Cooking and garments. How to turn fear into a party? Resignification the armed conflict memory in Medellin.
DOI:
https://doi.org/10.33571/revinterseccion.v2n4a1Abstract
Since the 1950s, the armed conflict in Medellín has colored the memory of population. The different forms of violence have traced a long history of pain, generating a series of feelings that fragment the social texture. In a context framed by the expectation of peace negotiations between the FARC and the Colombian government, an atmosphere of hope is fostered. This motivates, from the academy, new research proposals that contribute to conciliation. At this historical juncture, which calls for thinking as an inclusive society, how to turn fear into a party arose
as a research opportunity for co-creation to re-signify the memory of the armed conflict in Medellin and contribute to the social texture construction. Cooking and sewing, through creative experiences, from gastronomy and design, encourages the convergence between different actors of the armed conflict and the members of the research seedbed. The aim was to encourage a change of perspective from fear to joy, leading to a “party”. The kitchen and the garment are conceived as mediating elements that establish links of convergence in city spaces, and, in the same way, they glimpse the possibility of coexisting in community. As a result of the research-creation, the following products were jointly constructed: a narrative recipe book, a clothing mold, and a vegetable garden. With these products, a change of perspective was achieved among the different actors involved in the research, considering feasible the re-signification of the armed conflict memory from the perspective of sensitivity, identity, and autonomy.
Article Metrics
Abstract: 420 PDF (Español (España)): 231PlumX metrics
References
Arjona, A. “Grupos armados, comunidades y órdenes locales: interacciones complejas”. En Hacia la reconstrucción del País, editado por F. González. Bogotá: CINEP-ODECOFI, 2008, 105-167.
Azkarate, A. (2007). Memoria y Resignificación: apuntes desde la gestión del Patrimonio cultural. Recuperado de http://www.fundacionfernandobuesa.com/pdf/20070718_ponencia_a_azkarate.pdf
Altahona, M. (2009). Arquitectura del vestido. Actas de diseño, 8, 75-77. Recuperado de http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/147_libro.pdf
Bañuelos, J. Aplicación de la semiótica a los procesos del diseño. Revista signa. UNED, 2006, 233-254.
Barriga, M. La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística El Artista, 2011;8, 317-330.
Builes, M. (2015). Didáctica de las ciencias naturales y Pedagogía del Texto. Módulo para la formación de maestros/as. Medellín: Corporación Educativa CLEBA.
Castaño Zapata, D. (2015). El amor y el espanto: relaciones de poder en el posconflicto urbano. El caso de Moravia, Medellín, Colombia. Apuntes CECYP, (26), 136–158.
Castrillón, J. E., Villa Gómez, J. D., & Marín Cortés, A. F. (2016). Acciones colectivas como práctica de memoria, realizadas por una organización de víctimas en Medellín (Colombia). Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(2), 404. https://doi.org/10.21501/22161201.1779
Carontini, E., Peraya, D. Elementos de semiótica general: el proyecto semiótico. Gustavo Gili. Barcelona, 1979,139
Dávila, L. F. (2016). Violencia urbana, conflicto y crimen en Medellín: una revisión de las publicaciones académicas al respecto. Revista Criminalidad, 58(2), 107–121. Retrieved from: http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v58n2/v58n2a03.pdf
Daza, S. Investigación creación: un acercamiento a la investigación en las artes. Horiz. Pedagógico, 2009;11(1), 87-92.
De Roux S.J., F. (2007). Proceso de paz y construcción de región. In A. Chaparro Amaya (Ed.), Cultura política y perdón (pp. 235–244). Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.
Entwistle, J. (2002). El cuerpo y la moda una mirada sociológica del vestir. (Paidos, Ed.). Barcelona, España.
Freire, P. & Shor, I. (2014). Miedo y osadía: La cotidianidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. (Primera). Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Grupo de Memoria Histórica - GMH. (2013). ¡BASTA YA! COLOMBIA:MEMORIAS DE GUERRA Y DIGNIDAD.Informe General Grupo de Memoria Histórica. Ecosystems and Human Well-being: A Framework for Assessment (Vol. 12). Bogotá, Colombia. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173- 7.2
obernación de Antioquia. (2018). Datos de Antioquia. Recuperado de http://antioquia.gov.co/index.php/antioquia/datos-de-antioquia
Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. Metodología de la investigación. https://doi.org/-ISBN 978-92-75-32913-9
Hurtado, D. (2010). Los jóvenes de medellín: ¿ciudadanos apáticos? Nómadas, 32, 99–115.
Jaramillo, A. M. (2011). Acerca de los estudios sobre conflicto armado y violencia urbana en Medellín (1985-2009). In J. Giraldo Ramírez (Ed.), Economía Criminal en Antioquia: Narcotráfico (pp. 63–136). Medellín, Colombia: Universidad EAFIT, Proantioquia y ESU.
Kawulich, B. B. (2005). La observación participante como método de recolección de datos. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6(2). Recuperado de
http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/rt/printerFriendly/466/998
Marín Restrepo, J. (2011). Expresiones juveniles en espacios de violencias. Una forma de hacer memoria y denunciar el olvido. AGO.USB, 11(2), 232–489.
Martínez, N., et al. Narrativas de memorias y resistencias. Editorial Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, 2014, 256.
Montanari, M. (2004). La comida como cultura. España: Trea.
Mortimer, E. & Machado, A. (2001). Elaboração de conflitos e anomalias na sala de aula. En Mortimer, F. & Smolka, A. (orgs.) Linguagem, Cultura e Cognição: reflexões para o ensino e a sala de aula. Belo Horizonte: Autentica, 109-138.
Navarro Durango, L. V. (2017). Yo soy cuerpos gramaticales: una acción colectiva de memoria en la comuna 13 de Medellín, 110. Recuperado de http://200.24.17.74:8080/jspui/handle/fcsh/868
Restrepo, J. Expresiones juveniles en espacios de violencias. Una forma de hacer memoria y denunciar el olvido. AGO.USV, 2011;11(2), 321-334.
Riaño Alcalá, P. (2005). Encuentros artísticos con el dolor, las memorias y las violencias. Iconos, Revista de Ciencias Sociales, 21, 91–104.
Ruiz Olabuenaga, J. I. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa (Universida). Bilbao, España: Revista Serie Ciencias Sociales. Recuperado de https://goo.gl/8inemE
Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación. México. MacGraw-Hill Interamericana, 2003;3.
Sánchez, A &. Clavijo, G. (2015). Pedagogía del Texto enfoque educativo innovador. Medellín: Corporación Educativa CLEBA.
Schumacher, C. (2007). Hacia una cultura del perdón. En A. Chaparro Amaya (Ed.), Cultura política y perdón (Segunda, pp. 65–60). Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.
Simons, G., Sanders, L. A social vision for value Co-creation in design. Open source business resource. 2009. Recuperado en agosto de 2017 a partir de http://timreview.ca/article/310
Valladares, M. (2013, November). La creación artística danzaria : una experiencia de investigación. Tercio Creciente, 2, 8–9.
Vygotsky, L. S. (1995). Obras Escogidas. Madrid: Visor, (1932). Zapata Álvarez, L. F. (2017). Apuntes sobre violencia sociopolítica: relatos de seis niños y niñas de la Comuna 13 de Medellín. Psicoespacios, 11, 3–36.
Zimmerman, Y. Del díselo. Gustavo Gili. Barcelona, 1998, 98-121