Reflections and concerns about comparative education in Latin America and Colombia

Authors

Keywords:

comparative education, reflections, definition, concerns, education

Abstract

Comparative Education in Latin America and Colombia, observed from its historical journey, and accompanied by different positions, allows us to reflect on those educational experiences that have passed through the country, as well as on how this Education reaches the continent and the impact it has for the region and the nation. However, the objective of this document is to reflect on actions, strategies and discussions raised around comparative education in Latin America and Colombia in recent history. In the same way, make visible the theoretical production on comparative education, in addition to understanding what happens with the discipline from the reflections that have been made about it historically, and what happens today with the educational systems in Colombia. A main conclusion, and supported by Acosta, Felicitas, & Ruiz, Guillermo, is that the current challenges of Comparative Education allow us to appreciate what the terms of the discussion are today, so it is essential to make discussions thinking about the real scenarios of each social context.

Article Metrics

 Abstract: 461  PDF (Español (España)): 734 

Author Biographies

Adriana Patricia Salazar Hurtado, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Magister en Educación y docencia de la Universidad de Manizales, Estudiante de Doctorado en ciencias de la Educación de la Universidad del Rosario. Docente del Politécnico Jaime Isaza Cadavid.

Andrés Mora Pérez, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Licenciado en Educación Básica, con énfasis en Educación Física, Recreación y Deportes, del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

References

Acosta, Felicitas (2011). La educación comparada en América Latina: Estado de situación y prospectiva. Revista Latinoamericana de Educación Comparada.

Acosta, Felicitas, & Ruiz, Guillermo (2015). Estudio introductorio. In Guillermo Ramón Ruiz & Felicitas Acosta (Eds.), Repensando la educación comparada: Lecturas desde Iberoamérica: Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 15-26). Octaedro.

Acosta F. (Eds.), Repensando la educación comparada: Lecturas desde Iberoamérica: Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 27-40). Octaedro.

Altbach, Ph (1980). Inssues on Comparative education.

DANE (2018) Censo electoral Colombia, 2018.

García, J. (1991). Fundamentos de la Educación Comparada.

García, Garrido. (1997) Educación comparada en tiempo de globalización

Huerta, J. L. H. (2003). Noah y Eckstein: hacia la cientificación de la educación comparada. Foro de Educación, (1), 23-27.

Kingm (1965) Comparative Studies and Educacional decition.

LÊ THÀNH KHÔI (1981): L éducation comparée (Paris, Armand Colin).

M. A. Jullien: M. A. Jullien: "Lettres de M. A. Jullien sur la Méthode d'éducation de M. Pestalozzi". Journal d'éducation, números de junio de 1816, octubre de 1816 y julio de 1817. New York.

Márquez, Á. D. (1972). Educación comparada: Teoria y metodologia. El Ateneo.

Pereyra, Miguel (2000). La construcción de la educación comparada como disciplina académica: Periódico El Cali (2019). Educación en Colombia.

Revista Semana (2018). Lo que debe aprender Colombia de otros países en materia educativa. 5 de enero.

Ruiz, Ramón G. y Steiner G. (2017). Educación comparada en América latina y transferencia de políticas como herramientas para comprender la lógica de los sistemas educativos.

Roselló, P. (1960). Teoría de las corrientes educativas. Promoción Cultural S.A.

Silova (2005). Adpting the languaje of new allies. The global politics of educational borrowing and lending. Teachers college press.

Spreen (2004) Appropiating borrowed policies: outcomes-based education in south africa´. In G. Steinir-Kansi (ed). The global polictics of educational borrowing an lending. teachers college press

Steiner-Khamsi, Gita, & Waldow, Florian (Eds.). (2012). Policy borrowing and lending: World yearbook of education 2012. Routledge.

Steiner-Khemsi, Gita (2015). La transferencia de políticas como herramienta para comprender la lógica de los sistemas educativos.

UNESCO OREALC, 1974). P.156 (Informe de Chile)

Velloso, A. y Pedró, F. (1991). Manual de educación comparada. Vol. 1 Conceptos básicos. Barcelona: PPU.

Waldow, F. (2009) Undeclared import: silent borrowing in educational policy-making and research inn sweden, comparative education. 45 (4), 477-494

Published

2022-11-11

Issue

Section

Reflection article not derived from research