham, O. P. Brereton, D. Budgen, M. Turner, J. Bailey, and S. Linkman, “Systematic literature reviews in software engineering a systematic literature review,” Inf. Softw. Technol., vol. 51, no. 1, pp. 7–15, 2009.

M. Staples and M. Niazi, “Experiences using systematic review guidelines,” J. Syst. Softw., vol. 80, no. 9, pp. 1425–1437, 2007.

O. G. Ortiz, M. Elias, and V. Rozo, Introducció n a la ingeniería: Una perspectiva desde el currículo en la formación del ingeniero. Ecoe Ediciones, 2016.

L. L. C, “Gestión de las Competencias: Cómo Analizarlas, Cómo Evaluarlas, Cómo Desarrollarlas,” Ediciones Gestión, 2000.

P. Perrenaud, “Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes?,” Red U. Rev. Docencia Univ., no. Número monográfico I. Formación basada en competencias (II), pp. 1–8, 2008.

G. Le Boterf, “Gestión de las competencias,” Barcelona Editor. Gestión, 2002.

J. Aquilino et al., “Definición de competencias específicas y genéricas del Ingeniero en Informática,” pp. 1–9, 2006.

M. A. C. Gutiérrez and J. V. B. Olvera, “LOS ESTUDIANTES APLICANDO EL PERMA EN LA FORMACIÓN DE INGENIEROS POR COMPETENCIAS EN MÉXICO,” ANFEI Digit., no. 6, 2017.

S. Tobón, “Aspectos basicos de la formacion basada en competencias.,” Talca Proy. Mesesup, pp. 1–16, 2006.

B. Lazzarini and A. Pérez-Foguet, “Profiling research of the engineering academics who successfully promote education in Sustainable Human Development,” J. Clean. Prod., pp. 1–15, 2017.

W. de J. Gómez Acevedo and D. H. Bedoya Ortiz, “La responsabilidad cocreadora del ingeniero,” Revista Académica e Institucional de la UCPR, no. 78, pp. 107–123, 2007.

L. R. Vega-González, “La educación en ingeniería en el contexto global: propuesta para la formación de ingenieros en el primer cuarto del Siglo XXI,” Ing. Investig. y Tecnol., vol. 14, no. 2, pp. 177–190, 2013.

I. Acevedo Pérez, “Aspectos éticos en la investigación científica,” Cienc. y enfermería, vol. 8, no. 1, pp. 15–18, 2002.

H. Lacey and L. Alvarenga, “Los valores de la ciencia y el papel de la ética en la ciencia,” Real. Rev. Ciencias Soc. y …, pp. 241–246, 2008.

G. Ulloa, “¿Qué pasa con la ingeniería en Colombia?,” Ing. y Soc., vol. 2, pp. 38–41, 2010.

B. Motyl, G. Baronio, S. Uberti, D. Speranza, and S. Filippi, “How will Change the Future Engineers’ Skills in the Industry 4.0 Framework? A Questionnaire Survey,” Procedia Manuf., vol. 11, no. June, pp. 1501–1509, 2017.

F. G. González, “CONCEPTOS SOBRE INNOVACIÓN,” 2012.

I. Fernández de Lucio, “Ingeniería e innovación ∗ 1.,” 2006.

O.E.A, Ciencia, Tecnología, Ingeniería e Innovación para el Desarrollo, Segunda ed. Washington, D.C: OEA, 2005.

L. J. Tirado et al., “Competencias profesionales : una estrategia para el desempeño exitoso de los ingenieros industriales,” Rev. Fac. Ing. la Univ. Antioquia, vol. 40, pp. 123–139, 2007.

N. Bessis, X. Zhai, and S. Sotiriadis, “Service Oriented System Engineering,” Futur. Gener. Comput. Syst., vol. 80, pp. 211–214, 2018.

K. Blanchard and M. O. Connor, Administración por valores, Grupo Norm. Bogotá, 1997.

E. L. Ingeniero, C. O. N. Conciencia, U. N. A. Posibilidad, P. El, and D. Sostenible, “Engineer With Social Conscience .,” vol. 19, no. 2000, pp. 25–38, 2015.

J. M. G. Galo Bilbao, Javier Fuertes, “Ética para ingenieros,” S. A. Editorial Desclée de Brouwer, Ed. Bilbao, 2006, p. 303.

R. A. Pérez Gómez, A. A. Gamboa Suárez, and C. A. Hernández Suárez, “La ética en la formación del ingeniero de minas: representaciones sociales de actores educativos,” Rev. Tecnura, vol. 19, no. 44, pp. 201–208, 2015.

L. Rivas and J. L. UNEFA, “Conciencia Histórica Social,” Extr. http//es. scribd. com/doc/34498728/Conciencia-Historica-Social.[Links], 2002.

K. C. Ferreira and P. G. Lima, “Proyecto tuning América Latina en las universidades brasileñas: características y ámbitos en el área de la educación,” Paradígma, vol. 34, no. 1, pp. 083–096, 2013.

ABET, “ABET,” ANNUAL REPORT For Fiscal Year Ending September 30, 2014, 2014. [Online]. Available: http://www.abet.org/about-abet/publications/annual-report-archive/.

F. M. Palma Lama, E. A. Miñán Ubillús, and I. de los Ríos Carmenado, “Competencias genericas en ingeniería: un estudio comparado en el contexto internacional,” Actas del XV Congr. Int. Ing. Proy., pp. 2552–2569, 2011.

C. Selinger, Stuff you don’t learn in engineering school. Wiley-Interscience, 2004.

Published

2018-08-22

How to Cite

Montoya Suarez, L. M., Cock Ramírez, J. A., & Muriel Hurtado, S. (2018). Comprehensive approach of 21stcentury engineer: a literature review abstract. Revista Politécnica, 14(26), 9–18. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v14n26a1

Issue

Section

Articles