Curriculist god- a documentary analysis on the idea of body, formation and man, in the curriculum of physical education in basic primary in religious i. E.

Authors

Keywords:

body, curriculum, man, formation

Abstract

Physical Education curriculum throughout history have been accompanied by different political, economic, social and religious positions, this has led to the fact that, currently, and based on the evaluation exams that are carried out annually (such as the ICFES tests), private and religious educational institutions are the ones that postulate the type of man, body and training that they consider best. In the same way, these educational institutions through their curricula show their different ideological positions, especially about the body. However, the main objective of this research is to interpret the idea of the body that exists in curriculum of the 45 best institutions (according to Sapiens Research), in the city of Medellín, this will be done through the conceptual framework of Pedraza, Z. (2010), Bollnow, O.F. (2005) and Da Silva, T.T. (2001). The methodology has a mixed approach, accompanied by a content analysis as a method and a documentary systematization as a technique. An important finding is that the body for these educational institutions is unilateral, that is, it is understood from the curriculum as a tool, temple or machine, in addition, the distinction between the sexes continues to exist when developing the curriculum in the area of education physical.

Article Metrics

 Abstract: 143  PDF (Español (España)): 65 

Author Biographies

Andrés Mora Pérez, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Licenciado en Educación Básica, con énfasis en Educación Física, Recreación y Deportes, del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Camila Andrea Jiménez Arteaga

Estudiante de la Licenciatura en Educación Básica, con énfasis en Educación Física, Recreación y Deportes, del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

María Cristina García, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Magíster en educación y desarrollo humano de la Universidad de Manizales. Docente investigadora del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid, integrante del grupo de investigación COMAEFI (Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid- Medellín).

Andrés Felipe Correa Castaño, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Magister en motricidad y desarrollo humano de la Universidad de Antioquia. Docente investigador Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid, integrante del grupo de investigación COMAEFI (Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid- Medellín).

References

Avendaño, F. (1988). Ser católico: principio de inserción y compromiso histórico. Revista Praxis, (22-21), 9-21.

Barriga, Á. D. (1997). Didáctica y currículum. Paidós.

Bollnow, O. F. (2005). Principios metódicos de la antropología pedagógica. Revista Educación y Pedagogía, 17(42), 77-80.

Da Silva, T. T. (2001). Dr. Nietzsche, curriculista, con aportes del profesor Deleuze: una mirada post-estructuralista de la teoría del currículum. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 29(2), 15-36. Dogliotti, P. (2012). Cuerpo y currículum: discursividades en torno a la formación de docentes de educación física en Uruguay (1874-1948).

de Bogotá, CDC (1994). Ley 115 de 1994.

Duverger, M. (1962). Métodos de investigación en las relaciones sociales. Rialp.

Enríquez, M. F. C. El análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación. García M., Alvira, F., Alonso, L. y Escobar, M. (comps.). Alianza, 2015. Revista Española de Sociología, 25(3).

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Ediciones Morata.

Hostil O.R. (1969) Content analysis for the social sciences and humanities. Addison

Ortega, A. O. (2018). Enfoques de investigación. https://www. researchgate. net/profile/Alfredo_Otero_Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION_TABLA_DE_CONTENIDO_Contenido/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION-TABLA-DECONTENIDO-Contenido. pdf el, 14.

Pedraza, Z. (2010). Saber, cuerpo y escuela: el uso de los sentidos y la educación somática. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 4(5), 44-56.

Sánchez, M. L. Z. (2002). Corrientes y tendencias de la Educación Física (Vol. 571). Inde.

Stone, P.J. Dunphy D.C, Smith M.S. Ogilvie D. M. (Ed) (1966), The general inquirie

Troeltsch, E. (2021). El protestantismo y el mundo moderno. Fondo de Cultura Económica.

Published

2022-11-11

Issue

Section

Review Articles