Ethnographic study on television audience in Medellín (Colombia). Habits, use and contexts of consumption

Mónica María Valle Flórez, Elvia Lucia Marín, Liliana Velásquez, Natalia Jaramillo Hernández, Andrea Tobón Marín, Gloria Moreno Vélez

Resumen


This article presents the habits, uses and contexts of viewership consumption in Medellin-Colombia. This is one of the objectives of an ethnographic study carried out by the research group of the faculty audiovisual communication of Politécnico Jaime Isaza Cadavid. Hereby, the sense of television viewing is explored, as well the perceptions that people from Medellin have about the public and private television, in regards to the digital TV system. These results would be present in a future edition. 

Families of the 16 zones in which Medellin is divided, participated in the study. The findings showed that families in Medellin watch frequently reality shows, soccer games, soap operas, series, movies, humor shows, and news. It can be heard: “Nothing than watch the small screen”, or select the Spoiler as one of the programs with highest rating in the city during zapping and zapping. Watching TV for people in Medellin means to have a moment to share with family members or friends, where comments and critics about the programs, news or actors are recurrent topics. They use to watch TV in the afternoon or at night, however they report no to be tied to any specific program, and these do not make part of their routines, they never wait for programs or follow series neither. For younger people TV is for “desparchados”.




Palabras clave


TV Audiences ethnographies; viewership in Medellin; televisión; Television uses; consumption habits; families and TV

Texto completo:

PDF

Referencias


AHUMADA, Rafael. T.V Su Influencia en la Percepción de la Realidad Social. Universidad Autónoma Metropolitana. 2010.

APARICIO, Calero Fernando. Modalidades actuales y perspectivas del servicio de televisión en Colombia. Disponible en: http://www.comminit.com/la/node/149841 [noviembre 9 de 2011].

BARRIOS, L. (1988). Television, Telenovelas, and Family Life in Venezuela. En: Lull J. (ed). World Family Watch Television. Sage.

BAUTISTA, Angélica; COVARRUBIA, Karla;URIBE, Ana. Televisión y familia, una experiencia etnográfica en la vida de tres hogares colimenses. En: GALINDO Cáceres, Jesús & LAMEIRAS José. Medios y mediaciones. México. Colegio de Michoacan-ITESO, 1994. p 101-127.

BONILLA, Jorge Iván. Re-visitando los estudios de recepción/audiencias en Colombia. En Comunicación y Sociedad: Departamento de Estudios de la Comunicación Social Universidad de Guadalajara [en línea] N°16 (julio - diciembre, 2011). Disponible en: http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/pdf/cys16_11/3bonilla.pdf [septiembre 20 de 2011].

CARRASCO, Jorge. Cine y Televisión Digital. Manual Técnico. Universidad de Barcelona.2010.

CHAVERO, Haydee; GARCÍA, Núria. Los hábitos del consumo televisivo de una comunidad extranjera: el caso de estudiantes latinoamericanos en Barcelona. En: EUSKAMPUS: Universidad del país Vasco [en línea]. Vol 10, No 19 (2005). Disponible en: http://www.ehu.es/ojs/index.php/Zer/article/view/3852 [19 de octubre 2011] ISSN 1137-1102.

FERRES, Joan. Televisión y educación. Barcelona: Editorial Paidós, 1994.

FORTUNY, i Batalla, Jordi & Solá, Clara (2012).El futur de la televisió a l´espai catalá de comunicació. Fundació Escacc.

FUENZALIDA, Valerio (2012). Procesos de la audiencia ante la tv. Diálogos de la Comunicación. Revista Académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social. Edición N85.




Copyright (c) 2015 Revista Luciérnaga - Comunicación ISSN 2027-1557

ISSN 2027 - 1557